اولویت‌ دادن به نقش‌ پرورشی قصه بر نقش آموزشی آن

محبوبه اسپیدکار عضو شورای برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بر اولویت کاربرد پرورشی قصه‌ها بر نقش آموزشی آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محبوبه اسپیدکار در نشست تخصصی «کاربردهای قصه‌گویی در یادگیری لذت‌بخش علوم، فلسفه و ادبیات» با تاکید بر کاربرد پرورشی قصه‌ها گفت: قصه به عنوان یک ابزار آموزش و یک روش پرورش می‌تواند فرصت تجربه مفاهیم تکاملی مانند عشق، رنج و مرگ را فراهم آورد.

وی با اشاره به این نکته که امروزه به عنوان یک اتفاق ناخوشایند کاربرد آموزشی قصه بر جنبه‌های پرورشی آن غلبه پیدا کرده است، افزود: باید کاربرد پرورشی قصه به عنوان سکوی پرتاب ذهن کودک به سمت مفاهیم عمیق زندگی نسبت به جنبه آموزشی آن در اولویت و توجه بیشتر قرار بگیرد.

اسپیدکار در ادامه ضمن نام بردن از همدلی به عنوان ضرورت رفتارهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان گفت: همزاد پنداری و قضاوت درست امری است که از شنیدن قصه‌ها و بهره گرفتن از تجربه‌ها میسر می‌شود اما دور شدن کودکان امروز از فضای قصه‌ها موجب پایین آمدن سطح این همزاد پنداری و در نتیجه همدلی میان آن‌ها شده است.

وی قصه‌های مطلوب و مناسب را قصه‌هایی دانست که از تصویرسازی مناسب برای ایجاد تصویر مشترک در ذهن مخاطب داشته و هر یک از افراد بتوانند با یافتن نقش خود در قصه به سمت تکامل روحی پیش بروند.

عضو شورای برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تاثیر قصه‌های غیر بومی در تعامل و تبادل اقوام و اندیشه‌ها، بر قصه‌گویی داستان‌های غیربومی برای کودکان تاکید کرد و آن را موثرترین شیوه برای درک و تعمیق خصایل انسانی در کودکان برشمرد.

اسپیدکار افسانه‌ها را در تقویت تخیل کودکان موثر دانست و بر نقش آن‌ها در رشد جامعه تاکید کرد.

در این نشست سعیدفخاری رئیس دانشگاه تربیت معلم اراک نیز برای داشتن جامعه‌ای رشد یافته و پرورش نسلی خلاق بر توسعه قصه‌گویی در میان کودکان و حتی سایر اقشار جامعه تاکید کرد.

وی در ادامه برای داشتن جامعه‌ای خلاق از دانشجویان خواست با استفاده از قصه و قصه‌گویی، متفاوت ببینند و متفاوت فکر کنند.

صدیقه حسن‌زاده مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی به رشد و پرورش معلمان و مدرسان قصه‌گو صاحب نظر در این حوزه بیانجامد.

بخش پایانی نشست به پرسش و پاسخ دانشجویان و مربیان با مدرس این نشست اختصاص پیدا کرد.

این نشست روز هشتم آذر 1396 با حضور مربیان کانون پرورش فکری و دانشجویان دانشگاه تربیت معلم پردیس اراک در حاشیه‌ی بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی منطقه دو در دانشگاه تربیت معلم اراک برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =