به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، فرهاد فلاح در این آیین گفت: کانون چند هدف اصلی دارد و در مسیر فعالیتهای کلان خود آنها را دنبال میکند که مهمترین آن توجه به دوران کودکی است.
او افزود: در دوران کودکی مهمترین هدفگذاری برای رشد کودکان این است که ابزار شناخت آنها را تقویت کنیم.
معاون فرهنگی کانون خاطر نشان کرد: ابزار شناخت بچهها همان حواس پنجگانه است و تلاش و هدف ما در کانون این است که این ابزار شناخت را تقویت کنیم.
او ادامه داد: کانون تلاش نمیکند کودکان را نقاش، موسیقیدان، سفالگر یا طراح تربیت کند بلکه از ظرفیت این هنرها و دستورزیها برای شناخت ابزارهای شناخت بچهها استفاده میکند تا مسیر درست را بهآنها بیاموزد.

فلاح با اشاره به این که ممکن است در برخی آموزشگاههای دیگر بچهها این هنرها را خوب یاد بگیرند یادآور شد: مهم این است که ابزار شناخت آنها تقویت شود.
او در ادامه اظهار داشت: اگر بتوانیم ابزار شناخت بچهها را تقویت کنیم سناریوهایی در ذهن آنها شکل میگیرد و زمینه ظهور و بروز تخیل آنها میشود.
فلاح همچنین ابراز داشت: اگر میخواهیم کودک خلاق داشته باشیم باید ابزار شناختش را تقویت کنیم که بتواند به سناریوهای ذهنیاش شکل دهد و به سمت چیدمان تخیلی پیش برود.
معاون فرهنگی کانون گفت: اگر بچهها از فضای تخیل خوب استفاده کنند برای موضوعها و مسائل مختلف رویاپردازی میکنند که میتواند محرک و انگیزه آنها برای مطالعه و حرکت و... باشد.
او با بیان اینکه رویاپردازی عامل مهمی در رشد بچههاست افزود: تقویت تخیل و رویا باید چارچوبهای خود را داشته باشد و نیاز به مربی آگاه و استاد فن دارد تا به آنها چارچوب بدهد که این توان جدی و سازنده به عامل مخرب تبدیل نشود.
معاون فرهنگی ادامه داد کانون تلاش میکند رویاپردازی را در چهارچوب قواعد عقلی مدیریت کند و رشد دهد تا تربیت سازنده اتفاق بیفتد و اگر غیر از این باشد بچهها به دور تسلسل و بیهودگی میافتند و وارد مسیرهای انحراف میشوند.
فلاح با اشاره به این که تحقیق، فرآیند یک مسیر تربیتی است که در جان و روح بچهها اتفاق میافتد یادآور شد: قواعد عقل به بچهها انگیزه میدهد و آنها را به پرسش و تحقیق وا میدارد،
او افزود پژوهش یک فعالیت فانتزی نیست پژوهش میوه فعالیتهای خوبی است که با نظارت افراد متخصص در درون ذهن بچهها باید شکل بگیرد.
فلاح همچنین به خانوادهها توصیه کرد: موضوع رویاپردازی بچهها را جدی بگیرند چرا که رویاپردازی به بچهها زمینه ذهنی میدهد که در چه موضوعی تحقیق و پژوهش کنند، به آنها انگیزه حرکت فکر کردن تحقیق و پژوهش و اقدام پژوهی میدهد.
معاون فرهنگی با بیان اینکه در کانون علوم و فنون هم با استفاده از رویاپردازی است که بچهها علاقهمند میشوند و به سمت علوم روز و تکنولوژی میآیند گفت: رویا پردازی در چارچوب نظم عقلی مهم است برخی بازیها به بچهها نظم عقلی یاد میدهد بدون اینکه مقدمه و پیش فرضها را بفهمند و رشد عقلی آنها شکل میگیرد.
وی گفت: رویاپردازی انگیزه و احساس یادگیری به کودک میدهد و باید باشگاهی تاسیس شودکه بچهها بتوانند فرضهای خود را ارائه دهند، اگر کانون این باشگاه را تاسیس کرد نشان میدهد که به بلوغ و تعالی رسیده است.
فلاح همچنین خاطرنشان کرد: پژوهش اعتبار و واقعیت به رویا میبخشد اما آنچه برای کودکان و نوجوانان مهم است اقدام پژوهی است چون عملی و میدانی است و دست یافتنیتر است.
وی گفت: باید اقدام پژوهی را برای ورود به دالان پژوهش در همه فضاها تقویت کنیم و پیش از اینکه کودک اقدام پژوهی لازم داشته باشد خانوادهها لازم دارند که بتواند با اقدام پژوهی فرزند خود را تربیت کنند.
معاون فرهنگی کانون در پایان افزود: اقدام پژوهی تغییر واقعی در موضوعات بیرونی ایجاد میکند و با پژوهش متفاوت است، موضوعات زیادی در خانوادهها وجود دارد که اگر قواعد اقدام پژوهی را بلد باشند میتوانند آنها را حل کنند.
هفدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون روز ۲۷ آذر 1404 در آیینی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
