جواد محقق  " خواب خوب " اعضای کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان را امضا کرد

جشن امضای کتاب " خواب خوب " با حضور جواد محقق در میان اعضای کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان و دانش آموزان زاهدان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، جشن امضای کتاب " خواب خوب " با حضور جواد محقق در میان اعضای کانون پرورش فکری استان و دانش آموزان زاهدان برگزار شد.

جواد محقق، شاعر و نویسنده‌ی کشور در ابتدای سخنان خود درگذشت حبیب الله چایچیان، شاعر آیینی کشور و دهقان فداکار را به حاضران تسلیت گفت.

وی سپس ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان به ذکر خاطراتی از سفرهای پیشین خود به سیستان و بلوچستان پرداخت و به نوجوانان حاضر در نشست گفت: انسان همواره باید به دنبال یادگیری باشد و من در این سفر به میان شما آمده‌ام تا چیزهایی را که نمی‌دانم از شما بیاموزم زیرا کودکان و نوجوانان امروز اطلاعاتی دارند که معمولا بزرگترها از آن بی نصیب هستند.

صاحب اثر " باران بهانه بود "، که برای دانش آموزان رشته‌ی علوم انسانی سخن می‌گفت، علوم انسانی را یکی از ابزار مهم پیشرفت هر کشوری عنوان کرد و گفت: شاید تصور اینگونه باشد که این رشته برای کسانی است که از نظر درسی ضعیف هستند اما با مطالعه در خصوص انسان‌های بزرگ تاریخ متوجه می‌شویم بسیاری از آنها با علوم انسانی سروکار داشته‌اند و اصولا تا هنگامی که علوم انسانی تقویت نشود علوم دیگر هم جایگاه واقعی خود را نخواهند یافت.

محقق در ادامه با اشاره به جایگاه علوم انسانی در کشور، بچه‌ها را به مطالعه‌ی بیشتر دعوت کرد و گفت: اهمیت بخشیدن به این علم وظیفه‌ی همه‌ی ما دانش آموختگان علوم انسانی است تا جامعه به اهمیت آن واقف شود و بپذیرد که اگر علوم انسانی قوی نباشد، تغییرهای اساسی رخ نخواهد داد.

گرد آورنده‌ی " تاوان عشق " در بخش دیگری از سخنان خود به مخاطبان نوجوانش توصیه کرد ابتدا خوب نوشتن را تمرین کنند و برای این کار " نوشتن خاطرات " را، که یکی از گام‌های اساسی در مسیر خوب نوشتن است، آغاز کنند.

وی بار دیگر اهمیت مطالعه را به بچه‌ها یادآور شد و به آنان گفت: خواندن کتاب‌هایی که ما را با شیوه‌های نوشتن آشنا می‌کند، اقدام دیگری است که ما را برای رسیدن به مقصود یاری می‌رساند.

در ادامه شاعر " خواب خوب " در پاسخ به پرسشی از حاضران در خصوص نام گذاری کتاب و طرح جلد آن گفت: برای این کارها معمولا ناشر کتاب و نویسنده با هم توافق می‌کنند و گاهی اتفاق می‌افتد ناشر به تنهایی طرح جلد یا اسم کتاب را انتخاب می‌کند که ممکن است رضایت بخشی از مخاطبان حاصل نشود.

" چگونه می‌توان شاعر شد؟ " پرسشی بود که محقق در جواب آن گفت: برای این هنر ابتدا باید استعداد خدادادی آن در فرد وجود داشته باشد زیرا بخشی از آن به شاعر الهام می‌شود و فرد در سایه‌ی این استعداد می‌تواند چینش کلمات را در ذهن خود به گونه‌ای انجام دهد که تولید موسیقی کند.

" مطالعه‌ی شعر شاعران گذشته و معاصر " راهکار دیگر محقق برای دوستان نوجوانش بود که در توضیح آن گفت: با این کار می‌توانید " قدرت " را از شعر شاعران توانمند گذشته و " تازگی زبان " را از شاعران معاصر فرا بگیرید زیرا واژه‌ها هم مانند انسان‌ها تولد، رشد، پیری و مرگ دارند و ما باید از زبان معیار استفاده کنیم.

گفتنی است در ابتدای این نشست، که با حضور علاقه مندان همراه بود، مدیرکل کانون استان در سخنانی کوتاه پس از تبریک هفته‌ی وحدت، حضور جواد محقق را در سرزمین هزاره‌های کهن، گندم و خوشه‌های خرما خیرمقدم گفت.

معصومه هادی سپس دختران و پسران حاضر در نشست را نسلی پویا و پر تپش معرفی کرد که برای ساختن ایران آماده می‌شوند و سپس عنوان کرد: اکنون فرصتی است تا کانون پرورش فکری به خود ببالد که نسل امروز را با نسلی شایسته از دیروز در کنار هم گرد آورده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت شعر و جایگاه والای آن در نزد ایرانیان گفت: شعر جامعه را زنده نگه می‌دارد زیرا با تار و پود ما در هم تنیده شده و بیانگر همه‌ی احساسات ماست.

مدیرکل کانون در پایان سخنان خود شعر را پاسخی به فطرت جستجوگر و کمال گرای انسان دانست که همواره در طول تاریخ، بخشی از وجود جامعه‌ی بشر بوده و تغییرات مهمی در زندگی و تاریخ پدید آورده است.

محقق در پایان کتاب " خواب خوب " را برای حاضران امضا و به آنان تقدیم کرد.

جواد محقق، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار اهل همدان است که تا کنون بیش از ۲۵ جلد کتاب با موضوع‌های گوناگون از وی منتشر شده و از جمله فعالیت‌های گوناگون این شاعر می‌توان به تاسیس نخستین انجمن ادبی استانی بعد از انقلاب، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری با بیش از ۸۰ روزنامه و مجله اشاره کرد.

قابل ذکر است در مراسم جشن امضای کتاب، علاوه بر همکاران کانون، معاونان آموزش و پرورش استان، مدیران آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدرسه‌های زاهدان نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =