طرح رمان نوجوان امروز  ادامه می‌یابد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت طرح رمان نوجوان امروز با خوشنامی و موفقیت رو به جلو می‌رود و هرگز متوقف نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در مراسم رونمایی از 10 عنوان جدید از مجموعه رمان‌های نوجوان امروز و 25 عنوان از کتاب‌های جدید کانون با بیان این مطلب یادآور شد که طرح رمان نوجوان امروز در اسفند سال 1388 در نهایت گمنامی و با حضور تعداد محدودی از نویسندگان آغاز شد ولی اکنون بیش از 80 نویسنده در نگارش آن مشارکت دارند و اجرای طرح‌های جدید کانون شامل نمایش‌نامه و شعر برای نوجوان نیز با استقبال گسترده نویسندگان روبرو شده است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح‌ها تنها یک تصمیم زودگذر و احساسی مدیران نیست بلکه ما حتی اگر به تعداد روزهای سال هم رمان نوجوان منتشر کنیم باز هم قانع نمی‌شویم و این عطش، سیری‌ناپذیر است.
رضایی بار دیگر تاکید کرد که نویسندگان و هنرمندان ما زبان ارتباط با مخاطب را می‌شناسند و همین امر باعث شده که آثار آنان مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.
مدیرعامل کانون در این مراسم که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون استان تهران و هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد توضیح داد که برخی از اعضای کانون تاکنون بیش از 1 هزار جلد کتاب خوانده‌اند و پیشنهاد می‌کنم که در کانون باشگاه کتاب‌خوانان هزارتایی راه اندازی کنیم این نشانه‌ی علاقه‌ی زیاد بچه‌ها به مطالعه است.
رضایی در عین حال تصریح کرد که کانون برای همه‌ی اعضای کودک و نوجوان خود و برای لحظه لحظه‌ی آن‌ها برنامه دارد و به اعتقاد ما مخاطبان و نویسندگان و هنرمندان اضلاع اصلی و غیر قابل حذف فعالیت‌های کانون هستند.
وی در ابتدای سخنانش با اعلام خبر ثبت روز 18 تیر در تقویم خورشیدی به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: که این روز، روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده مطرح کتاب‌های کودکان و نوجوانان است و ما از سال آینده برای این روز برنامه‌هایی را تدارک خواهیم دید تا از تلاش‌های دست‌اندرکاران این عرصه قدردانی کنیم.
در این مراسم 10 رمان نوجوان و 25 کتاب جدید کانون در سال 1391 به صورت رسمی رونمایی شد.
مریم فرخی سرپرست انتشارات کانون در این مراسم کتاب را گنجینه‌ی ارزش‌های انسانی دانست و توضیح داد که در 8 ماه نخست سال جاری 69 عنوان کتاب چاپ اول و 65 عنوان کتاب تجدید چاپی توسط انتشارات کانون منتشر شده است.
بیش از 35 عنوان از این آثار چندی پیش در قالب مجموعه "کتاب‌های خودمان" که اختصاص به مربیان و هنرمندان کانون دارد؛ رونمایی شد.
 در بین این آثار 5 عنوان از مجموعه چگونه روی می‌دهد؟ 8 عنوان داستان کودک، دو عنوان از مجموعه 12 جلدی ادبیات کودک و کتاب دست‌نامه (2)به چشم می‌خورد.
در این مراسم همچنین جوایز نویسندگان و هنرمندانی که آثار آنان از سوی جشنواره‌ها و مسابقه‌های مختلف برگزیده شده‌اند به آنان اهدا شد.
این در حالی است که حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر طرح رمان نوجوان امروز، در همین مراسم توضیح داد که مدیرعامل کانون پیشتر وعده کرده بود که هر یک از آثار این مجموعه اگر در جشنواره‌ها جایزه‌ای دریافت کنند کانون نیز به آن‌ها جوایزی اهدا خواهد کرد.
وی یادآور شد پس از این تصمیم گرفته شد که این هدیه به تمامی کتاب‌های کانون که موفق به دریافت جایزه‌ می‌شوند تعلق بگیرد که اکنون زمان تحقق این وعده فرا رسیده است.
به گفته‌ی مسوولان برگزاری این جلسه، بیش از 50 نویسنده و هنرمند، موفق به دریافت جایزه‌های مختلفی از جشنواره‌های ادبی شده‌اند که انتخاب رمان صوفی و چراغ جادو به عنوان اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 1390 و چندین جایزه کتاب فصل از مهم‌ترین این موفقیت‌هاست.
در ادامه این مراسم سعید روح افزا، مجید عمیق، کلرژوبرت، بابک نیک طلب و محسن هجری ،پنج نویسنده، شاعر و مترجم به نمایندگی از دیگر برگزیدگان به روی صحنه رفتند و جوایز خود را دریافت کردند.
در این مراسم 3 رمان هستی نوشته فرهاد حسن‌زاده گردان قاطرچی‌ها نوشته‌ی داوود امیریان و توران تور نوشته‌ی عباس جهانگیریان از سوی بیش از 330 نوجوان عضو مراکز کانون استان تهران به عنوان برترین رمان‌های نوجوان شناخته شد.
در حاشیه‌ی این مراسم نیز نمایشگاهی از آثار تصویرگری «کتاب‌های خودمان » شامل تصاویر 30 عنوان کتاب در موزه کودک مجتمع آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران برپا شده بود که تا پایان هفته کتاب ادامه می‌یابد.
همچنین نشستی تخصصی نیز صبح روز 22 آبان با حضور تصویرگران این کتاب‌ها در همین مکان توسط «ابوالفضل همتی آهویی» برگزار شد.