قصه‌گویی یک گفتمان فرهنگی است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نهادینه کردن قصه‌گویی به عنوان یک گفتمان و داشته فرهنگی ارزشمند تلاش می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون فرهنگی کانون که در نشست مرحله منطقه‌ای بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در شهر اراک و در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی سخن می‌گفت از این هنر ارزشمند به عنوان یک گفتمان فرهنگی نام برد که از دیرباز در بین خانواده‌های ایرانی دارای جایگاه بالایی بوده است.

رضا قمرزاده به نقش قصه‌گویی به عنوان یک ابزار تربیتی موفق و میراث فرهنگی برجای ‌مانده از نسل‌های پیشین اشاره کرد و خواستار استفاده از این ظرفیت به‌صورت هدف‌مند شد.

معاون فرهنگی کانون در این نشست با یادآوری این نکته که مراکز کانون در طول سال دانش‌آموزان را با هنر قصه‌گویی آشنا می‌کنند حفظ این ارتباط و ماندگار شدن آن را مستلزم ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و قصه‌گویی دانست.

وی که قصه‌گویی را یکی از بهترین راه‌های تعامل بین مربی و مخاطب می‌داند درعین‌حال معتقد است فرآیند قصه‌گویی وقتی اثر بخش است که در آن پیامی آموزنده وجود داشته باشد و قصه به رفتار تبدیل شود.

قمرزاده در بخش دیگری از این نشست بر اهمیت احیای نقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به‌عنوان مهم‌ترین قصه‌گویان نسل گذشته و جلوگیری از فراموشی آنان در لابه‌لای فن‌آوری‌های جدید تاکید کرد.

معاون فرهنگی کانون همچنین ابتکارها و موفقیت‌های کانون استان مرکزی در حوزه ترویج فرهنگ قصه‌گویی را قابل تقدیر دانست.

او اجرای طرح کانون مدرسه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از راه کارهای احیای فرهنگ کتاب‌خوانی با استفاده از قصه‌گویی عنوان کرد.

مدیرکل کانون استان مرکزی نیز در این نشست اهمیت استفاده از قصه به عنوان یک ابزار تربیتی موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت مشارکت اجتماعی یادآور شد.

به گفته‌ی جهانبخش قنبری ترویج فرهنگ قصه‌گویی در مناطق حاشیه‌نشین، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، مراکز شبه خانواده و مراکز سکونت کودکان کار از جمله سیاست های محوری کانون استان مرکزی است.

وی در پایان توضیح داد: در مراحل قبلی جشنواره 318 قصه‌گو از استان مرکزی شرکت کرده بودند که برگزیدگان مرحله استانی در مرحله منطقه‌ای با قصه‌گویان برتر شش استان دیگر رقابت می‌کنند.

در رقابت‌های منطقه دو جشنواره که روزهای هفتم تا نهم آذر 1396 در اراک برگزار می‌شود، قصه‌گویان استان‌های  ایلام، لرستان، قم، کردستان، کرمانشاه، همدان و مرکزی حضور دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =