نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره کتاب در تبریز برگزار شد

نشست خبری هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با حضور معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرکل آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست معاون تولید کانون گفت: با توجه به پتانسیل استان آذربایجان شرقی و سبقه فرهنگی و تاریخی این شهر مقرر شد هجدهمین دوره این جشنواره دوسالانه در شهر تبریز برپا شود.
مناف یحیی‌پور ادامه داد: کاروان نویسندگان با شرکت 50 نویسنده‌ کودک و نوجوان، سه روز در تبریز حضور می‌یابند و در تمامی مراکز کانون استان با کودکان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون دیدار خواهند کرد.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را فعال کردن کودکان در حوزه کتاب‌خوانی عنوان کرد و افزود: این جشنواره فرصتی ایجاد خواهد کرد تا گفت‌وگو، نقد کتاب و قدرت بیان کودکان و نوجوانان تقویت شود.
یحیی‌پور همچنین روبه رو شدن بی‌واسطه نویسندگان با مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و شنیدن خواسته‌ها و نقطه نظرهای آنان را از دیگر اهداف این جشنواره عنوان کرد.
در ادامه این نشست، مدیرکل کانون آذربایجان‌ شرقی اظهار داشت: 17 دوره قبلی جشنواره کتاب کودک و نوجوان همواره در پایتخت برگزار شده و برای اولین‌بار است که از تهران خارج می‌شود.
وی افزود: روز 30 آذر کاروان نویسندگان در تبریز حضور می‌یابند و از لحظه ورود به مراکز کانون و مدارس استان مراجعه می‌کنند؛ دیدار با معاون عمرانی استاندار و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از دیگر برنامه‌های همایش «کتاب، کودک، جامعه» خواهد بود.
یوسف‌زاده اذعان داشت: همچنین نشستی با اصحاب صنایع و کارآفرینان استان خواهیم داشت تا دغدغه‌ها و مطالبی که نیاز می‌دانند در کتاب‌ها درج شود، پوشش دهیم.
مدیرکل کانون استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: جشن شب یلدا را نیز با حضور این نویسندگان در یک محفل صمیمی و دوستانه برگزار می‌شود و تلاش می‌‌کنیم برای تبریز 2018 از این ظرفیت استفاده کنیم و نویسندگان به ارایه موضوع‌های مربوط با این اتفاق در کتاب‌های خود بپردازند.
یوسف‌زاده اظهار داشت: مراسم پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان در 9 بخش روز پنج‌شنبه دوم دی‌ در تالار اندیشه با حضور نویسندگان و هنرمندان برگزار خواهد شد.
این مسوول در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گام‌هایی برای تجهیز کتاب‌خانه‌ بیمارستان‌های کودکان برداشته شده است و در هفته آینده بیمارستان کودکان بناب را به کتابخانه تجهیز خواهیم کرد.
یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی سال گذشته 110هزار جلد کتاب امانت داده بود و 4 نفر از کتاب‌خوانان این استان به عنوان کتاب‌خوان برتر، معرفی شدند.
وی با بیان این‌که سرانه مطالعه بین کودکان آذربایجان‌شرقی از بزرگ‌سالان بیشتر است، افزود: برای ایجاد و راه‌اندازی سینمای کودک و نوجوان با سازمان‌های ذی‌ربط هماهنگی شده و در حال حاضر فیلم «فرار از اردو» در حال اکران است.
همایش «کتاب، کودک، جامعه» با حضور 50 نویسنده از 30 آذر تا 2 دی 1395 در تبریز برگزار می‌شود.