دکتر اسماعیل آذر: ایرانیان بیش از سایر ملل آیین‌های شاد و نشاط آور دارند

دکتر اسماعیل آذر پژوهشگر ادبیات فارسی و استاد دانشگاه گفت: که هیچ قومی به اندازه‌ی ایرانیان دارای آیین‌های شاد و نشاط آور نیستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این محقق در برنامه‌ی شب یلدای جمعی از اعضا و مربیان کانون استان تهران به بیان تاریخچه‌ای از پاس‌داشت این آیین در ایران و دیگر کشورهای جهان پرداخت و توضیح داد که این آیین کهن در سراسر جهان دارای چندین هزار سال سابقه است و ایرانیان تاریکی را اهریمن و نور را اهورا می دانستند و به این دلیل که از روز اول دی تاریکی کمتر می‌شود و جای آن را نور می‌گیرد این آیین را برپا می‌کردند.
وی به جایگاه یلدا در شعر فارسی نیز اشاره کرد و افزود: یلدا در اشعار شاعران فارسی‌گو از جایگاه رفیعی برخوردار است و ما اشعار بسیار زیادی در فرهنگ بومی و محلی اقوام ایرانی با مضمون یلدایی داریم.
دکتر آذر از تاریخچه قصه‌گویی در ایران نیز سخن گفت  و افزود: اگر چه ما در ایران پیش از اسلام هم قصه‌گویی داشتیم اما برای اولین بار در تاریخ بیهقی از آن نام برده شده است در عین حال قصه‌گویی در زمان صفویه به عنوان یک پست دولتی به حساب می‌آمد و نقیب‌الممالک‌ها این پست را در دربار برعهده داشتند در زمان قاجار نیز قصه‌گویان در کنار اتاق خواب ناصر‌الدین شاه برای او قصه می‌گفتند بعدها از این قصه‌گویان در همان دوره قاجار به عنوان معین‌البکا هم نام می‌بردند.
تهیه کننده و مجری برنامه‌های مشاعره در تلویزیون در این مراسم که سید صادق رضایی مدیرعامل کانون نیز حضور داشت همچنین با بیان این که در حال تدوین نقشه‌ی شعر و قصه کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی است یادآور شد که کانون در پیشبرد این طرح نقش مهمی بر عهده خواهد داشت چرا که کانون سازمانی بی‌حاشیه است که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.
وی در آیین شب یلدای کانون استان تهران که با مراسم اهدای جوایز برگزیدگان مرحله‌ی استانی شانزدهمین جشنواره بین‌الملی قصه گویی نیز همراه شده بود همچنین به اجرای برنامه‌ی مشاعره با حضور تعدادی از اعضای مرکز شماره 40 کانون تهران (مرکز فراگیر) پرداخت.
در جمع این کودکان تعدای از اعضای نابینای این مرکز هم حضور داشتند.
قصه‌گویی، بازکردن فال حافظ و اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های این آیین بود.