مسوولین فرهنگی و اجرایی شهرستان‌های استان بر روی «صندلی داغ» به سوالات کودکان پاسخ دادند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، به پیشنهاد واحد آفرینش‌های ادبی استان، ویژه برنامه «صندلی داغ» در هفته ملی کودک و در شهرستان‌های استان اجرا شد.

هدف از برگزاری این ویژه برنامه، جلب توجه مسوولان فرهنگی و اجرایی شهرستان به کودکان و نیازهای آنان و بهانه‌ای برای برقراری ارتباط کودکان با مسوولان بود.

در این‌جا بخشی از سوال و جواب‌های ویژه برنامه «صندلی داغ» را که در برخی شهرستان‌های استان برگزار شد می‌خوانیم؛

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قوچان

شادترین آدم زندگی‌ام معلم کلاس اولم بود

بهاره قاسمی رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قوچان در ویژه برنامه «صندلی داغ» که به همت کانون و در هفته ملی کودک انجام شد به سوالات پریا خیاط مقدم عضو نوجوان مرکز پاسخ داد.

بهاره قاسمی از رنگ آبی به عنوان رنگ کودکی‌اش یاد کرد و گفت: از کودکی رنگ آبی آسمانی را دوست داشتم. او گفت در برخورد با کودکان باید دنیا را از زاویه دید آنان نگاه کرد. همیشه از معلم زبان انگلیسی‌ام می‌ترسیدم و خاطرات خوشی از بودن با معلم اول ابتدایی که شادترین و مهربان‌ترین آدم زندگی‌ام بود دارم.

او گفت با تمام مشغله‌هایش بازی با فرزندش را فراموش نمی‌کند و همیشه سعی می‌کند زمان ویژه‌ای را برای با او بودن اختصاص دهد. بهاره قاسمی با قلب مهربانی که دارد از کودکان گل‌فروش و روزنامه‌فروش سر چهارراه‌ها خرید می‌کند اگر چه می‌داند جای آن‌ها در کلاس درس است ولی کمک و توجه به آنان را وظیفه خود می‌داند.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان قوچان از دلتنگی‌هایش گفت، از اینکه دوست دارد به دوران کودکی‌اش برود، جایی که دیگر تبلت و موبایل نبود و کودکان پای قصه‌های مادر و مادربزرگشان می‌نشستند.

حسین سپهری، رییس شورای شهر چناران:

داشتن فضای شاد و بانشاط حق کودکان ماست

حسین سپهری رییس شورای شهر چناران در مصاحبه خود با عارفه حافظی عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری شهرستان در مقایسه وضعیت کودک امروز با کودک دیروز گفت:  زندگی امروزه بسیار ماشینی شده و این باعث شده کودکان از دنیای کودکی خود فاصله بگیرند. والدین درگیر اخبار و مسائل روزمره شدند و وقت کمتری برای بودن با فرزندانشان دارند و کودکان دیروز ارتباط قوی‌تر و عاطفی‌تری با خانواده‌شان داشتند.

رییس شورای شهر چناران در پاسخ به سوال عضو نوجوان کانون که در مواجهه با کودکان گل‌فروش سر چهارراه‌ها چه می‌کنید؟ گفت: سعی می‌کنم هر آنچه برای عرضه دارند را از آنان بخرم تا بتوانند با خیال راحت و با آرامش به خانه‌شان بروند. کمک مالی بدون دلیل به کودکان نیازمند، باعث تقویت فرهنگ تکدی‌گری می‌شود ولی کمک در ازای کاری که انجام می‌دهند به مراتب بهتر است، امیدوارم شرایط اقتصادی آنان نیز به گونه‌ای شود که به جای کار کردن در سر چهارراه‌ها بتوانند به کسب دانش بپردازند و کودکی‌شان را فراموش نکنند.

حسین سنجرانی فرماندار سرخس:

تمام تلاشم را می‌کنم تا کودکان در آرامش به سر برند

فرماندار شهرستان سرخس در روز جهانی کودک میهمان ویژه برنامه «صندلی داغ» مرکز فرهنگی هنری کانون بود و به سوالات فاطمه علیزاده عضو نوجوان و نماینده کودکان کانونی پاسخ داد.  

حسین سنجرانی ضمن تبریک هفته ملی کودک در تعریف دنیای کودکی گفت: دنیای کودکی بسیار شیرین، پاک و بی‌آلایش است، همیشه از شادی کودکان خوشحال می‌شوم. معتقدم کودک دیروز شادتر و تواناتر از کودک امروز است، چرا که کودکان امروز شدیدا به حمایت خانواده‌ها تکیه کرده‌اند و این یک ضعف بزرگ است. کودکان در دنیای فانتزی و ماشینی خوب تربیت نخواهند شد بلکه برای پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادهایش نیاز به دنیایی عینی‌تر دارد.

فرماندار سرخس در پاسخ به این سوال که کدام عادت کودکی هنوز در شما دیده می‌شود گفت: من از کودکی به مطالعه و خواندن کتاب و نشریه علاقه داشتم و هنوز هم این عادت را در خودم حفظ و تقویت کردم. در دوران ابتدایی مجله جوانان و اطلاعات هفتگی، در دوران راهنمایی رمان‌های پلیسی و مهیج و در دوران دبیرستان کتاب‌های تاریخی و مذهبی را مطالعه می‌کردم و الان نیز بهترین رسانه را کتاب می‌دانم و اوقاتم را با آن پر می‌کنم.

سنجرانی شعر «باز باران با ترانه» را خواند و گفت: به خاطر تصویرگری‌های زیبا و طراوت باران به این شعر از کتاب چهارم ابتدایی علاقه‌ داشتم و دارم. او در پاسخ به این سوال که دوست دارید چه چیزی از دنیای کودکی حذف شود گفت: اگر در توانم بود خشونت را به دلیل تاثیرات منفی که دارد از زندگی آنان حذف و آرامش را هدیه می‌کردم و همین‌جا قول می‌دهم تمام تلاشم را به کار گیرم تا شرایط سالمی در ابعاد فرهنگی و شهری برای کودکان و نوجوانان شهرم فراهم آورم.

رییس آموزش و پرورش گناباد بر لزوم همکاری میان کانون و مدرسه تاکید کرد

رییس آموزش و پرورش گناباد در ویژه برنامه «صندلی داغ» کانون شرکت و به سوالات اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره ۱گناباد پاسخ داد.

هادی محمدپور به تفاوت‌های کودک دیروز و امروز و نحوه ارتباط با او اشاره کرد و گفت: از کودکی با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا هستم و آن را یکی از نهادهای فرهنگی موثر در توانمندسازی کودکان می‌دانم و برای اثربخشی بیشتر و بهتر فعالیت‌های فرهنگی بر همکاری بیش از پیش کانون و مدرسه تاکید دارم.

محمدپور از لذت بازی‌ با بچه‌ها گفت و افزود: بازی گل یا پوچ، بازی با حروف و بازی‌های قدیمی مانند هفت‌سنگ مورد علاقه‌ام هستند و علیرغم مشغله کاری، کمی از وقتم را به بازی با کودکان اختصاص می‌دهم.

رییس آموزش و پرورش گناباد از شوخ‌طبعی‌اش به عنوان عادت دیرینه که تا امروز آن را حفظ کرده یاد کرد و گفت: امیدوارم همیشه لبخند بر لبان کودکان جهان باشد و دنیای پر از آرامش و صلح را تجربه کنند.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تربت جام:

هنوز کودک درونم شاد و سرزنده است

حنانه مصطفی مروی عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری تربت‌جام در روز جهانی کودک به سراغ رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان رفت و سوالات کودکان را در ویژه‌ برنامه «صندلی داغ» مطرح کرد.

شهین امیری از سابقه ۱۸ ساله کار در کتابخانه‌ و علاقه‌اش به کتاب گفت. از اینکه پدرش شادترین فرد در زندگی‌اش بود و خدا را شکر که حال کودک درونش خوب خوب خوب است. رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تربت‌جام قول داد برای ایجاد انگیزه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به کودکانی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند یک کتاب هدیه دهد.

