لزوم کیفیت‌بخشی به امداد فرهنگی با آموزش‌های تخصصی و تبادل تجربه

برای بهبود امدادرسانی‌های فرهنگی لازم است گروه‌های کارآمد و دارای تجربه، پیش از وقوع حوادث به اشتراک تجربیات پرداخته و تحت آموزش قرار بگیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد مینائی مربی کتاب‌خانه سیار روستایی شهرستان کبودرآهنگ از جمله مربیان اعزامی کانون پرورش فکر کودکان و نوجونان به مناطق زلزله‌زده‌ی کرمانشاه از تجربه‌های خود سخن گفت.

مینائی عنوان کرد: «این اولین حضور من در مناطق بحرانی نبود. از سال ۷۶ که زلزله مناطق قائن در استان خراسان رخ داد این حرکت کانون شروع شد و من هم به عنوان امدادگر فرهنگی کانون حضور داشتم و بعد از آن نیز بحث زلزله بم، جنگ افغانستان، زلزله منطقه چالانچولان لرستان و... رخ داد که من نیز در این امر فرهنگی مشارکت کردم.»

این مربی کانون در ادامه خاطرنشان کرد: «با این‌که من در مناطق زیادی و سال‌های طولانی‌ست در این حرکت امداد فرهنگی کانون فعالیت می‌کنم، این بار هم تجربه به من می‌گوید که در این‌گونه مناطق فعالیت‌های تاثیرگذار و مورد توجه و استقبال کودکان، بیشتر نقاشی، بازی و سرگرمی، نمایش‌های خلاق و عروسکی است که مورد توجه و استقبال‌شان قرار می‌گیرد و این نیاز باید بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.»

این مربی باسابقه کانون در حوزه امداد فرهنگی درباره وضعیت کودکان سرپل ذهاب گفت: «من در سرپل ذهاب حضور یافتم. با این‌که خود را همدل با این مردم زلزله‌زده می‌دانم و غم آن‌ها غم من هم هست و بغض در گلویم لانه کرده است اما سعی کردم با کودکان، هم‌سن و سال شوم و بتوانم حتی برای اندک زمانی آن‌ها را از حال و هوای غم‌انگیز این شهر و از دست دادن خانواده، عزیزان، خانه و کاشانه‌شان به همان سمت کودکی‌شان ببرم. گرچه غم سنگین است و تحملش سنگین‌تر اما ایمان دارم که ما مربیان می‌توانیم این کودکان را دوباره در مسیر زندگی و شور و شوق کودکی‌شان برگردانیم.»

مینایی در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های فرهنگی چه تاثیرهایی بر سلامت روان بچه‌ها دارد، عنوان کرد: «بنا به شواهد و حتی گفته بزرگان فرهنگی و هنری کشور، کانون همواره بر کودکان و نوجوانان تاثیرگذار بوده و هست اما در این مناطق زلزله‌زده باید بگویم که حضور کانون بیشتر از هر زمان و مکان دیگر مورد نیاز است. یک مربی وقتی همدل با بچه‌هایی که غم در چشمان‌شان و افسردگی در چهره‌شان بیداد می‌کند، مشغول بازی و سرگرمی، نقاشی و آموزش هنری می‌شود، ناخواسته کودکان غم را فراموش می‌کنند و خنده‌ بر لبان‌شان می‌نشیند. این اتفاقی است که بدون امداد فرهنگی رخ نمی‌دهد.»

وی به طرح ایده‌های خود در حوزه‌ی برنامه‌ریزی‌های کلان برای این گام فرهنگی پرداخت. مربی سیار روستایی شهرستان کبودرآهنگ عنوان کرد: «به اعتقاد من کانون باید در مرحله اول همان‌گونه که با عنوان‌های مختلف برای همکاران آموزش‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌کند، آموزش‌هایی در این زمینه نیز با استفاده از اساتید مجرب و متخصص در خصوص نحوه کار و برخورد با کودکان و حتی والدین آن‌ها بگذارد. کانون با تشکیل یک گروه متشکل از همکارانی که سابقه حضور و فعالیت قبلی در این برنامه‌ها را داشته‌اند می‌تواند گام‌های محکم‌تری بردارد و در اولین اعزام‌ها حضور یابد. این امر به طور قطع در انجام فعالیت‌ها و نحوه معرفی بهتر کانون به بچه‌ها و والدین‌شان موثر است.»

او ادامه داد: «در این‌گونه موارد گاهی شاهد مشکلاتی از طرف مردم و اهالی منطقه در خصوص حضور مربی و برگزاری برنامه شاد برای کودکان هستیم که یک مربی باید با توانمندی خود و سعه صدر بتواند به خانواده‌ها توضیح دهد و آن‌ها را آگاه کند.»

وی از سختی کار مربیان گفت: «خانواده‌ها تصور می‌کنند حضور ما به معنی شادی و سرگرمی است و هنوز آگاهی کافی ندارند. آن‌ها نمی‌دانند ما فقط به‌خاطر جلوگیری از صدمه‌های روحی و روانی و افسردگی برای کودکان در مناطق حضور می‌یابیم. من مشکل را بارها و بارها در اکثر مناطق بحرانی شاهد بوده‌ام و همواره به مربیان و همکاران توضیح داده و توصیه کرده‌ام که باید خیلی مواظب حرکت‌ها و رفتارشان باشند و با صبوری و متانت با والدین کودکان برخورد کنند و تصور می‌کنم که آشنایی با مباحث روان‌شناسی بزرگسالان برای گروه‌های امدادی ضروری باشد.»

گفتنی است که مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان قرار است تا تثبیت وضعیت کرمانشاه در مناطق زلزله‌زده حضور یابند. در این میان ستاد امداد فرهنگی کودک و نوجوان مناطق زلزله‌زده غرب کشور از یاری مربیان استان‌های مختلف بهره خواهد برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =