تبریز، بوشهر و قزوین میزبان نویسندگان کودک و نوجوان شدند

فروشگاه‌های محصولات فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز هجدهم تیر میزبان نویسندگان و شاعران حوزه‌ی کودک و نوجوان شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با سالروز در گذشت مهدی آذریزدی، جشن کتاب و کتاب‌خوانی با حضور نویسندگان و شاعران حوزه‌ی کودک و نوجوان امسال در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
عمیق در تبریز: رفتار کودکان با کتاب‌خوانی منطقی می‌شود
جشن کتاب و کتاب‌خوانی با حضور مجید عمیق نویسنده و مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان و دوستداران کتاب، در قالب تجلیل از کتاب‌خوانان کانون آذربایجان شرقی در محل مجتمع تبریز برگزار شد.
در این آیین که با حضور مجید عمیق، نویسنده و مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد وی به بیان مطالبی پرداخت و گفت: کودک که بودم علاقه زیادی به خواندن کتاب داشتم و با وجود مشکلات مالی زیاد کتاب کرایه می‌کردم و آن‌ها را مطالعه می‌کردم و از آن کتاب‌ها مطالبی را اقتباس کرده و به صورت کتابچه در می‌آوردم و نوشته‌هایم را برای مطالعه به هم کلاسی‌ها می‌دادم.
عمیق، کتاب‌خوانی را برای کودکان و نوجوانان موثر دانست و افزود: مطالعه و کتاب باعث می‌شود تا کودک و نوجوان با دوستان خود منطقی حرف بزند، رفتار منطقی و سخنان منطقی بر زبان جاری سازد و نیز باعث قوی شدن نگارش و املا و به تبع آن موجب به‌وجود آمدن آثار ادبی موفق از سوی کودک می‌شود و همچنین درک بهتر و عمیق‌تری از محیط پیرامون خود و جهان را برای کودکان و نوجوانان میسر می‌سازد.
وی در ادامه از مرحوم مهدی آذریزدی یاد کرد و گفت: آذر یزدی در اوایل به کارهای متفرقه مشغول بوده و با توجه به قرار گرفتن در یک محیط فرهنگی چاپخانه که علاقه شدید هم به کتاب و مطالعه داشت، باعث انگیزش مضاعف و شکوفا شدن وی در مسیر نوشتن شد.
وی در ادامه مطالعه و کتاب‌خوانی را غذای روح عنوان کرد و ادامه داد: به همین خاطر است که تدریس روح مرا ارضا نکرده و قدم در مسیر ترجمه و نویسندگی گذاشته‌ام.
عمیق با اشاره به این‌که کودکان دیروز از وسایل و فن‌آوری امروزی بی‌بهره بودند، علاقه کودکان هم‌ نسل خودش را به مطالعه بسیار بیشتر از بچه‌های امروزی دانست. او برای مخاطبان از خاطرات کودکی خودش گفت و علاقه‌اش به مطالعه در آن دوران را با وجود امکانات کم مالی، بسیار زیاد توصیف کرد.
وی در پایان از اعضا خواست: حتما ساعاتی از شبانه‌روز را به دور از فن‌آوری و تنها با کتاب بگذرانند و با این شیوه اطلاعات خود را گسترش دهند.
 
تجلیل از محمود برآبادی و طاهره ایبد در فروشگاه کانون بوشهر
به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان ویژه‌برنامه‌ای با حضور محمود برآبادی و طاهره ایبد نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان در فروشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار شد.
محمود برآبادی در این مراسم با بیان این‌که کتاب‌خوانی در باز شدن افکار و توسعه اندیشه در ملل مختلف می‌تواند تاثیر گذار باشد، افزود: به شما نوجوانان تاکید می‌کنم اول اینکه کتاب‌خوانی را جدی بگیرید و دوم نوشتن بدون ترس را در برنامه خود جای دهید .
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در میان اعضا، با اشاره به آثار نوشتاری خود در باب رمان و داستان کوتاه توضیحاتی ارایه کرد و با بیان این‌که در نگارش رمان و داستان‌های کوتاه تفاوت‌هایی است، گفت: در داستان کوتاه می‌توانید داستان را در ذهن داشته باشید و در طول یک هفته آن را به پایان ببرید اما در رمان، شخصیت و هویت در بازه زمانی طولانی ممکن است دستخوش تغییر شود .
برآبادی ، با اشاره به مساله فروش کتاب و این‌که چه عاملی باعث خرید کتاب از طرف خریدار می شود گفت: بی شک معرفی کتاب از طرف مربی، معلم یا خانواده و دنبال کردن موضوع‌های زیبا و همچنین تصویر کتاب‌ها در این زمینه می‌تواند مفید باشد.
نویسنده کتاب «داستان گل سرخ» گفت: ما در جنوب شاهد شخصیت‌های ملی و جهانی در حوزه ادبیات هستیم .
برآبادی در پایان با بیان این‌که که آرزو دارم کتاب از زندگی هیچ شخصی حذف نشود، گفت: تنها در کتاب است که خلاقیت در ذهن و تبدیل واژه‌ها به تصاویر ذهنی اتفاق می‌افتد و باید گفت کتاب‌خوانی به فهم همه ما کمک می‌کند .
در ادامه این برنامه طاهره ایبد دیگر نویسنده حاضر در مراسم، با بیان این‌که دوست دارم نقدها را بیشتر بشنوم افزود: بی‌شک نقش و کارکرد ادبیات داستانی بر هیچ کس پوشیده نیست و هیچ بشری فرصت تجربه کردن همه اتفاقات را ندارد و در این راه خوانش کتاب که با تخیل افراد سر و کار دارد، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
وی در ادامه با بیان این‌که اگر قرار است ما قدمی به جلو بگذاریم داستان‌ها می‌توانند برای ما بسیار مفید واقع شوند افزود: به امید روزی که جامعه ما کتاب را از دست بر زمین نگذارد و به امید روزی که بدانیم کتاب تنها مونس ماست زیرا که هر کسی با کتاب انس بگیرد شادی جزو ارکان زندگیش می‌شود .
 
مجید شفیعی و امضای کابوس ماهان در قزوین
به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، مراسم امضای کتاب با حضور نویسنده را با دعوت از «مجید شفیعی» برگزار کرد.
در این برنامه اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین، کتاب «کابوس ماهان» یکی از آثار منتشر شده او را با امضای وی دریافت کردند.
شفیعی دراین مراسم درباره چگونگی نگارش این کتاب و منابع تاریخی آن برای اعضای کانون سخن گفت.
این نشست‌ها روز 18 تیر 1396 در شهرهای مختلف کشور برگزار شد.