کد خبر: 359283
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۷
بازدید 21
واژه‌ اعجازمی‌کند!

حمیرا خدابنده، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در آیین ادبی «سلامی دوباره» با حضور جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضای کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه ادبیات و شعر پرداخت.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، حمیراخدابنده دوگاهه طی این آیین ادبی که با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای نوقلمان نوجوان و فرصت‌سازی برای آنان جهت  بهره‌گیری از تجربه و دیدگاه‌های صاحبان قلم و اندیشه‌ در شهرستان سیاهکل برگزارشد، از روزهای رو به فراز فعالیت‌هایش در عرصه ادبیات برای مخاطبان صحبت‌کرد.

واژه‌ اعجازمی‌کند!

آغاز راه از داستان‌نویسی تا سُرایش

این شاعر و نویسنده با اشاره به مسیر ادبی خود، اظهارداشت: کار نوشتن را از ۹ سالگی با داستان‌های کوتاه آغاز کردم و در دوران نوجوانی، داستان‌هایم  قالبی نوجوانانه به خود گرفت.

 وی افزود: نخستین داستان بلند را در نوجوانی نوشتم و در بزرگ‌سالی احساس کردم که می‌توانم شعر بگویم و  این تحول تدریجی، نقش به‌سزایی در سال‌های فعالیت‌هایم داشته‌است.

نقش کانون در بالندگی ادبی

خدابنده از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان فضای فرهنگی الهام‌بخش نام‌برد و گفت: کانون برایم همه چیز بود و کتاب‌هایی که می‌خواندم انگیزه‌ای برای نوشتن‌شد.

او هم‌چنین، از مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون پرورش فکری رشت به نیکی یاد کرد و افزود: سال ۱۳۷۲ نیز به عنوان مربی وارد کانون شدم و تجربه دوگانه، عضویت و مربی‌گری، دیدگاهی عمیق‌ از فضای کانون و تاثیر آن بر پرورش استعدادهای نسل کودک و نوجوان بخشیده‌است.

گیلان، سرشار از الهام

 همکار پیش‌کسوت کانون پرورش فکری استان گیلان در پاسخ به سوالی درباره چگونگی بهره‌گیری از محیط‌پیرامون برای نگارش و سرایش اظهارکرد: خوشبختانه در استان گیلان تمامی صداها در دسترس است؛ صدای رودخانه، جیرجیرک، صدای بارش باران و همه این‌ها ما را وارد دنیایی رها و سرشار از خلاقیت‌می‌کند و این ارتباط با محیط‌پیرامون نقش ‌به‌سزایی در خلق آثار فاخردارد.

واژه، اعجازگر و نجات‌بخش

خالق آثاری چون: «نامه‌های عموابراهیم»، «ادبیات کودک در گیلان»، «ترنم و ترانه» به نعمت‌های خدادی انسان اشاره تاکید کرد: خداوند به ما ۵ حس اعطا کرده و چناچه به درستی از آن بهره‌گرفته و قدردان آن باشیم، خوشبخت‌خواهیم‌شد.

خدابنده دوگاهه ادامه‌داد: محرک‌های دیداری و شنیداری، هرکدام یک نشانه و آغازی بر خلق یک اثر است. کلمه اعجازمی‌کند و وقتی به درستی از آن استفاده‌کرده و به‌کارمی‌بریم و  متنی‌که می‌خوانیم سرشار از حرف، خیال، پیام و ناگفتنی‌ها است و می‌تواند به عنوان ناجی یاریگر ما باشد و از این رو هرچه دایره واژگانی گسترده‌تری داشته باشیم، می‌توانیم شاعر و نویسنده موفق‌تری باشیم.

اهمیت مطالعه و تجربه در ادبیات

وی هم‌چنین درپاسخ به‌پرسشی در ارتباط با آثارش گفت: اثر یک شاعر و نویسنده همچون فرزندی است که نمی‌توان میان آنها تفاوت قائل شد، اما می‌توان حسی خاص نسبت به برخی از آنها داشت.

این شاعر، نویسنده و منتقد ادبی با تاکید بر ضرورت دانش‌اندوزی، مطالعه کتاب و بهره‌گیری از راهنمایی صاحبان قلم و اندیشه را لازمه خلق اثر دانست و افزود: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گنجینه‌ای از مطالب خواندنی است که‌می‌تواند به ارتقای توان‌مندی‌ها کمک‌کند.

او درپایان  اضافه‌کرد: کانون نه تنها یک خانه برای پرورش استعدادها، بلکه یک معدن غنی از دانش است و می‌تواند پله‌های پیش‌ترفت را برای هر نوقلمی هموارکند .

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم با قدردانی از همراهی حمیراخدابنده و حاضران، به اهمیت برگزاری آیین استانی« سلامی‌دوباره» پرداخت و گفت: امروز در فضایی حضورداریم که شعر در آن نفش‌می‌کشد و واژه‌ها از دل زندگی سربرمی‌آوردند.

واژه‌ اعجازمی‌کند!

طاهره نژادغلامی هم‌چنین ابراز اطمینان‌کرد که در سایه هم‌نشینی، شنیدن و آموختن، زمینه‌های رشد و بالندگی نوقلمان نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم‌شود.

خوانش اثر از سوی حمیراخدابنده دوگاهه و اعضای به‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پایان‌بخش این هم‌نشینی در روز دوشنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ به‌شمارمی‌رفت.

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

واژه‌ اعجازمی‌کند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha