کاربردی بودن و هدفمند بودن تجربه از ویژگی‌های یک تجربه‌نگاری خوب است

دوره آموزشی ثبت و مستندسازی تجربیات و فعالیت‌های فرهنگی به مدت ۳۲ ساعت برای مربیان مسوول مراکز کانون خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، این دوره از روز دوشنبه اول آبان‌ماه به مدت سه روز در مشهد برگزار شد و اصغر باقرزاده مدیرکل آموزش و پژوهش کشور و غلامعلی کیومرثی کارشناس مسوول سابق و مدرس دوره‌های آموزشی کانون، تدریس این دوره را برعهده داشتند.

باقرزاده یاری رساندن به مربیان کانون در مسیر ثبت و مستندسازی تجارب و درک ماهیت و ارزش دانش سازمانی نهفته در زوایای تجارب آنان را از اهداف دوره دانست و گفت: دانش؛ اطلاعات ترکیب شده با تجربه، تفاسیر و شرایط است و در مقابل خِرد دانش کل‌نگر حاکم بر رفتار و تصمیمات است.

مدیر کل آموزش و پژوهش کانون به تعریف دانش آشکار و دانش ضمنی و تفاوت آن دو اشاره کرد و گفت: دانش آشکار آن دانشی است که قابل کدگذاری بوده و می‌توان آن را به سادگی پردازش و منتقل کرد و دستورالعمل‌ها، مقررات، قوانین، آیین‌نامه‌ها به به صورت رسمی در بین افراد سازمان به آسانی قابل انتقال هست در این دسته قرار می‌گیرد ولی دانش ضمنی، دانشی شخصی است که از طریق تسهیم تجربیات با مشاهده و تقلید به دست می‌آید و به سادگی در چرخه یادگیری سازمانی قرار نمی‌گیرد.

اصغر باقرزاده از مزایا و منافع مستندسازی تجارب؛ ثبت تاریخی و علمی موفقیت‌ها، دستاوردها و مراحل رشد سازمان، فراهم آمدن زمینه آموزش فرهنگ سازمان به نسل‌های بعد، فراهم شدن زمینه مرور رویدادهای گذشته و ایجاد امکان ارزیابی عملکرد سازمانی عنوان کرد.

وی کاربردی بودن تجربه، هدفمند بودن، افزایش فرصت یادگیری، جذابیت، بیان جزئیات و دربرگیری اطلاعات زمینه‌ای و در جریان قراردادن خواننده را از ویژگی‌های یک تجربه‌نگاری خوب مطرح کرد و از همکاران کانونی خواست ضمن تشکیل گروه و گفت‌وگو درباره تجربیاتشان از ابزارهای مدیریت دانش به خوبی استفاده کنند.

کیومرثی مدرس دیگر این دوره به ارزش و اهمیت نوشتن در متون اسلامی و ارزش تجربیات از دید روایات اسلامی اشاره کرد و در توضیح خاطره و تجربه گفت: تجربه آزمودن یک موضوع علمی است اما خاطره جنبه شخصی دارد.

وی آشنایی اجمالی با نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه ثبت تجربیات و یادداشت‌برداری را از ضروریات کار یک مستندساز دانست و گفت: مربیان کانون باید برای ثبت تجربیات و مستندسازی آن با نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف آشنا باشند و در این میان نرم‌افزارهایی چون one note  و ewer note از ابزارهای مناسب برای ثبت تجربیات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =