حوادث را همه می‌بینند اما درک و نگاه یک نویسنده متفاوت است

حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده رمان «وقتی مژی گم شد»، میهمان پنجمین دو پنجره استان خراسان رضوی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، سه‌شنبه ۷ آذر ماه ۹۶، نقد و بررسی رمان نوجوان «وقتی مژی گم شد» با حضور «حمیدرضا شاه‌آبادی» نویسنده این اثر و اعضای دختر کارگاه‌های ادبی مراکز مشهد برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسوول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: اول آذر ماه، رمان نوجوان «وقتی مژی گم شد» در اختیار اعضای نوجوان کارگاه‌های شعر و داستان مراکز مشهد قرار گرفت و در هفتمین روز از آذرماه، ۳۲ نفر از اعضای دختر نوجوان مراکز فرهنگی-هنری مشهد در حضور حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده رمان نوجوان، جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون و محمدجواد مهدوی استاد دانشگاه، عضو هیات علمی و سرپرست کارگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فردوسی مشهد به نقد و بررسی این اثر پرداختند.

در ابتدای این نشست که در مرکز فرهنگی- هنری شماره هشت مشهد برگزار شد، شاه‌آبادی با ابراز خوشحالی از حضورش در میان اعضای کتاب‌خوان و اهل قلم کانون گفت: هیچ چیز بهتر از این نیست که یک نویسنده در جمع مخاطبین آثارش حاضر شود و به صحبت‌های آنها گوش دهد.

جواد محقق نیشابوری مدیر کل کانون استان خراسان رضوی ضمن خوشامدگویی به میهمانان جلسه گفت: از برگزاری منظم و مستمر انجمن‌های ادبی آفتاب و مهتاب و استقبال اعضای نوجوان بسیار خوشحال هستم. من خود را عضو این انجمن‌ها می‌دانم و باید اعتراف کنم با اینکه سالهاست در انجمن‌های ادبی زیادی شرکت داشته‌ام نقدهایی با این قدرت کمتر شنیده‌ام و وزن این جلسات و برنامه‌های نقد کتاب با حضور نویسنده بسیار بالا و از کیفیت خوبی برخوردار است. مطمئن هستم نوجوانانی که اینقدر نکته‌بین هستند و قدرت نقد بالا دارند حتماً می‌توانند در حوزه نوشتن هم شاعران و نویسندگان موفقی شوند.

در ادامه جلسه نویسنده رمان «لالایی برای دختر مرده» در توصیه‌هایی به اعضا در زمینه‌ی نوشتن گفت: نوشتن را ساده نگیرید. هر کاری را که می‌خواهید در آن متخصص شوید با جدیت دنبال کنید و با تمام وجودتان در آن کار، توان بگذارید. علاقه را با استعداد اشتباه نگیرید؛ خودتان را بشناسید و اگر واقعا استعداد دارید و قصد دارید یک نویسنده شوید از همین آغاز راه، هدف بزرگ داشته باشید. خیلی بخوانید و خیلی بنویسید؛ برای دیگران کارهایتان را بخوانید. نگاه جستجوگر و متفاوت داشته باشید. درک و نگاه یک نویسنده با بقیه متفاوت است. همیشه سعی کنید لایه‌های پنهان هر حادثه را ببینید و ایده‌های جدید داشته باشید.

شاه آبادی در پاسخ به نقد اعضا در مورد ساختار رمان «وقتی مژی گم شد» گفت: شاید بتوان گفت بعضی از کارهای من به عنوان یک نویسنده دلی است. «لالایی برای دختر مرده» از این جنس کارها بود. اما در رمان «وقتی مژی گم شد» کار را مهندسی کردم و بر اساس یک ساختار کاملاً از پیش تعیین شده جلو رفتم. بخشی از تلاشم را در قرینه‌سازی گذاشتم؛ مژی نرگس و مژی فریبا، یارعلی و جان علی، منار جنبان و ...  ساختار کار قرینه بود و خودم وسط بودم.

او هدف خود را از انتخاب این سبک و تعداد راویان داستان و ورود نویسنده، فاصله‌گذاری میان خواننده و داستان عنوان کرد و گفت:یعنی قرار نیست غرق این قضیه بشوید. شاید در تعداد دیگری از آثارم برعکس تلاش کرده‌ام که این فاصله ایجاد نشود. گاهی دوستانم می‌گفتند که استفاده از این میزان تکنیک برای نوجوان خطرناک است و شاید با استقبال مواجه نشود اما خوشحال هستم که اعضای حاضر در این جلسه از ساختار رمان خوششان آمده است.

زهرا بیژن‌یار عضو نوجوان مرکز شماره هفت مشهد در نقد و بررسی کتاب گفت: خاص بودن قلم و اندیشه آقای شاه‌آبادی ستودنی است. این داستان سرشار از هیجان و ماجرا بود و تمام اتفاقات در صفحات کم و با ریتم تند روایت شده بود. گاهی اتفاقات جایگزین پرداخت شده‌اند و گاهی نیز اتفاقات مهم کمرنگ هستند.

مطهره جعفری عضو نوجوان انجمن ادبی آفتاب و مرکز شماره ۱ مشهد در رابطه با کتاب توضیحاتی ارائه داد و گفت: کتاب خوبی بود و آن را دوست داشتم هر چند به پای کتاب «لالایی برای دختر مرده» نمی‌رسید. بخش اول کتاب را بیشتر دوست داشتم چون پرداخت بهتری داشت ودر آن به جزئیات هم توجه شده بود.

گیتا قاسمی عضو دیگر انجمن ادبی آفتاب در صحبت‌هایش با ا شاره به اینکه بازی نویسنده را با اسم «مژی» دوست داشته است گفت: سبک معماگونه روایت به کشش بیشتر داستان کمک می‌کرد اما فصل ورود نویسنده به داستان را دوست نداشتم. چند روایتی بودن هم خوب از کار درآمده بود.

حمیدرضا شاه‌آبادی در انتهای این نشست گفت: شنیدن نقدهای شما و اینکه می‌بینم چه نوجوانان آگاه و دقیقی مخاطب آثارم هستند کارم را سخت‌تر و مسئولیتم را بیشتر می‌کند. از اینجا که بروم با انرژی و حساسیت بیشتری به نوشتن خواهم پرداخت.

ادامه برنامه به گرفتن عکس یادگاری و جشن امضای کتاب نویسنده میهمان اختصاص یافت.

شایان ذکر است این پنجمین برنامه‌ی نقد کتاب با حضور نویسنده در سال ۹۶ است و پیش از این نیز آفرینش‌های ادبی استان با دعوت از شاعران و نویسندگان متعدد نقد کتاب‌های «یک دختر بی‌گوشواره»، «چهارشنبه‌های بستنی»، «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» و «من آدم آهنی شدم» توسط اعضای نوجوان را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =