مهارت دیدن را تقویت کنید تا بتوانید خوب بنویسید

چهل و ششمین انجمن ادبی آفتاب با حضور اعضای داستان‌نویس انجمن ادبی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۹۶، چهل و ششمین انجمن ادبی آفتاب با حضور اعضای نوجوان و با محوریت داستان در سالن جلسات کانون پرورش فکری خراسان رضوی برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: این جلسه که با حضور بیش از بیست عضو نوجوان کارگاه‌های تکمیلی داستان همراه بود با اجرای یک طرح کارگاهی توسط کارشناس میهمان جلسه -حسین لعل بذری- آغاز شد. نوشتن خصوصیات یک شخصیت ویژه و توصیف بیرونی و درونی آن، موضوع طرح بود که اعضا پس از نوشتن، آثارشان را خوانده و در مورد آن گفت‌وگو می‌کردند.  

لعل بذری خطاب به اعضا گفت : بخش مهم و زیادی از نوشتن کوششی است و در ابتدا خیلی خود را درگیر کیفیت نوشتن نکنید و به عنوان یک تمرین مستمر و روزانه فقط بنویسید. همچنین از اعضا خواست تا به شکل دائمی ایده‌ها، سوژه‌ها، دیالوگ‌ها، تیک های کلامی و رفتاری شخصیت‌های جالب را یادداشت کنند و نگاهشان به افراد و خصوصیات آنها دقیق‌تر باشد.

در ادامه جلسه، هدی حدادی نویسنده رمان «دلقک» و برنده چند جایزه بین‌المللی در تصویرگری در جمع اعضای انجمن ادبی حاضر شد و از عادت‌های نوشتن خود گفت.

سپس تعدادی از اعضا نقد خود پیرامون کتاب «دلقک» را با نویسنده آن در میان گذاشتند.

امیرحسین کردی اثر را جذاب و خواندنی معرفی کرد که فضایی متفاوت با سایر رمان‌های نوجوان را به مخاطب نشان می‌دهد. او معتقد بود که رمان دلقک نگاه او را به آثار ایرانی و رمان‌های نوجوان خوش‌بینانه کرده است. دینا کیهانی در نقد خود از تکه پاره‌ها حرف زد که برایش جذاب بوده است. از شخصیت‌پردازی خانم و آقای روح به هیجان آمده است و ساکنین آپارتمان برایش آشنا و ملموس بوده‌اند.

گیتا قاسمی دلقک و اسمش را دوست داشت و آن را یکی از دلایل جذب مخاطب دانست. او با انتقاد از بخش‌های انگلیسی متن گفت: نویسنده باید همه مخاطبان را در نظر بگیرد و متن‌ها در زیرنویس ترجمه شوند. نفیسه حسینی نیز پرداخت تکه پاره‌ها راخوب معرفی کرد و همچنین اطلاعاتی که درباره نگار و ساکنین آپارتمان ارائه شده بود را متفاوت و جذاب دانست.

نویسنده کتاب «دلقک» در پاسخ به این سوال که چه شد کتاب خود را با زبان محاوره نوشتید گفت: وقتی کاراکتر را خلق کردم یک دختر غرغرو بود با رفتارهای پسرانه. این زبان شخصیت اصلی رمان من بود و جور دیگری نمی‌توانستم او را معرفی کنم. این کاراکتر نمونه یک نوجوان امروزی‌ست. هدف اصلی من از خلق این رمان برقراری ارتباط بهتر و راحت تر با مخاطب نوجوان بود تا خلق یک اثر ادبی.

هدی حدادی همچنین به نوجوانان تاکید کرد که منتظر فرصت و یا خلوت ویژه‌ای برای نوشتن نباشید چون تا خودتان نخواهید این فرصت پیش نمی‌آید. مهارت دیدنتان را تقویت کنید و اگر خودتان عمیقا از اثرتان لذت بردید می‌توانید انتظار داشته باشید که مورد توجه مخاطب هم باشد ...

چهل و ششمین انجمن ادبی آفتاب با گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.

لازم به توضیح است هدی حدادی نویسنده رمان «دلقک» از مجموعه رمان نوجوان امروز برنده مدال طلای بهترین تصویرگری سالانه ادبیات آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای تصویرگری کتاب «دختر طبل زن» شده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =