قصه‌گویی در گیلان به نقطه بلوغ رسیده‌است
    

 پیش‌کسوت عرصه قصه‌گویی با اشاره به استقبال از این ابزار تربیتی در گیلان، گفت: امروز به‌واسطه فعالیت‌های تخصصی و شبانه‌روزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی در استان به سطحی از کیفیت، دقت و بلوغ رسیده که می‌تواند الگوی مدیریت فرهنگی در کشور باشد.

غلامرضا اکبرزاده درحاشیه برگزاری مرحله استانی بیست‌وهفتمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوحوانان در گیلان با بیان اینکه ۵۲ سال سن دارد و سال‌ها به‌عنوان دبیر در آموزش‌وپرورش فعالیت کرده است، اظهارکرد: حدود ۲۰ سال به‌صورت مستقیم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، به‌ویژه سُرایش شعر و قصه‌گویی حضور داشته‌ام. تمرکز اصلی من بیشتر بر شعر بوده و بسیاری از آثارم به‌صورت منظوم سروده شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر و با تأکید و تشویق مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حضورم در حوزه قصه‌گویی جدی‌تر شد. یکی از آثاری که روی آن کار کردم، منظومه‌ای به زبان گیلکی و با محوریت مفاهیم دینی است، اثری که نشان می‌دهد می‌توان اصول و مفاهیم عمیق را با زبان بومی و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان روایت کرد.

این قصه‌گوی پیش‌کسوت گیلانی با اشاره به وضعیت قصه‌گویی در استان گیلان تصریح کرد: بدون اغراق عرض می‌کنم که شرایط قصه‌گویی در گیلان بسیار مطلوب است، چه در بخش آزاد و فردی و چه در فضای مجازی، افراد توانمند و بزرگی در این حوزه فعالیت می‌کنند و آثار ارزشمندی ارائه می‌دهند. در کنار آن، کانون پرورش فکری به‌صورت کاملاً تخصصی و کارشناسی این مسیر را پیش می‌برد.

اکبرزاده با تمجید از عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: شاید باورش سخت باشد، اما گاهی با خودم فکر می‌کنم ای کاش اداره بخش قابل توجهی از امور فرهنگی کشور به دست کانون سپرده می‌شد. میزان دلسوزی، دقت و حساسیت کارشناسان و مربیان کانون در انجام کارها مثال‌زدنی است. در همین جشنواره، شاهد بودم که هم در بخش سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری، شبانه‌روزی کار شده تا رویداد در بهترین سطح ممکن برگزار شود.

او ادامه داد: فعالیت‌های کانون به‌ویژه در یکی دو سال اخیر چند برابر شده و هرچه زمان می‌گذرد، شکوفایی فرهنگی استان گیلان نمود بیشتری پیدا می‌کند. کیفیت قصه‌گویی در استان به حدی بالاست که کافی است مخاطبان در همین جشنواره حضور داشته باشند تا خودشان شاهد اتفاقات ارزشمند این حوزه باشند.

این قصه‌گوی گیلانی با تأکید بر نقش قصه در فرایند آموزش کودکان بیان کرد: قصه برای کودک، همان نقشی را دارد که بازی در زندگی او ایفا می‌کند، ما می‌توانیم سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مفاهیم آموزشی را از طریق قصه به کودکان منتقل کنیم. قصه، کودکان را برای یادگیری آماده می‌کند و میل آن‌ها به آموزش را افزایش می‌دهد. به اعتقاد اکبرزاده، این کار باید به افراد متخصص سپرده شود، مربی یا قصه‌گویی که مهارت و تخصص لازم را دارد، وقتی وارد کلاس می‌شود، به‌گونه‌ای توجه دانش‌آموزان را جلب می‌کند که گویی هیچ عامل مزاحمی در کلاس وجود ندارد. این سطح از آموزش را من در کانون پرورش فکری، بالاتر از بسیاری از مراکز دیگر تجربه کرده‌ام.

برگزیده مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در گیلان، یکی از چالش‌های مهم حوزه قصه‌گویی را کمبود مربیان زبده در شهرستان‌ها دانست و افزود: در مرکز استان، مربیان خبره و مراکز فعالی وجود دارد، اما هرچه از مرکز فاصله می‌گیریم، این ظرفیت کاهش پیدا می‌کند. 

این قصه‌گوی گیلانی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی اصولی و درایت مسئولان، فرآیند تربیت و افزایش مربیان در سراسر استان تقویت می‌شود، گفت: افزایش تعداد مربیان متخصص می‌تواند عدالت فرهنگی را در استان گیلان محقق کرده و زمینه بهره‌مندی همه کودکان از ظرفیت ارزشمند قصه‌گویی را فراهم کند.

اکبرزاده، با تأکید بر لزوم افزایش تعداد مربیان و تقویت آموزش‌های تخصصی در حوزه قصه‌گویی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر عملکردی درخشان داشته و  نهادی بوده که  این استاندارد بالا را حفظ‌کرده‌است.
مرحله استانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان، روزهای ۲۹ آذر تا ۱ دی ۱۴۰۴ برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha