به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، نخستین نشست «سهشنبههای کانونیاری» روز سهشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ با حضور فروهر معدنی، دبیر کانونیاران کشور و مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
معدنی در ابتدای این نشست، درباره دوران نوجوانی، ویژگیهای احساسی و تجربههای شیرین این مقطع حساس از زندگی با کانونیاران گفتوگو کرد و با تأکید بر جایگاه نوجوانان در کانون، نقشآفرینی فعال و مؤثر در عرصههای مختلف را از مهمترین شاخصههای یک عضو کنشگر دانست.

او همچنین بر ضرورت تقویت مشارکت نوجوانان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد و این مشارکت را زمینهساز رشد فردی و جمعی آنان برشمرد.
حضور فعال در دورههای مهارتافزایی، مشارکت در چالشها و فراخوانهای دبیرخانه، نقشآفرینی در فعالیتهای پرورشی مدارس بهعنوان بازوان اجرایی معاونت پرورشی، ارتباط مؤثر با مربیان مراکز کانون و مطالعه و تلاش مستمر برای ارتقای توانمندیها از جمله توصیههای دبیر کانونیاران به نوجوانان شرکتکننده بود.
کانونیاران اعضای نوجوان، فعال و خلاق مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که با نظارت مربیان کانون، در مدارس فعالیتهای فرهنگی و هنری انجام میدهند و به معرفی کانون در بین دانشآموزان مدارس و هممدرسهایها و همکلاسیهای خود میپردازند.
تأکید بر رشد اجتماعی و نقش کانونیاران
در ادامه این نشست، امیرسلیمان شهبازی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد و مدرس دانشگاه، به تشریح مفهوم «رشد اجتماعی» و جایگاه آن در زندگی کودکان و نوجوانان پرداخت.

او چهار بستر اصلی رشد اجتماعی را خانواده، گروه همسالان، مدرسه و نهادهای اجتماعی ـ فرهنگی دانست و تأکید کرد که کانون پرورش فکری بهعنوان نهادی فرهنگی، ظرفیت بالایی برای تقویت این نوع رشد دارد.
شهبازی افزود: هر «کانونیار» باید علاوه بر ایفای نقش مؤثر در خانواده، بهعنوان یک کنشگر اجتماعی بتواند در مسیر رشد و تغییر مثبت همسالان خود نیز قدم بردارد. در عین حال، پرهیز از ارتباط با افرادی که مانع پیشرفت و رشد فردی هستند، امری ضروری است.
در ادامه، ظرفیتهای کانون در زمینه کتابخوانی، ارتباط سالم و متنوع، مسئولیتپذیری، مهارتآموزی و کنشگری منطقی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای نقشآفرینی مؤثرتر کانونیاران ارائه شد.
این نشست با گفتوگو و تبادل نظر شرکتکنندگان و اجرای آزمون رغبتسنجی از کانونیاران پایان یافت.
دومین نشست؛ شعر، هویت و خلاقیت
دومین نشست «سهشنبههای کانونیاری» روز سهشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ با حضور مریم اسلامی، شاعر و معاون آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اسلامی در این نشست با اشاره به نقش شعر در بیان احساسات گفت: شعر به ما کمک میکند بفهمیم در احساسات خود تنها نیستیم. شاعر نگاهی جستوجوگر دارد و به ظرایف و نکاتی توجه میکند که شاید دیگران از کنار آن عبور کنند.

او افزود: شعر به زندگی، اشیاء و پدیدهها معنا میبخشد، نگاه انسان را عمیقتر میکند و در شکلگیری هویت فردی و جمعی، بهویژه از طریق زبان مادری، نقش مهمی دارد. شعر، احساس امنیت و آرامش ایجاد میکند، خلاقیت را بیدار میسازد و دریچهای به جهان تخیل و اندیشه میگشاید.
اسلامی همچنین تأکید کرد که شعر فرصت تفکر و طرح پرسش را فراهم میکند و به نوجوانان کمک میکند جهان را از دریچه نگاه دیگران نیز ببینند.