در دنیای کودکی چیزی به اسم دروغ و کینه وجود ندارد

هادی درودی رییس شورای شهر نیشابور در ویژه برنامه صندلی داغ که به همت مرکز فرهنگی هنری شماره۱ نیشابور برگزار شد دنیای کودکی را عاری از دروغ و کینه تعریف کرد و گفت: کودکی را دوست دارم چون دنیای پاکی، درستی و راستی است و در آن از کینه و دروغ خبری نیست.

رییس شورای شهر نیشابور از ساعت‌ها بازی با نوه‌هایش و خواندن شعرهای کودکانه گفت. او می‌گوید: کودک دیروز به معنای واقعی کودکی می‌کرد اما کودک امروز محدودیت‌های خاصی برای بازی و تفریح دارد. به دلیل گرفتاری‌های شغلی پدر و مادر اغلب تنها هستند.

درودی در پایان گفت: اگر اختیار با من بود، کلیه تبلت‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را که اکثر وقت کودکان را به خود اختصاص داده است را از دنیای آنان حذف می‌کردم چرا که معتقدم این وسایل مانع بروز خلاقیت و ذوق آنان می‌شود.

فرماندار شهرستان بجستان در ویژه برنامه «صندلی داغ» :

آرزو داشتم معلم شوم

حسین ابراهیمی فرماندار شهرستان بجستان در ویژه برنامه «صندلی داغ» که به همت کانون شهرستان و به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد از آرزوها و خواسته‌هایش گفت.

ابراهیمی با بیان این‌ مطلب که امنیت و آرامش در جامعه را مدیون نظام جمهوری اسلامی هستیم گفت: در کودکی آرزو داشتم معلم شوم که این خواسته محقق نشد و امروز در نقش فرماندار به کشورم خدمت می‌کنم. اما آرزوی این دوره از زندگی‌ام این است که بتوانم شرایطی فراهم آورم تا کودکان گل‌فروش و روزنامه‌فروش سر چهارراه‌ها دیگر نگران تامین مایحتاج زندگی خود نباشند و بتوانند از فرصت‌ها و امکاناتی که دیگر کودکان در اختیار دارند بهره‌مند شوند و آرامش و شادی را به آنان هدیه کنم.

دهیار روستای صدخرو:

کانون یکی از نهادهای اصلی در حوزه فرهنگ و فرهنگ‌سازی است

جواد احمدی‌نسب دهیار روستای صدخرو و رییس هیئت مدیره دهیاران شهرستان داورزن در آخرین روزهای هفته ملی کودک میهمان «صندلی داغ» کانون صدخرو بود.

احمدی‌نسب از سابقه حضور خود در کانون و آشنایی با فعالیت‌های آن گفت و قول مساعدت و همکاری بیشتر در زمینه‌های فرهنگی را داد.

دهیار روستای صدخرو در پایان مصاحبه قول داد یکی از پروژه‌های عمرانی دهیاری را ساخت مجتمع ورزشی برای کودکان روستا اختصاص دهد.

اهدای ۵۰۰ جلد کتاب توسط رییس آموزش و پرورش بردسکن به کانون

غلامحسین غفوری رییس آموزش و پرورش شهرستان بردسکن در برنامه «صندلی داغ» که به مناسبت هفته ملی کودک و به همت مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان برگزار شد به بازی‌های مورد علاقه‌اش در زمان کودکی اشاره کرد و گفت: با اشاره به کمبود امکانات در دوران کودکی‌ام نسبت به امروز، بازی‌های متفاوتی وجود داشت که موجب ایجاد نشاط و سرزندگی در کودکان آن دوره می‌شد.

غفوری از  بازی هفت سنگ به عنوان بازی مورد علاقه‌ خودش یاد کرد و گفت: در دوران کودکی‌ام عاشق رنگین‌کمان و رنگ‌های متنوع آن پس از بارش باران بودم. وی همچنین با اشاره به تکالیف زیاد مدرسه، جا زدن در نوشتن مشق را از خاطرات دوران مدرسه‌اش عنوان کرد.

مدیر آموزش و پرورش بردسکن قول داد ۵۰۰ جلد کتاب را برای استفاده کودکان به کانون پرورش فکری شهرستان بردسکن اهدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =