آهنگ‌سازی فیلم‌ها در حد انتظار من نبود

عباس دبیردانش فارغ‌التحصیل کنسرواتوار عالی پاریس و ساکن کشور فرانسه است. از جوانی به موسیقی فیلم علاقه‌مند بوده و معتقد است موسیقی فیلم نسبت به موسیقی کلاسیک حالتی توصیفی‌تر دارد.

 
او نوشتن موسیقی فیلم را با فیلم «چشم تنگ دنیادار» با نورالدین زرین‌کلک آغاز و با اجرای زنده ضبط کرد. این فیلم جایزه بهترین موسیقی فیلم را در جشنواره فجر همان سال از آن خود کرد. وی همچنین با آهنگ‌سازی فیلم «بارون میاد جرجر» دومین جایزه خود را دریافت کرد.
این آهنگ‌ساز درباره نحوه ورود خود به کانون گفت: اتفاقی وارد کانون شدم. آمدم یک نسخه از موسیقی فیلم «چشم تنگ دنیادار» را که سال‌ها قبل ساخته بودم، بگیرم در آن زمان محمدرضا کریمی‌صارمی مدیر امور سینمایی کانون بود و مرا به همکاری دعوت کرد. پس از آن موسیقی فیلم «سفر بیداری» را به صورت زنده ساختم.
وی مهم‌ترین راه‌کار موجود برای ارتقای سطح دانش موسیقی جوانان را آموختن دانست و افزود: هنوز هم در جدیدترین کلاس‌های آهنگ‌سازی موسیقی شرکت می‌کنم تا همیشه در محیط موسیقی به روز باشم.
دبیردانش عدم توجه کافی به موسیقی فیلم انیمیشن را مشکلی بزرگ دانست و گفت: موسیقی انیمیشن باید با خود فیلم برابر باشد. موسیقی می‌تواند حتی فیلم صامت را وادار به حرف زدن کند. برای این کار آهنگ‌ساز باید تخصص و تبحر داشته باشد. متأسفانه در ایران تخصص‌گرایی در زمینه موسیقی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه جایگاه کانون و فیلم‌هایی که برای بچه‌ها ساخته است را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و تصریح کرد: فیلم‌های کانون فوق‌العاده خوب هستند. کانون ویترین انیمیشن است و نه تنها من، بلکه در تمام دنیا از آن لذت بردند. من در کارت ویزیت شخصی‌ام نام کانون را آورده‌ام و برایش تبلیغ می‌کنم.
دبیردانش آموزش آهنگ‌سازی فیلم به بچه‌ها را تاثیرگذار دانست و گفت: بچه‌های مقاطع راهنمایی و دبیرستانی می‌توانند با کمک معلم خود سناریو بنویسند، بعد من و یا دیگر استادان این رشته با خود بچه‌ها روی سناریوی آن‌ها موسیقی می‌سازیم.
وی تصریح کرد: کانون باید کلاس بگذارد تا بچه‌ها یاد بگیرند نقاشی خود را که رویای کودکی‌شان است متحرک کنند و برای آموزش علاقه‌مندان به موسیقی نیز کلاس بگذارند.
وی همچنین پیشنهاد کرد: مجموعه‌ای از موسیقی‌هایی که برای کودک ساخته می‌شود را گردآوری کنند و در دسترس مخاطبان علاقه‌مند قرار بدهند. این کار برای درآمدزایی کانون هم منبع بسیار خوبی است .
دبیردانش افزود: موسیقی انیمیشن ایران جایگاه خوبی ندارد به عنوان مثال در موسیقی یکی از فیلم‌های مطرح همین جشنواره در صحنه‌ای که هواپیما با سرعت در شهر پرواز می‌کند، موسیقی بسیار آرام است. این مشکل یا از کارگردان است و یا از آهنگ‌سازی که نتوانسته فضای فیلم را هضم کند. ممکن است یک نفر آهنگ خوب بنویسد، اما آهنگ‌سازی فیلم حرفه‌ای، امر دیگری است. علم آهنگ‌سازی مانند نقاشی کردن است، فرد باید هم طراحی بداند و هم رنگ‌ها را بشناسد.
دبیردانش درباره جشنواره امسال گفت: در فیلم‌هایی که دیدم آهنگ‌سازی فیلم «داستان زندگی مداد قرمز» و انتخاب آهنگ فیلم «آلزایمر» را تا حدی پسندیدم اما به طور کلی آهنگ‌سازی فیلم‌ها در حد انتظار من نبود.