الگوسازی، نقطه‌ی آغاز فرهنگ‌سازی

الگوسازی نقطه‌ی آغاز فرهنگ‌سازی است و همراهی ‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صدا و سیما نقش تاثیرگذاری در معرفی‌شخصیت‌های موفق به نسل کودک و نوجوان خواهد داشت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از دیدگاه‌های مشترک مدیران کل کانون و صدا و سیمای مرکز گیلان است.

بنابراین گزارش حسن ظهیری مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان طی دیدار با اسفندیار ضیایی مدیرکل کانون استان از رسالت‌ مجموعه‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی و محو چالش‌های فرهنگی سخن‌ گفت و با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بخش کودک و نوجوان، آینده‌ی کشور را تضمین می‌کند، افزود: فرهنگ‌سازی نیازمند هم‌افزایی است و در این مسیر می‌توانیم با همراهی و هم‌گرایی به تعریف قالب‌های تازه و ارتقای محتوایی برنامه‌های کودک و نوجوان محور بپردازیم.

ظهیری درعین‌حال شناخت اهداف بیگانگان و ضرورت جذاب‌سازی برنامه‌ها را مهم ارزیابی ‌کرد و با اشاره ‌به نیازهای متفاوت کودک و نوجوان امروز گفت: نوجوانی دوران تحول ظاهری و درونی است و از این رو نیازمند برنامه‌ریزی‌ هدفمندی هستیم که نگاهی ویژه به خواسته‌های مختلف کودک و نوجوان داشته باشد.

وی بر همین اساس معرفی کودکان و نوجوانان توان‌مند درحوزه‌های مختلف و تبیین دلایل توفیق آنان برای مخاطبان را شیوه‌ای اثربخش در مسیر الگوسازی خواند و این امر را لازمه‌ی فرهنگ‌سازی توصیف‌ کرد.

تاکید بر ضرورت عمق‌بخشی به برنامه‌ها و هم‌چنین بهره‌گیری از کتاب به عنوان مهم‌ترین ابزار تربیتی از دیگر محورهای سخنان مدیرکل رسانه‌ی استانی بود و وی درپایان ضمن اشاره‌ به پیشینه ‌کانون اظهارکرد: این دیدار نقطه‌ی آغازی بر گسترش همکاری‌های متقابل است و در این مسیر از نشست ‌کارشناسان دو دستگاه برای ترسیم برنامه‌های پیش‌رو استقبال می‌کنیم.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز طی این نشست ضمن قدردانی از نگاه ویژه مدیرکل صدا و سیما به حوزه‌ی فرهنگ گفت: همکاری‌های دو سویه، بسترساز بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و استانی است و دراین میان هم‌افزایی کانون و صدا و سیما می‌تواند نقشی تاثیرگذار داشته ‌باشد.

ضیائی در ادامه به ارایه‌ی گزارشی از چگونگی فعالیت‌ها و هم‌چنین گستره‌ی مخاطبان کانون پرورش فکری پرداخت و ضمن تاکید بر نگاه ویژه این مجموعه فرهنگی به تمامی کودکان و نوجوانان تصریح‌ کرد: همراه‌سازی خانواده‌ها ازدیگر اولویت‌ها است و برای حرکت در مسیر تحقق برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز برنامه‌های سال 1404 کانون نیازمند همراهی و هم‌افزایی با تمامی مجموعه‌های فرهنگی هستیم.

اشاره به جایگاه رسانه در معرفی و مطالبه‌ی حقوق کودک و نوجوان، دیگر بخش سخنان مدیرکل کانون گیلان بود و وی با تاکید این موضوع که رسانه ملی می‌تواند به جلوه‌گری بهتر و بیشتر فعالیت‌های کودک و نوجوان محور کمک ‌کند، اظهار کرد: صدا و سیما دانشگاه است و استفاده از ظرفیت‌های کانون و رسانه ملی نتیجه‌بخشی سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ را دو چندان خواهد کرد.

 ضیائی درهمین زمینه از مربیان و اعضای توان‌مند و هم‌چنین برنامه‌های خلاقانه کانون سخن‌ گفت و با بیان این‌که فعالیت‌های مراکز ثابت، سیار، پستی و فراگیر کانون می‌تواند به ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های صدا و سیما ‌کمک ‌کند اضافه ‌کرد: پخش قصه‌گویی، معرفی کتاب، سرود و نمایش‌های کتاب‌محور از جمله‌ی این فعالیت‌ها است و بهره‌گیری از اعضا به عنوان مجری و استفاده از همکاران با سابقه کانون به عنوان کارشناسان برنامه نیز در تحقق این مهم تاثیرگذار خواهد بود.

اشاره به جایگاه کانون به‌عنوان الگویی مناسب در زمینه کشف و پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان و نوجوانان و نقش آن در معرفی الگوهای مناسب به جامعه، بخش پایانی سخنان این مسوول فرهنگی بود و وی در این میان ارتباط تنگاتنگ با دستگاه‌های فرهنگی هم‌چون صدا و سیما را بسترساز حرکت موثر در این مسیر عنوان‌ کرد.

 گفتنی است در این نشست که صبح امروز در محل صدا و سیمای مرکز گیلان صورت ‌گرفت، معاونان و جمعی از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =