بازی و اسباب‌بازی باید در سیاست‌گذاری هنر به رسمیت شناخته شود

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری، در پیش‌نشست همایش ملی «سیاست‌گذاری هنر در ایران»، بازی و اسباب‌بازی را از ارکان تربیت فرهنگی و هنری کودکان دانست و بر جایگاه آن در سیاست‌گذاری فرهنگی کشور تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لیلا بابایی در این نشست با عنوان «جایگاه اسباب‌بازی و سرگرمی در سیاست‌گذاری هنر در ایران» که روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری مؤسسه صبا، فرهنگستان هنر و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در فرهنگستان هنر برگزار شد، گفت: بازی و سرگرمی از بنیادی‌ترین ساحت‌های تربیت فرهنگی و هنری انسان است؛ چراکه کودک از طریق بازی، تخیل، مهارت، تعامل اجتماعی و روحیه همکاری را می‌آموزد.

او افزود: بازی، فرصتی برای همدلی، درک متقابل و رشد روحیه مشارکت است و زمینه‌ساز سلامت روحی و رشد عاطفی در کودکان به شمار می‌رود.

بازی؛ پلی میان ملت‌ها و زبان مشترک صلح

بابایی با بیان اینکه بازی زبان مشترک صلح و عرصه بروز خلاقیت است، تأکید کرد: در سراسر جهان، مخاطبان با وجود تفاوت‌های فرهنگی در بازی اشتراک دارند. بازی بستری برای همدلی، درک متقابل و صلح جهانی است و می‌تواند پلی میان ملت‌ها باشد.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با اشاره به پیوند میان هنر و صنعت در حوزه اسباب‌بازی گفت: طراحی اسباب‌بازی، تلفیقی از طراحی صنعتی، هنرهای تجسمی، گرافیک، رنگ‌شناسی و موسیقی است. در نتیجه، سیاست‌گذاری در این حوزه باید میان هنر، صنعت و آموزش پیوند برقرار کند تا به رشد فکری و فرهنگی کودکان یاری رساند.

اسباب‌بازی؛ رسانه فرهنگی و ابزار دیپلماسی فرهنگی

بابایی با معرفی بخش‌هایی از سند ملی ساماندهی اسباب‌بازی، یادآور شد که این سند، اسباب‌بازی را کالایی فرهنگی و ابزار دیپلماسی فرهنگی می‌داند.

او گفت: اسباب‌بازی بازتاب میراث ملموس و ناملموس و پیشینه تمدنی ماست و می‌تواند در بازتولید فرهنگ و هویت ‌ایرانی‌اسلامی، آموزش و رشد اجتماعی و انتقال ارزش‌های خانوادگی و اجتماعی نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: در این سند، رویکرد فرهنگی، تربیتی و اخلاقی بر رویکرد اقتصادی برتری دارد و تولید داخلیِ معنادار و جذاب، به‌ویژه آن‌که تسهیل‌کننده تربیت دینی کودکان باشد، در اولویت است.

چالش‌ها و اهداف سند ملی اسباب‌بازی

سرپرست دبیرخانه شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی با اشاره به برخی چالش‌های موجود گفت: کم‌توجهی به تأثیر فرهنگی اسباب‌بازی بر هویت ایرانی‌اسلامی، ضعف نظام راهبری، نداشتن زنجیره ارزش و نبود نظام آماری دقیق از مسائل جدی این حوزه است.

او ادامه داد: هدف سند ملی، تقویت هویت اسلامی‌ایرانی، ایجاد زنجیره ارزش، دستیابی به توان رقابت بین‌المللی و شفاف‌سازی داده‌های اقتصادی است. اجرای این سند بر عهده شورای نظارت است و این شورا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مأموریت دارد برنامه‌های اجرایی را تدوین و ارزیابی کند.

تجربه کشورهای موفق در تربیت هنری از مسیر بازی

بابایی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به تجربه‌های جهانی گفت: در فرانسه، شورای ملی هنر کودک بازی را ابزاری بنیادین برای تربیت هنری می‌داند؛ در ژاپن، هنرمندان و طراحان از مرحله ایده تا تولید در ساخت اسباب‌بازی مشارکت دارند؛ و در فنلاند، بازی آزاد مبتنی بر هنر به‌صورت رسمی در برنامه‌های آموزشی مدارس گنجانده شده است.

او افزود: تجربه این کشورها نشان می‌دهد که ارتقای جایگاه بازی در سیاست‌گذاری هنری، مستلزم همکاری نهادهای فرهنگی، آموزشی و هنری است. بازی باید بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره تولید و مصرف محتوای هنری باشد.

بازی، ابزار تربیت هنری و فرهنگی نسل آینده

بابایی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: بازی و اسباب‌بازی دیگر صرفاً ابزار سرگرمی نیستند، بلکه رسانه‌هایی فرهنگی و هنری‌اند که باید در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به رسمیت شناخته شوند. هدف نهایی، فراهم‌کردن زمینه‌ای است که کودکان بتوانند از مسیر بازی، به خلاقیت، تخیل و درک زیبایی‌شناسی دست یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha