به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری کانون پرورش فکری با سازمان آموزش و پرورش استثنایی روز یکشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۴ همزمان با هفته ملی کودک با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون، مریم اخوان توکلی عضو هیئت مدیره انجمن تلاسمی ایران، محمدعلی میری مدیر مطالبهگری انجمن اوتیسم ایران، مژگان فرهبد معاون آموزش و پرورش و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
توجه به دانشآموزان استثنایی یکی از اضلاح نظام تعلیم و تربیت است
سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال آغاز سال تحصیلی باشکوهی با حضور مقام عالی وزارت انجام شد، گفت: چندی پیش موضوع جشنواره فیلم کوتاه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را با مدیرعامل کانون مطرح کردم که ایشان با انگیزهتر از ما آنرا عملیاتی کرد.
قاسمی یک ضلع نظام تعلمی و تربیت جمهوری اسلامی ایران را توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه ذکر کرد و افزود: توجه به دانشآموزان مناطق محروم، دانشآموزان عشایر و با نیازهای ویژه یعنی دیدن و در نظر گرفتن بُرد عدالت اجتماعی.
وجود نگاه هوشمندانه به بچهها با نیازهای ویژه در کانون
او با اشاره به وجود نگاه هوشمندانه به بچهها با نیازهای ویژه در کانون پرورش فکری بیان کرد: امروزه گفته میشود به جای «دانشآموزان با نیازهای ویژه» بگوییم «دانشآموزان با نیازهای مختلف». به نظرم هیچ جایی مانند کانون نمیتوتند تواناییهای بچهها با نیازهای ویژه را نشان دهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه جنس کانون پرورش فکری نرمافزاری است، اظهار داشت: جنس معرفی بچههای با نیازهای ویژه هم نرمافزاری است. در قالب تفاهمنامه بین ما و کانون، تواناییهای بچههای با نیاز ویژه را در قالبهای مختلف مثل فیلم و جشنواره فیلم کوتاه نشان خواهیم داد.
تفاهمنامه ما فصلی نوین از معرفی توانمندیهای بچههای استثنایی را رقم میزند
قاسمی نقش کانون در توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه را مهم دانست و افزود: یک فصل نوین از معرفی توانمندیهای بچهها با نیازهای ویژه در قالبهای هنری و برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با امضای تفاهمنامه بین ما و کانون رقم خواهد خورد. انشالله جلسه بعدی ما ارزیابی اقدامات طرفین باشد.
او هفته کودک را فرصت مناسبی دانست که نگاهمان به سرنوشت کودکان سرزمینمان باشد و گفت: باید در حوزههای هنری، تربیت بدنی و بازی برای دانش آموزان استثنایی کار شود. این بچهها برای اینکه احساس هویت کنند نیاز دارند خودشان، خانوادههایشان و نیازهایشان جدی گرفته شود.
امکان کمک موثر کانون در فناوریهای نوین به آموزش و پرورش استثنایی
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کانون میتواند در حوزه فناوریهای نوین برای تولید محتوا، نمایشها و رباتها به ما کمک موثری کند، خاطرنشان کرد: پایاننامه بنده در مورد حق آموزش در حوزه بچههای استثنایی است که یک بخش آن حقوق کودک و بخش دیگرش، حقوق عام است. مباحث تحقیقاتی و پژوهشی خود را در اختیار کانون قرار خواهم داد.
بازی «محافظان جزیره» به زودی عرضه میشود
در ادامه، لیلا بابایی، مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون ضمن تبریک هفته کودک به فعالان و دستاندرکاران کودک که کمک میکنند کودکان زیست بهتری داشته باشند، گفت: در دوره هشتم جشنواره اسباببازی ایده تولید یک بازی موبایلی که کودکان ناشنوا و کودکان عادی با هم بتوانند آن را انجام دهند، شکل گرفت.
او ادامه داد: خوشبختانه این بازی با عنوان «محافظان جزیره» مرحله تست و ساخت نهایی خود را طی میکند. موضوع تابآوری و مقاومت نیز در آن لحاظ شده است. یک برنامه مجزا و مفصل برای معرفی این بازی در آیندهای نزدیک خواهیم داشت.
ضرورت همکاری برای تولید محصولات برای بچههای با نیازهای ویژه
بابایی با اشاره به اینکه طیفهایی از موضوعات در مورد کودکان با نیازهای ویژه مطرح است، بیان کرد: پیگیری تولید محصولات مناسب برای مخاطبان نیازمند همکاری و همراهی بیشتر است. امیدواریم با امضای تفاهمنامه بین کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی این امرمهم محقق شود.
آگاهیبخشی درباره اوتیسم باید از کودکی انجام شود
دیگر سخنران این مراسم، محمدعلی میری، مدیر مطالبهگری انجمن اوتیسم ایران اظهار داشت: در هفته کودک روزی را مختص کودکان با نیازهای ویژه نکنیم. همه روزها متعلق به کودکان اعم از ناشنوا، نابینا و اوتیسم است.
میری اوتیسم را اختلالی در مهارتهای اجتماعی دانست که از بدو تولد تا پایان عمر با فرد همراه است و افزود: اینطور نیست که مبتلایان به اوتیسم دوست نداشته باشند ارتباط برقرار کنند، آنها به سبک خاص خودشان ارتباط برقرار میکنند. آگاهیبخشی درباره اوتیسم ضروری است. هنوز در این دوره برخی فکر میکنند که این بیماری واگیردار است.
او با بیان اینکه ما باید جداسازی کودکان را کم کنیم، عنوان کرد: کانون باید روی این مسئله تمرکز کند. باید آگاهیبخشی درباره اوتیسم را به کودکان و نوجوانان داشته باشیم تا وقتی بزرگ شدند و در جامعه با مبتلایان به اوتیسم مواجه شدند، اطلاع داشته باشند.
ضرورت آگاهسازی خانوادهها نسبت به تالاسمی
در ادامه مریم اخوانتوکلی، عضو هیئت مدیره انجمن تلاسمی ایران، تلاسمی را یک ضعف در سنتز هموگلوبین معرفی کرد و گفت: از سه سالگی تزریق خون میکنم و الان مادر نورا و یاسین هستم. پدر و مادرم تالاسمی مینوربودند و من ماژور شدم زیرا غربالگری قبل از بارداری در سالها پیش وجود نداشت.
مریم اخوان توکلی با بیان اینکه اکثر دختران و خانمها کم خونی دارند، عنوان کرد: اتفاق نویدبخش این است که بچههایی که از والدین بیمار به دنیا میآیند، مینور میشوند و ما که ماژور هستیم ماهانه باید خون تزریق کنیم. من دست همه کسانی که در این ۴۴ سال به من خون دادند را میبوسم. آنها قهرمانان گمنام هستند.
او با اشاره به ضرورت آگاهسازی خانوادهها اظهار داشت: من در بستر امن پدر مادری بزرگ شدم که تالاسمی برایم ضعف نبود، برای همین ادامه تحصیل دادم و ازدواج کردم. دکترم، پروانه وثوق به پدر و مادرم گفته بود که اگر به او خون تزریق کنید و دارو بدهید، میتواند مثل آدم معمولی زندگی کند. امنیت و آگاهی که پزشکم به والدینم داد باعث شد که احساس نکنند بچهشان ضعف دارد.
مادران مبتلایان به تالاسمی باید آگاه و امیدوار باشند
عضو هیئت مدیره انجمن تلاسمی ایران بیان کرد: قبل ازاینکه به فکر امکانات برای بچهها با نیازهای ویژه باشیم باید به پدر و مادر آنها آگاهی و امیدواری نسبت به آینده فرزندشان بدهیم. باید خانواده امن و مادران با نشاط، متوکل و امیدوار بار بیاوریم. اگر مادر آگاه و امیدوار باشد، بچهها شکوفا و بالنده میشوند.
ضرروت شناخت ویژگیها و توانمندیهای بچهها با نیازهای ویژه
در ادامه، مژگان فرهبد، معاون آموزش و پرورش و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه با مشکل فرهنگسازی و جامعهپذیری مواجه هستیم، گفت: آشنایی و آگاهی خانوادهها و مسئولان یک رسانه ملی میطلبد. اول باید ویژگیهای بچهها با نیازهای ویژه را مشخص کنیم و بر اساس آن تشخیص دهیم چه توانمندیهایی میتوانند داشته باشند.
او با اشاره به اینکه باید تفاوتها را فرصت بدانیم، بیان کرد: «هر تفاوت، یک فرصت در مسیر عدالت آموزشی» شعار سازمان آموزش و پرورش استثنایی در امسال است. تلاش کنیم این مسئله در حد شعار باقی نماند. وظایفی در قبال بچههای استثنایی داریم که باید به آنها عمل کنیم باید شرایطی مهیا شود که آنها امکان انتخاب داشته باشند.
توجه به طراحی بازی برای آموزش بچهها با نیازهای ویژه
فرهبد اظهار داشت: پدر و مادر بچههای با نیازهای ویژه باید وظایف خود را بشناسند. تا زمانی که آنها شاداب نباشند، نمیتوانند به فرزندان خود آموزش دهند. بیشتر خانوادهها فکر میکنند باید تمام زندگی خود را وقف فرزند با نیاز ویژه خود کنند. از طرفی معلمان این بچهها نباید ترحم داشته باشند بلکه باید توانمندی آنها را شناسایی کنند.
او بازی را شغل بچهها دانست و افزود: باید به خانوادهها آگاهی داد که توانمندیهای بچههای خود را شناسایی کنند. به کانون پیشنهاد میکنم که بازیهایی طراحی کند که بچهها نیاز دارند تا آنها در قالب بازی، مسائلی مانند حل مسئله و احترام به بزرگترها را آموزش ببینند.
«محافظان جزیره» بازی تعاملی بین کودکان ناشنوا وعادی است
در این برنامه سرودی با عنوان «عشق اهورایی من» از سوی گروه سرود از مدرسه نیمروز به زبان اشاره اجرا شد. اعضای این گروه هدایایی را از دست حامد علامتی و سالار قاسمی دریافت کردند.
پخش نماهنگ «دستهای تو میشوم»، نمایش قسمتی از فیلم سفر تعدادی از بچهها با نیازهای ویژه به مشهد مقدس به همت کانون، نماهنگی در مورد بازی «محافظان جزیره» که یک بازی تعاملی بین ناشنوایان و شنوایان است وعکس یادگاری از بخشهای جانبی این برنامه بود.
نمایشگاهی از آثار هنری دختران با نیازهای ویژه
در پایان این مراسم، تفاهمنامه به امضای حامد علامتی مدیرعامل کانون و سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رسید.
در حاشیه برگزاری مراسم امضای تفاهمنامه، نمایشگاهی از کارهای دستی و هنری دانشآموزان با نیازهای ویژه مدرسه دخترانه استثنایی عباس پارسی (رسالت) در رشتههای طراحی و دوخت، گرافیک، فتوگرافیک، معرق و هنر زندگی در خانه به نمایش گذاشته شد که سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حامد علامتی مدیرعامل کانون و شرکتکنندگان مراسم از آن بازدید کردند.