گرافیک متحرک پرطرفدار است؛ بیشتر توجه شود

«سعیدرضا حق‌زارع» داور بخش گرافیک متحرک دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی، گفت: هنر موشن گرافیک به دلیل رشد بسیار سریع، موفق به پیشرفت شد، امیدوارم در جشنواره‌های دیگر هم به این هنر جدید و پرطرفدار توجه شود.

سعیدرضا حق‌زارع، کارگردان، مدرس جلوه‌های ویژه روتوسکوپی و موشن‌گرافیک در گفت‌وگو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با اشاره به اهمیت جشنواره پویانمایی، اظهار کرد: موشن گرافیک به لطف جشنواره پویانمایی مورد توجه قرار گرفت. در چند سال گذشته شاهد هستیم رسانه‌های قدیمی کم‌کم جای خود را به رایانه‌هایی می‌دهند که ما آنها را به عنوان رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال می‌شناسیم.
او ادامه داد: با توجه به سرعت رشد این رسانه‌ها محتواهایی از سوی هنرهای جدید خلق می‌شود که به عنوان هنرهای دیجیتال شناخته می‌شود. گرافیک متحرک یکی از شاخصه‌های این هنرها است که در سینما، عنوان‌بندی و یا در تبلیغات در چند سال گذشته با رشد شبکه‌های اجتماعی بیشتر پیشرفت کرده است.
حق زارع تاکید کرد: امسال به لطف دبیر جشنواره پویانمایی موفق شدیم، این هنر را در بخش رقابتی جشنواره داشته باشیم. امیدوارم در جشنواره‌های دیگر هم به این هنر جدید که بسیار پرطرفدار شده است، توجه بیشتری شود.
عضو هیأت مدیره صنف موشن گرافیک و انجمن گرافیک ایران، درباره مشکلاتی که این هنر در ایران دارد، افزود: یکی از مشکلات موشن گرافیک این است که به خاطر رشد بسیار سریع، نتوانسته جایگاه خودش را پیدا کند و چون دانش آن از طریق اینترنت انتقال پیدا کرده، نبود منابع علمی و آکادمیک در این هنر می‌تواند آسیب زیادی به این رشته بزند. به نظرم دانشگاه‌ها باید بیشتر حمایت کنند تا بیشتر به این هنر توجه شود.
او اضافه کرد: در این دوره از برگزاری جشنواره به دلیل اینکه اولین بار بود این هنر در بخش رقابتی آن حضور داشت، شرکت‌کنندگان کمتری حضور داشتند، به همین دلیل سطح آثار پایین‌تر بود.
 داور جشنواره با اشاره به معیار انتخاب آثار، گفت:  ترکیب هنر موشن گرافیک دیزاین، موشن دیزاین، ساین دیزاین و آثاری که شاخصه‌های واضحی دارند و حداکثر ارتباط بین میزان صدا و تصویر را داشتند، معیار ما برای انتخاب آثار بود.
حق زارع گفت: خوشبختانه در مورد آثار اتفاق نظری وجود داشت و داوری راحتی داشتیم چون قدرت و توان آثار مشخص است.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.