به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون کشور در گردهمایی کارکنان، کارشناسان، مسوولان مراکز و مربیان کانون به ایراد سخن پرداخت و گفت: گفتگوهای رو در رو و شناخت دغدغههای مربیان میتواند به حل مشکلات کمک کند.
فلاح بر ضرورت سرمایهگذاری در حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد و از برنامههای جدید رسانهای کانون خبر داد که هدف آن جذب روزانه ۲ میلیون مخاطب جدید است. او همچنین بر لزوم تغییر نگرش به کانون تأکید کرده و گفت که مشکل اصلی نه کمبود منابع مالی یا برنامهها، بلکه نگرش ماست.
معاون فرهنگی کانون به اهمیت علم و فناوری و سرمایهگذاری بر روی مربیان اشاره داشت و خواستار همکاری همه برای تحقق اهداف مشترک شد.
وی همچنین به تأسیس شهر جهانی کودک اشاره کرد و دولت را ملزم به فراهم کردن زمینههای اجرایی آن دانست.
معاون فرهنگی کانون با اشاره به تعریف مربی از سوی آیتالله حائرشیرازی، وظایف مربی را شامل فراهم کردن عوامل رشد کودک و نوجوان و ارتباط با خانوادهها دانست.
فلاح همچنین بر اهمیت تقویت ابزار شناخت در کودکان تأکید کرد و گفت: حواس پنجگانه باید فعال شود تا کودکان بتوانند جزئیات را درک کنند.
وی بر لزوم داشتن یک نگاه مشترک در کانون برای دستیابی به اهداف تربیتی تأکید کرد و از مربیان خواست تا با آگاهی و تجربه خود، موانع رشد کودکان را شناسایی و برطرف کنند.
اهمیت فعالیتهای گروهی و نقش کانون در تربیت نسل آینده
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور به اهمیت کنترل سرعت اطلاعات در دنیای دیجیتال و نقش مربیان در این زمینه اشاره داشت.
وی گفت: مربی باید به بچهها کمک نماید تا این سرعت را کنترل کنند و ابزار شناخت آنها را تقویت نمایند. همچنین فعالیتهایی مانند مسابقات، بازیها و کتابهایی که بچهها میخوانند، باید به این شناخت کمک کنند.
فلاح همچنین بر لزوم همکاری با خانوادهها تأکید کرد و عنوان نمود: اگر خانواده همسوی کانون نباشد، در خانه کار دیگری انجام میدهد. مربی باید خانوادهها را با منطق کانون آشنا کند و آنها را راهنمایی نماید تا مسیر تربیتی کودکان را در خانه هدایت کنند.
معاون فرهنگی کانون، همچنین به ضرورت تغییر رویکرد کانون از تصدیگری به سمت تولیگری اشاره نمود و گفت :این تغییر رویکرد میتواند به کانون کمک کند تا به عنوان یک نهاد پیشرو در تربیت نسل آینده شناخته شود.
وی بر اهمیت تولید محتوا با هدف اصلاح رفتار کودکان تأکید کرد و گفت: کانون باید بر روی تولید محتوا تمرکز کند که به رشد و توسعه اجتماعی نوجوانان کمک مینماید. فعالیتهای گروهی نه تنها به تقویت روابط اجتماعی کمک میکند، بلکه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان و نوجوانان را نیز توسعه میدهد.
با توجه به این نکات، فلاح خواستار برنامهریزی و اجرای فعالیتهای گروهی مانند کارگاههای هنری، ادبی، علمی و ورزشی شد تا زمینهساز تعاملات مثبت بین اعضای کانون باشد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه از طراحی برنامههای گروهی متنوع برای تقویت روحیه همکاری و مهارتهای اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان خبر داد. این برنامهها شامل بازیها، چالشهای تیمی و دورههای آموزشی در زمینه مهارتهای اجتماعی خواهد بود.
فرهاد فلاح به اهمیت طراحی برنامههایی اشاره نمود که نیازها و علایق مختلف کودکان و نوجوانان را پوشش میدهد.
وی با تأکید بر تقویت روحیه همکاری از طریق بازیها و چالشهای تیمی، گفت: ایجاد فضایی شاداب و رقابتی موجب میشود که بچهها با یکدیگر همکاری کنند و از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند.
معاون فرهنگی کانون همچنین به برگزاری دورههای آموزشی در زمینه مهارتهای اجتماعی، مانند ارتباط مؤثر، حل تعارض و کار تیمی اشاره کرد و افزود: این اقدامات میتواند به کودکان کمک کند تا در فعالیتهای گروهی بهتر عمل کنند. این مهارتها برای موفقیت در زندگی آینده آنها ضروری هستند.
فلاح از تشکیل گروههای کوچک بر اساس علایق مشترک سخن گفت و ادامه داد: این فعالیتها میتواند به کودکان این امکان را بدهد که بایکدیگر ارتباط برقرار کرده و پروژهها و فعالیتهای مشترکی را انجام دهند.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از مربیان متخصص تأکید کرد و گفت: مربیان باید در زمینه تسهیل فعالیتهای گروهی آموزش ببینند تا بتوانند به خوبی نقش خود را ایفا نمایند.
وی با تاکید بر اینکه ارزیابی و بازخورد از شرکتکنندگان میتواند به بهبود فعالیتها کمک کند، افزود: این بازخوردها شامل نظرات درباره تجربه گروهی، چالشها و موفقیتها خواهند بود.
فلاح تصریح کرد: با اجرای همه این راهکارها، کانون پرورش فکری میتواند به سمت فعالیتهای گروهی حرکت کند و فضایی فراهم آورد که در آن کودکان و نوجوانان بتوانند با یکدیگر همکاری کرده و مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند. این تغییر نه تنها به رشد فردی آنها کمک خواهد کرد، بلکه به ساختن جامعهای همدل و همکار نیز منجر خواهد شد .
وی بر اهمیت گفتگوهای مستقیم و رو در رو در کانون تأکید و ابراز امیدواری نمود: با شناخت از دغدغههای مربیان، مشکلات موجود در گردهماییهای آتی حل شود.
فلاح همچنین بر ضرورت توجه به علم و فناوری و سرمایهگذاری روی مربیان تأکید کرد و افزود: آینده کانون درخشان است و این از حرکتهای تاثیرگذار کانون به خوبی پیداست.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، در ادامه بیان داشت: در سالی که هزار و پانصد سال از تولد حضرت محمد (ص) میگذرد، بهتر است آغاز گفتگوها را به ساحت مقدس ایشان اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه تقویت انسان جزو پیچیدهترین کارهای هستی است، بیانکرد: مربیان کانون میتوانند مثل پیامبر اسلام نقش ایفا کنند. فلاح در ادامهی نشست از زحمات مربیان در استان اصفهان تقدیر کرد و بر لزوم قدردانی از تلاشهای آنان تأکید نمود و گفت: تمام تلاش ما این است که کانون به جایگاه جدیتری دست یابد.
معاون فرهنگی کانون گفت: اگر نگاه پیشرو و آیندهنگر داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی همچنین به ضرورت توجه به علم و فناوری در کانون اشاره کرد و عنوان نمود: اگر به سمت علم و فناوری نرویم، شکست خواهیم خورد.
وی درادامه خاطرنشان کرد که آینده کانون را درخشان میبیند و بر لزوم توجه به تربیت کودکان تأکید نمود، چرا که مدارس توانایی لازم را ندارند.
فلاح اظهار داشت: مربی کسی است که فاصله بین علم و عمل مخاطب را صفر کند. این تعریف به خوبی نشان دهنده وظایف اصلی مربی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
وی اظهار کرد: مربی باید عوامل رشد کودک و نوجوان را فراهم کرده و موانع آن را برطرف نماید. این به معنای داشتن مجموعهای از آگاهیها، تجربیات و اطلاعات است که مربیان کانون باید در اختیار داشته باشند.
همچنین، ارتباط با خانواده کودک نیز ضروری است تا موانع رشد او شناسایی و حل شوند. فلاح در ادامه گفت: نگاه مشترک در کانون برای رسیدن به اهداف تربیتی، لازم است که همه اعضای کانون یک نگاه مشترک داشته باشند.
وی به این نکته اشاره کرد که نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیدگاه ژان ژاک روسو و مراحل تربیتی او گرفته شده است. بنابراین، مهم است که هدف تربیتی ما در دوران کودکی مشخص باشد. آیا میدانیم که میخواهیم بچهها را به کدام سمت ببریم؟
فلاح بر اهمیت تقویت ابزار شناخت در کودکان تأکید کرد. حواس پنجگانه بچهها باید فعال شود و کانون باید هدفگذاری مشترکی داشته باشد تا به این مهم دست یابد. مربی باید کمک کند تا بچهها بتوانند ببینند، بشنوند و جزئیات را درک کنند.
وی تصریح کرد: در دنیای دیجیتال امروز، سرعت اطلاعات بالاست و مربی باید به بچهها کمک کند تا این سرعت را کنترل کنند. اگر بچهها نتوانند مقایسه کنند، سوال نمیپرسند و اگر سوالی ایجاد نشود، تحقیق نیز صورت نخواهد گرفت. بنابراین، ما باید تا پایان دوران کودکی ابزار شناخت کودکان را تقویت کنیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در ادامه بیان کرد: فعالیتهایی مانند مسابقات، بازیها و کتابهایی که بچهها میخوانند باید به این شناخت کمک کنند.
فلاح در ادمه افزود: همکاری با خانوادهها خیلی مهم است اگر خانواده همسوی کانون نباشد، در خانه کار دیگری انجام میدهند. مربی باید خانوادهها را با منطق کانون آشنا کند و آنها را راهنمایی نماید که چگونه مسیر تربیتی کودکان را در خانه هدایت کنند. به عنوان مثال، چرا باید کودکان ۷ سالهای که با ادبیات فارسی آشنا نیستند، در کلاس زبان ثبتنام کنند؟ این وظیفه مربی است که به خانواده بگوید چنین اقداماتی اشتباه است.
وی افزود: در نهایت، مربی باید استعدادها و اختلالات کودکان را شناسایی نماید و خانوادهها را با سبک تربیتی نوین آشنا سازد. این همکاری میتواند به رشد بهتر کودکان کمک کند و آنها را برای آیندهای روشنتر آماده سازد.
فلاح در ادامه گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ظرفیتهای منحصر به فردی که دارد، میتواند فضایی تعاملی برای یادگیری و کشف استعدادهای نهفته و پرورش آنها ایجاد نماید. در این محیط، مربیان باید اجازه دهند که بچهها خودشان به کشف و یادگیری بپردازند و با یکدیگر تعامل کنند. هیچ مجموعهای در دنیا به اندازه کانون ظرفیت ایجاد چنین فضایی را ندارد.
وی افزود: کانون باید به چه سمتی حرکت کند؟ هدف ما از تربیت نوجوانان چیست؟ انسان به عنوان یک موجود مسئول، باید نقش خود را پیدا کند.بنابراین، نوجوانان نیاز به مربی ندارند؛ بلکه به نقش نیاز دارند.
فلاح همچنین گفت: وظیفه ما این است که به آنها کمک کنیم تا نقش خود راشناسایی و ایفا کنند. ایجاد افق مشترک برای کانون امری ضروری است.
برای تحقق این هدف، باید هدفگذاری مشترکی داشته باشیم تا بتوانیم تغییرات مثبتی در کانون ایجاد کنیم. این امر مستلزم برگزاری دورههای آموزشی و بروز رسانی برای مربیان است تا توانمندیهای لازم را کسب کنند.
فلاح افزود :کانون باید به تربیت شهروندان آیندهنگر بپردازد و جامعهپردازی آینده را هدف قرار دهد. ما باید بچهها را برای ویژگیهای ۱۵ سال آینده تربیت کنیم. اگر در کانون سرمایهگذاری کنیم، نسلی تربیت خواهیم کرد که بتواند به جامعهپردازی بپردازد و نقطه هدف ما باشد.
معاون فرهنگی کانون در ادامه با تاکید برتغییر رویکرد کانون بیان داشت:کانون باید از تصدیگری به سمت تولیگری حرکت کند و در تصمیمسازیهای مؤثر شرکت نماید. این تغییر رویکرد میتواند به کانون کمک کند تا به عنوان یک نهاد پیشرو در تربیت نسل آینده شناخته شود.
وی در ادامه صحبت های خود به تولید محتوا با هدف اصلاح رفتار کانون اشاره کرد و افزود: کانون باید بر روی تولید محتوا تمرکز کند، به ویژه فیلمهایی که به بچهها کمک می کند تا رفتارهایشان را اصلاح نمایند و نه صرفاً فیلمهایی که جایزه بگیرند. این نوع محتوا میتواند به رشد و توسعه اجتماعی نوجوانان کمک کند و آنها را برای ایفای نقشهای مثبت در جامعه آماده سازد.
فلاح تصریح کرد:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به فضایی برای فعالیتهای گروهی تبدیل شود و با توجه به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت فردگرایی حرکت کرده است، لازم است که این روند تغییر کند و به سمت فعالیتهای گروهی سوق یابد.
وی افزود: فعالیتهای گروهی نه تنها به تقویت روابط اجتماعی وهمکاری بین کودکان و نوجوانان کمک میکند، بلکه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی آنها را نیز توسعه میدهد.
فلاح در ادامه، راهکارهایی برای هدایت کانون به سمت فعالیتهای گروهی ارائه کرد و گفت: برنامهریزی و اجرای فعالیتهای گروهی، مانند کارگاههای هنری، ادبی، علمی و ورزشی میتواند زمینهساز تعاملات مثبت بین اعضا باشد. این برنامهها باید به گونهای طراحی شوند که نیازها و علایق مختلف کودکان و نوجوانان را پوشش دهند.
فلاح گفت: تقویت روحیه همکاری، تشویق به کار گروهی از طریق بازیها و چالشها میتواند روحیه همکاری را در کودکان تقویت نماید. ایجاد فضایی شاداب و رقابتی، موجب میشود که بچهها با یکدیگر همکاری کنند و از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند.
وی همچنین از برگزاری دورههای آموزشی در زمینه مهارتهای اجتماعی، مانند ارتباط مؤثر، حل تعارض و کار گروهی سخن گفت و افزود: این اقدامات میتواند به کودکان کمک نمایند تا در فعالیتهای جمعی بهتر عمل کنند. این مهارتها برای موفقیت در زندگی آینده آنها ضروری هستند.
فلاح از تشکیل گروههای کوچک بر اساس علایق مشترک سخن گفت: این فعالیت ها میتواند به کودکان این امکان را بدهد که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و پروژهها و فعالیتهای مشترکی را انجام دهند. این گروهها میتوانند در زمینههایی مانند ادبیات، هنر، علم یا ورزش فعالیت کنند.
وی به ضرورت استفاده از مربیان متخصص اشاره کرد و گفت: مربیان باید در زمینه تسهیل فعالیتهای گروهی آموزش ببینند تا بتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند. آنها باید توانایی ایجاد فضایی مثبت و حمایتگر را داشته باشند که در آن کودکان بتوانند آزادانه ابراز وجود کنند. همچنین ارزیابی و بازخورد از شرکتکنندگان میتواند به بهبود فعالیتها کمک نماید. این بازخوردها میتوانند شامل نظرات درباره تجربه گروهی، چالشها و موفقیتها باشند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تصریح کرد: با اجرای همه این راهکارها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتواند به سمت فعالیتهای گروهی حرکت کند و فضایی فراهم آورد که در آن کودکان و نوجوانان بتوانند با یکدیگر همکاری کرده و مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند. این تغییر نه تنها به رشد فردی آنها کمک خواهد کرد، بلکه به ساختن جامعهای همدل و همکار نیزکمک خواهد کرد.
گفتنی است چند نفر از مربیان کانون در گردهمایی سراسری و در کمیسیونهای ویژه به بیان نقطه نظرات، بیان دیدگاهها و ارائهی پیشنهادات پرداختند و راهکارهای مناسب را برای برون رفت از وضع موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب عنوان کردند.