بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، بکتاش با بیان این مطلب در آیین ادبی دوپنجره که به نقد اثرش، «آسمان به رنگ صلح» اختصاصداشت، گفت: بیش از آنکه شاعر باشم، مربیام. بخش بزرگی از عمرم را در کانون پرورش فکری گذراندهام.
وی درهمینارتباط اضافهکرد: سالها با کودکان و نوجوانان در سراسر ایران همنشینی کردهام تا بیاموزم و یاد بدهم و با خود عهد کردهام اگر از شکفتن غنچهای باخبر شوم، برای شکوفاییاش بکوشم.
تکرار و تمرین، کلید رسیدن به آرزوها
این شاعر که آثاری چون «آفرین به آفتاب» و «رونویسی از بهار» را در کارنامه دارد، تمرین و ممارست را کلید دستیابی به هدفها و آرزوها دانست و گفت: به آرزوها نمیرسیم، مگر آنکه تکرار و تمرین کنیم؛ زیرا رشد، سفری فرآیندمحور است و عجله در آن بیثمر خواهد بود.
او همچنین، بر لزوم پرهیز از تقلید و اهمیت مطالعه تأکیدکرد و افزود: بدون خواندن، نمیتوان رشد کرد و از این رو باید در نقطهای که ایستادهایم، دیداری وسیع داشته باشیم؛ همه چیز را ببینیم، تجربه کنیم و بیاموزیم.
دیگربخش این آیین به نقد و بررسی کتاب «آسمان به رنگ صلح» از سوی نمایندگان هشت گروه از نوقلمان نوجوان گیلان اختصاصداشت و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان دیدگاهها و پرسشهای خود را با شاعر در میان گذاشتند.

بکتاش نیز ضمن پاسخگویی به پرسشهای نوقلمان، از تجربههای شاعرانه خود در دوران همهگیری کرونا سخنگفت و یادآورشد: این کتاب حاصل روزهای تأمل و دگرگونی است و همیشه تلاشکردهام که شعرم نگاه تحولآفرین داشتهباشد و نوجوان را با تفکر خلاق و خلاقیتورزی آشناکند.
او در پاسخ به نقدی درباره وجود سایهروشنها در برخی اشعار کتاب گفت: دنیای نوجوان، دنیای پرسش و ابری است «آسمان به رنگ صلح» نیز همین حال و هوای درونی را بارتابمیدهد؛ زیرا لازماست در راستای سرایش شعرهای امیدوارانه، از ناامیدیها نیز سخنگفت.
از خیال در شعر تا وزن واژهها
این شاعر نامآشنا در بخش دیگری از سخنانش، خیالانگیزی در شعر را امری منطقی دانست و تأکیدکرد: خیال در شعر باید ریشه در منطق داشته باشد؛ همانگونه که طبیعت در روابطش قانونمند است و چنانچه دریا آلودهشود، با نمایش ماهیهای مرده شکایتش را بازگو میکند.
وی در ادامه با اشاره به نقد یکی از حاضران در ارتباط با چرایی ضربههای پایانی اشعارش، شعر را بدون «ضربه پایانی»، موجودی ناقص دانست و گفت: شعر باید با تلنگری پایان یابد که در ذهن و دل مانا باشد و ماندگاربماند.
برگزاری کارگاه نقد و بررسی آثار اعضای نوقلم کانون پرورش فکری از برنامههای جانبی این آیینبهشمارمیرفت و شاعر با بررسی نمونه اشعار اعضای نوجوان، بر ضرورت پرورش نگاه تصویری در شعر تأکیدکرد.

خالق مجموعه اشعار «ماه با خبر باش»، «در حیاط ما»، «یک سیب شیرین» و «نوجوانی درخت» اظهارکرد: لازماست شاعر با پرهیز از روایتگری صرف، نسبت به تصویرسازی اقدامکرده و مخاطب را در کشف معنا شریککند.
بکتاش همچنین، آموختن وزن عروضی را لازمه گامبرداشتن در عرصه سرایش شعر دانست و پس از خوانش یک شعر سپید، گفت: آشنایی با اوزان، از تبدیل شعر به نثر جلوگیری میکند و شعر پارسی به وزن و موسیقی درونیاش زنده است.
این شاعر در بخش پایانی صحبتهای خود، نوجوانان را از شتاب برای چاپ آثار برحذرداشت و توصیهکرد: به جای آنکه فردا را به دیروز تبدیل کنیم، بکوشیم طراوت امروز را حفظکرده و دیگران را در کشفهای شیرینمان بهرهمندکنیم.
طی این نشست ادبی، سجادکوچکنژاد، سرپرست ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز از حاضران بود و ضمن با خوشآمدگویی به حاضران و میهمانان، بر اهمیت مطالعه و دوستی با کتاب تأکید کرد و این همنشینی را «گامی برای دوستی با یار مهربان» دانست.

طاهره نژاد غلامی، کارشناس مرکز آفرینشهای ادبی کانون گیلان نیز بر لزوم ادامهیافتن تعامل ادبی میان نسل جوان و شاعران نامدار تأکیدکرد و گفت: دو پنجره، فرصتی برای گفتوگوی صمیمی نوقلمان با صاحبان قلم و اندیشه است و ضرورتدارد تا مخاطبان به بهترین شکلممکن از این فرصت ارزشمند بهرهمندشوند.
پخش نماهنگ آیین ادبی دو پنجره و معرفی غلامرضا بکتاش، جشن امضا و کاشت نهال در باغچه مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت، پایانبخش این آیین ادبی در روز دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بود.
گفتنیاست، غلامرضا بکتاش، متولد دهم اردیبهشت ۱۳۵۱ در ملایر استان همدان و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است و تاکنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب در حوزه شعر کودک و نوجوان منتشر کردهاست.
او پنج دوره داوری جشنواره بینالمللی شعر فجر را در کارنامه دارد و تاکنون سه بار برگزیده بخش کودک و نوجوان این جشنواره شده است. بکتاش در حال حاضر کارشناس صفحه شعر مجله «کیهان بچهها» و از چهرههای شاخص شعر کودک در کشور بهشمارمیرود.








