آگاهی بخشی و ایمن‌سازی فضای مجازی ضرورت اصلی است

معاون تولید کانون در همایش آسیب‌های فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان در تبریز بر آگاهی‌بخشی و ایمن‌سازی فضای مجازی تا‌کید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مناف یحیی‌‌پور با بیان این مطلب افزود: نحوه مواجهه با فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی باید مثبت و ایجابی باشد و در کنار شناخت مشکلات و چالش‌های موجود در این عرصه لازم است از ویژگی‌های مثبت این فضا‌ها نیز استفاده کنیم.
وی در عین حال تاکید کرد، هم مسوولان و هم عموم شهروندان جامعه وظایف متقابلی در این عرصه دارند و با آگاه‌سازی و ایمن کردن فضاهای مجازی می‌توانیم از ظرفیت‌های مثبت آن نیز بهره‌مند شویم.
معاون تولید کانون با بیان این‌که تولیدات ارزشمندی با هدف استفاده مثبت از فضاهای مجازی در کانون در آینده نزدیک عرضه خواهد شد تصریح کرد: این تولیدات در راستای تأمین نیاز‌های خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در این حوزه، صورت گرفته است.
یحیی‌پور در عین حال افزود: امروزه سرعت تحولات به اندازه‌ای زیاد است که نباید از قافله ی تحولات فضای مجازی دور بمانیم.

وظیفه والدین در زمینه استفاده صحیح از فضای مجازی بسیار مهم است
سردار محمد‌علی نصرتی مشاور عالی استاندار و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در همایش آسیب‌های فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی بر نقش والدین در این عرصه تأکید کرد.
سردار نصرتی نیز در این نشست با بیان این‌که حضور در فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر است تصریح کرد: باید تهدیدها و فرصت‌ها را بشناسیم و تمهیدات را برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان و دیگر اقشار جامعه از فرصت‌ها و پتانسیل‌های فضای مجازی اتخاذ کنیم.
وی با اشاره به این که وظیفه والدین در این عرصه بسیار مهم است تأکید کرد: دشمن به دنبال تغییر سبک زندگی از ایرانی اسلامی به سمت زندگی غربی است و در این راه از پتانسیل فضاهای مجازی و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.
سردار نصرتی در عین حال افزود: کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های بزرگ کشور نباید دچار آسیب‌های فضای مجازی شوند و این موضوع ضرورتی انکار ناپذیر است.
رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشکر از کانون استان در برگزاری این همایش تاکید کرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه امر بسیار مهمی است چرا که در خصوص فضای مجازی و آسیب‌های آن به نسل امروز در یک جنگ تمام عیار با دشمن هستیم و رسالت خطیری بر دوش همه ما به ویژه نهاد‌های فرهنگی است.
هادی یوسف‌زاده مدیر کل کانون آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان این‌که امروزه حضور کودکان و نوجوانان در فضاهای مجازی یکی از چالش‌های مهم خانواده‌هاست به آسیب‌های فکری، جسمی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از این موضوع اشاره کرد و افزود: نظارت بر فعالیت‌های فرزندان در فضای مجازی موضوعی است که نمی‌توان منکر اهمیت آن شد.
وی در عین حال تاکید کرد کانون به عنوان متولی فعالیت‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان بر اساس وظایف ذاتی خود، نقش مهمی در این عرصه خطیر دارد.
یوسف‌زاده با تاکید بر همکاری و ارتباط با نهادها و سازمان‌ها تصریح کرد: خوشبختانه کانون استان آذربایجان شرقی همکاری بسیار خوبی با برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌ها از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر استان دارد و برنامه‌های متعدد و متنوعی نیز در این راستا برای سال 95 پیش‌بینی کرده است.
وی همچنین بر آمادگی کانون استان برای تولیدات فاخر و تاثیرگذار در موضوع‌های مرتبط با پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی در قالب‌ نمایش‌ عروسکی، سرود، انیمیشن، و کتاب تاکید کرد.
در این همایش سرهنگ محمودی رییس پلیس فتای استان نیز در سخنانی به تبیین آسیب‌ها و خطرات ناشی از ناآشنایی والدین با فضاهای مجازی و رسانه‌های اجتماعی پرداخت.
همایش یک روزه آسیب‌های فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان، با همکاری کانون و ستاد مبارزه با مواد مخدر استان دهم تیر ماه با حضور جمعی از مسئولان و خانواده‌ها در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز برگزار شد.