آشنایی مربیان کانون فارس با شیوه‌های سرودن شعر خلاقانه برای کودکان

کارگاه دو روزه شعر برای مربیان تازه‌وارد بخش آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان فارس با حضور مریم اسلامی و فرزانه رحمانی شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان در شیراز برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسلامی در ابتدای کارگاه با تأکید بر اهمیت «دید ادبی»، در خلق آثار شاعرانه، به تشریح این مفهوم پرداخت.

به گفته او، «دید ادبی»، توانایی مشاهده و درک عمیق‌تر و متفاوت‌تر از دنیای اطراف از طریق حواس پنجگانه است. او تفاوت اصلی میان فردی که این دید را دارد و کسی که فاقد آن است را در همین نکته نهفته دانست.

این شاعر برجسته سپس تکنیک‌های اصلی برای ایجاد یک دید شاعرانه را شرح داد؛ و به دقت توجه به جزئیات، شکستن کلیشه‌ها، تصویرسازی ذهنی و ترکیب‌سازی را از مهم‌ترین ابزارهای این فرآیند برشمرد.

او با ارائه مثال‌هایی ملموس و جذاب، به مربیان کمک کرد؛ تا این مفاهیم را به‌خوبی درک کنند.

آشنایی مربیان کانون فارس با شیوه‌های سرودن شعر خلاقانه برای کودکان

مریم اسلامی در ادامه به ارائه تمرین‌های عملی پرداخت؛ و از مربیان خواست تا با دقت به جزئیات نادیده‌گرفته‌شده توجه کنند؛ و با یافتن کاربردهای نوین برای اشیا، دیدگاه‌های خلاقانه خود را تقویت کنند.

او همچنین تأکید کرد که نوشتن خوب در ابتدا اهمیت ندارد، بلکه تمرین مستمر و مداوم در نوشتن است که اهمیت دارد.

یکی از تمرین‌های برجسته این کارگاه، تقویت حواس پنجگانه، فضاسازی و آماده‌سازی ذهن برای درک تجربه‌های جدید بود.

مربیان با انجام این تمرین‌ها سعی کردند؛ ارتباط عمیق‌تری با محیط اطراف خود برقرار کنند؛ و از این طریق ایده‌های جدیدی برای خلق شعر پیدا کنند.

آشنایی مربیان کانون فارس با شیوه‌های سرودن شعر خلاقانه برای کودکان

در بخش پایانی کارگاه، مربیان با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند جدول ترکیب کلمات، جدول تضادها، جدول بی‌ربط‌ها و خلق معنا از بی‌معنایی، جملات شاعرانه‌ای آفریدند؛ و توانستند با زبانی نو و خلاقانه، احساسات و افکار خود را بیان کنند.

مریم اسلامی در پایان کارگاه، به پرسش‌های مربیان پاسخ داد؛ و آن‌ها را در زمینه‌های مختلف از جمله انتخاب موضوع‌های مناسب برای شعر کودک و نوجوان، استفاده از زبان صحیح و ایجاد فضایی جذاب در کارگاه‌های شعر راهنمایی کرد.

 هم‌چنین در این دوره آموزشی کارگاه تخصصی «بازی‌های ادبی»، با تدریس فرزانه رحمانی کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، نیز برگزار شد.

این کارگاه با رویکردی نو و خلاقانه به بهره‌گیری از بازی در فرآیند آموزش ادبیات کودک پرداخت؛ و مربیان را با روش‌های جدید و مؤثر در تدریس آشنا ساخت.

در این نشست تخصصی، مباحثی چون «تجربه ادبی»، «نقش گفتگو در یادگیری ادبی»، و «تناسب تجربه ادبی با فضای کلاس» مورد بررسی قرار گرفت.

 رحمانی تأکید کرد؛ تجربه ادبی در گروه‌های سنی ۶ تا ۱۰ سال باید با فعالیت‌هایی مانند آشنایی با واژگان، ساخت ترکیب‌های ساده و نگارش متن‌های ابتدایی همراه باشد.

یکی از نکات برجسته این کارگاه، تأکید بر ضرورت استفاده از بازی‌های حرکتی در آموزش ادبیات بود. بر این اساس، بازی‌هایی متناسب با سن و سطح نوشتاری کودکان معرفی شد.

برای گروه نوشتن خلاق، تمرکز بر تقویت تخیل و واژه‌سازی و برای گروه‌های پیشرفته‌تر، پرداختن به احساسات، زاویه دید، شخصیت‌پردازی و نقش‌آفرینی در نوشتار مورد توجه قرار گرفت.

از جمله فعالیت‌های جذاب این کارگاه می‌توان به «بازی اسامی من‌درآوردی» اشاره کرد؛ که در آن کودکان باید نام‌های خیالی را توصیف کنند؛ و همچنین تمرین خلاقانه «ساخت دفترچه مکان‌های عجیب» که طی آن کودکان مکان‌هایی خیالی را که با یک حرف خاص آغاز می‌شوند، نام‌گذاری و توصیف می‌کنند.

هدف اصلی این کارگاه‌ها ارتقاء سطح دانش و توانمندی‌های مربیان در زمینه شعر و پرورش استعدادهای شاعرانۀ کودکان و نوجوانان بود.

علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، این کارگاه فرصتی برای مربیان فراهم آورد؛ تا با یک‌دیگر به تبادل نظر و تجربیات بپردازند. آن‌ها با یادگیری تکنیک‌های جدید، از طریق همکاری گروهی و انجام کارهای عملی، توانستند مهارت‌های خود را در ایجاد فضایی پرانرژی و خلاقانه در کارگاه‌های شعر تقویت کنند.

کارگاه دو روزه شعر برای مربیان تازه‌وارد کانون استان فارس روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴، در شیراز برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha