برپایی نخستین نشست انجمن شعر اعضای مراکز فرهنگی هنری زاهدان

نخستین نشست انجمن شعر اعضای مراکز فرهنگی هنری زاهدان و سومین نشست انجمن شعر سیستان با حضور جواد محقق برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، نخستین نشست انجمن شعر اعضای مراکز فرهنگی هنری زاهدان و سومین نشست انجمن شعر سیستان با حضور جواد محقق برگزار شد.

در ابتدای این نشست ادبی مدیرکل کانون استان ضمن تبریک هفته‌ی وحدت به حاضران، حضور مهمانان را در کانون مهربانی تبریک و به اعضای انجمن گفت: رایحه‌ی اندیشه‌های شما فضای کانون را معطر کرده است.

معصومه هادی در ادامه با اشاره به شرلیط اقلیمی سیستان و بلوچستان، رویش سبز اندیشه‌های نوجوانان شاعر کانون را نشانه‌ی زیبایی از زندگی خواند و به آنان گفت: به شما تبریک می‌گویم که گام در حوزه‌ی ادبیات نهاده‌اید و هنرمندانه و عاشقانه پیش می‌روید.

وی سپس در معرفی نوجوانان حاضر در نشست، به جواد محقق گفت: اینان بذرهای امید، مهربانی و روشنی در دستانشان جوانه زده و آینده سازان استان هستند که با تلاش‌های مربیان ذوق ادبی‌شان مسیر خود را یافته است.

هادی سپس خطاب به نوجوانان شاعر کانونی گفت: خداوند به شما عزیزان موهبتی داده و آن جوشش شعر در شماست زیرا با کمک این هنر می‌توانید بر دیگران تاثیر بگذارید و منبع جوشش مهربانی، صلح و دوستی باشید.

مدیرکل کانون در پایان به هنرمندان نوجوان توصیه کرد در شعرشان شور و نشاط را ترویج دهند تا بذر امیدواری و دوستی را در ذهن مخاطبانشان بکارند.

پس از سخنان مدیرکل کانون استان، اعضا اثرخوانی کردند و در ادامه جواد محقق به آنان در خصوص شعر و فن سرودن آن برای نوجوانان شاعر سخن گفت.

وی ابتدا با ابراز خرسندی از حضور در میان شاعران نوجوان کانونی، هفته‌ی وحدت را به آنان تبریک گفت و برایشان در ادامه‌ی راه آرزوی موفقیت کرد.

" شناختن واژه‌ها و پرهیز از به کار بردن واژه‌های نادرست " نخستین توصیه‌های محقق به حاضران بود که در توضیح آن گفت: گاهی ممکن است ساختار واژه‌ای ایراد داشته باشد و یا غلط به ما رسیده باشد، ولی ما به عنوان شاعر یا نویسنده باید با دقت در واژه گزینی مراقب به کار بردن آن باشیم زیرا ایراد بزرگی در کار ما خواهد بود.

وی سپس مناسب بودن واژه با فضای شعر را یکی دیگر از وظایف شاعر دانست و گفت: به عنوان مثال ما در شعرمان کویر را تصویر می‌کنیم، اگر از ابر نام ببریم باید خشک بودن و نباریدن آن را هم نشان دهیم در غیر این صورت با فضای شعرمان هم‌خوانی ندارد.

داشتن طرح برای ابتدا، وسط و پایان شعر دیگر توصیه‌ی شاعر " خواب خوب " بود که در اهمیت آن عنوان کرد: برای شعرمان باید یک روال منطقی داشته باشیم تا موضوع مورد نظرمان را به طور مشخص به مخاطب ارایه دهیم و با مختصر گویی یا طولانی کردن مطلب، او را سردرگم نکنیم.

شناخت دقیق وزن، خواندن شعرهای شاعران خوب و مطالعه‌ی فراوان هم موارد مهمی بود که جواد محقق از نوجوانان خواست برای قوی‌تر شدن در شعر به این توصیه‌ها توجه کنند.

وی در پایان به شاعران گفت: از نقد شدن کارهایتان هراس نداشته باشید زیرا موجب پیشرفت شما خواهد شد و در نقد کردن آثار دیگران هم مراقب باشید زیرا نقد برای انتقام جویی نیست.

قابل ذکر است در این نشست ادبی، اعضای انجمن شعر سیستان هم با حضور در مرکز استان سومین نشست شعر خود را، به طور مشترک، با اعضای انجمن زاهدان برگزار کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =