کد خبر: 270348
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
احترام به جای ترحم؛ نگاه به معلولان را تغییر دهیم

انسان‌های معلول یا دارای نیازهای ویژه از توانایی‌های خاصی برخوردارند و مردم باید نگاه احترام‌آمیز را به آن‌ها جایگزین ترحم کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نمایش «پرنده و فیل» روز 25 تیر در حالی به کار خود در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری پایان داد که کارگردان آن معتقد است بازی‌گران دارای نیازهای ویژه این نمایش، پیام خود را به خوبی به مخاطبان انتقال دادند.
حمید کیانیان که این نمایش را از مشهد به تهران آورده بود و مدت 20 روز با همراهی بازی‌گران گروه تئاتر باران در مرکز تئاتر کانون به روی صحنه برد پیام این تئاتر را نمایش توانمندی‌های بازی‌گران دارای نیازهای ویژه عنوان کرد تا به اعتقاد او دیگر کسی با ترحم به بچه‌های ما و قشر معلول نگاه نکند.
وی گفت: اجرای این نمایش مانند هر فعالیت هنری دیگری دارای سختی‌های خاص خودش بود اما شیرینی‌های آن به مراتب بیشتر است وقتی می‌بینیم نگاه و فرهنگ قدیمی مردم تغییر می‌کند. این شیرینی را با هیچ چیز نمی‌شود تعویض کرد.
این کارگردان تئاتر که بیش از 10 سال است با گروهی افزون بر 100 نفر دارای نیازهای ویژه به فعالیت‌های هنری می‌پردازد توضیح داد: 35 نفر از اعضای این گروه به فعالیت‌های نمایشی و تئاتر روی آورده‌اند و ما تاکنون 5 عنوان تئاتر را در شهرهای مختلف اجرا کرده‌ایم البته اولین بار بود که به مدت 20 روز در یک شهر نمایش‌مان را اجرا کردیم.
کیانیان که نمایش جدیدش با عنوان پرنده و فیل در تهران با استقبال گسترده تماشاگران و هنرمندان مطرح و شاخص سینما و تئاتر کشور روبرو شد، مهم‌ترین مزیّت اجرای این نمایش در تهران را دیده‌شدن بازی‌گران دارای نیازهای ویژه در یک مرکز تخصصی تئاتر کودکان و نوجوانان در پایتخت کشور عنوان و تاکید کرد: بچه‌های ما اینجا دیده شدند و اعتماد به‌نفس‌شان بالا رفت ما هم در این مدت کارهای روی صحنه را دیدیم  و با گروه‌های نمایشی تهران به تبادل اطلاعات پرداختیم.
بر اساس این گزارش در آیین پایانی اجرای نمایش «پرنده و فیل» هنرمندانی مانند داود کیانیان کارگردان پیشکسوت تئاتر کودک، حمید گلی و علی فروتن بازی‌گران مطرح و محبوب گروه فیتیله تلویزیون، بهناز مهدی‌خواه کارگردان و بازی‌گر تئاترهای کودک و تعدادی از مسوولان سازمان بهزیستی کشور و مسولان گروه تئاتر باران حضور داشتند.
داود کیانیان نویسنده و کارگردان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز در پایان آخرین اجرای نمایش در تهران، طرح اجرای نمایش از سوی بازی‌گران دارای نیازهای ویژه را که مورد حمایت مرکز تئاتر کانون قرار گرفته است اقدامی بسیار ارزشمند دانست که به فعالیت‌های هنری و تئاتری این قشر از جامعه - که از بسیاری از امکانات اقتصادی، جسمانی و یا روانی بی‌بهره و یا کم بهره‌اند - امکان اجرا و تولید می‌دهد.
وی توضیح داد: نمایش پرنده و فیل در چهار چوب این برنامه و به مدت 20 شب و روز کاری به اجرا در آمد. این نمایشنامه پیشتر برای کانون اصلاح و تربیت نوشته شده بود و در جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد و یک بار دیگر به کارگردانی محمدحسن سعادتی در همین مرکز تئاتر اجرا شد و  این بار نیز از سوی بچه‌های گروه باران به روی صحنه رفت.
کیانیان با قدردانی از حمایت مرکز تئاتر کانون، تلاش این هنرمندان را برای اجرای این نمایش قابل ستایش دانست و خاطرنشان کرد: آن‌ها با بیان محتوای این نمایش - که تلاش جمعی را برای رسیدن به کارهای بزرگ و در ظاهر محال مطرح می‌کند - نشان دادند که خودشان نیز همین باور را دارند و با وجود نقص عضو چیزی از هنرمندان بزرگ کم ندارند و می‌توانند در این عرصه خوش بدرخشند.
به اعتقاد این کارگردان باسابقه تئاتر کودک، پیام این نمایش جدای از محتوای نمایشنامه، تقویت اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان مخاطب است.