آیین تقدیر از فعالان هفته‌ی پژوهش در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

مدیرکل کانون استان: همان‌گونه که هنر می‌تواند بالی برای پرورش انسان باشد پژوهش علمی هم راهی است برای پایه گذاری یک جامعه‌ی موفق

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، آیین تقدیر از فعالان هفته‌ی پژوهش در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم به مهمانان، از تلاش‌های همکاران برای برگزاری ویژه برنامه‌های گوناگون در هفته‌ی‌ پژوهش قدردانی کرد.

معصومه هادی سپس با بیان این نکته که « دانستن و به دنبال حقیقت رفتن در ذات انسان‌هاست »، گفت: کنجکاوی امتیاز همه‌ی موجودات زنده است اما خداوند این عنایت را در انسان‌ها با عقل و اختیار همراه کرده است.

وی در ادامه پژوهش را تلاشی برای پی بردن به حقیقت عنوان کرد که تنها ویژه‌ی ذهن انسان‌های پویایی است که به پرسش‌ها اهمیت می‌دهند و برای رسیدن به پاسخ مشتاق هستند.

مدیرکل کانون سپس با اشاره به پژوهش‌های برگزیده‌ی اعضا، این پژوهش‌ها را مقدمه‌ای برای رسیدن به پله‌های بالاتر عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات امروز جامعه‌ی بشری عدم آشنایی کودک و نوجوان با چگونگی روبه‌رو شدن با مشکلات و یافتن راه حل علمی برای برطرف کردن آنهاست.

" آشنایی با اصول پژوهش و چگونگی رسیدن به پاسخ صحیح " راهکاری بود که مدیرکل کانون در بیان اهمیت آن گفت: پژوهش‌های ساده‌ای که کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند آغازی است برای حل مسایل پیچیده‌ای که در آینده با آن روبه‌رو می‌شوند.

هادی سپس به پژوهشگران کودک و نوجوان توصیه کرد: از پرسیدن هراس نداشته باشید زیرا پرسش کلید دانایی و خردورزی است و ما با نگاه به زندگی بزرگان می‌بینیم بسیاری از آنان هرچند در شرایط سختی زندگی کرده‌اند اما با پنهان نکردن پرسش‌های خود و تلاش برای رسیدن به پاسخ، توانسته‌اند بر جامعه‌ی بشری تاثیری جاودان بگذارند.

مدیرکل کانون در ادامه‌ی توصیه‌ی خود به کودکان و نوجوانان پژوهشگر گفت: تا هنگامی که قانع نشده‌اید از پرسیدن دست برندارید زیرا پرسش ناشی از تفکر است و با تفکر می‌توان هر ناممکنی را ممکن کرد.

هادی هم‌چنین گفت: کسی که قدم در راه پژوهش می‌گذارد به جامعه خدمت می‌کند زیرا با اینکار به پرسش‌ها و نیازهای بسیاری از انسان‌ها هم پاسخ می‌دهد و مشکلات آنان را حل می‌کند.

وی سپس با قدردانی از پدر و مادرهای اعضا، که در این ویژه برنامه حضور داشتند، آن را نشان اهمیت آنان به فرزندانشان دانست و گفت: شکیبا بودن پدر و مادرها در پاسخ به پرسش‌های بی‌شمار کودکان باعث می‌شود هنر پژوهش در بچه‌ها شکوفا شود و همان‌گونه که هنر می‌تواند بالی برای پرورش انسان باشد پژوهش علمی هم راهی است برای پیشرفت علم و پایه گذاری یک جامعه‌ی موفق.

در ادامه مجید عمیق، مترجم کتاب‌های علمی و داستانی برای بچه‌ها، در یک ارتباط تلفنی ضمن ابراز خرسندی از صحبت با بچه‌های پژوهشگر زاهدان گفت: در طول ۳۸ فعالیت برای شما عزیزان ۶۰۰ عنوان کتاب علمی و پژوهشی، ۲۰ عنوان رمان، ۱۰۰ عنوان داستان کوتاه و ۱۵۰ شعر در حوزه‌ی نجوم، فیزیک، شیمی، زمین شناسی و... ترجمه کرده‌ام.

وی در خصوص هدف انجام این کار بیان کرد: به دنبال شناسایی نیازهای بچه‌ها و حوزه‌ی کنجکاوی آنان و برای پاسخگویی به این نیازها، تلاش کردم آثاری برای آنان ترجمه کنم که بچه‌ها با پرسشگری آشنا شوند.

عمیق در ادامه با تبریک هفته‌ی پژوهش گفت: پژوهش یکی از محورهای مهم برای پیشرفت و توسعه‌ی پایدار در هر جامعه است که در سایه‌ی مدیریت قوی در یک کشور نمود پیدا می‌کند در غیر این صورت ممکن است روند آن ضعیف یا متوقف شود.

وی یکی دیگر از آفت‌های حوزه‌ی پژوهش را هدفمند نبودن آن عنوان کرد و گفت: در انجام پژوهش‌ها باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود زیرا در صورت انجام کارهای پراکنده ممکن است پژوهش‌های تکراری یا غیر ضروری هم انجام گیرد.

" جامعه‌ی دانش آموزی " یکی از محورهای مهم پژوهش بود که عمیق با اشاره به آن گفت: پاسخگویی به پرسش‌های کتاب برای دانش آموز کافی نیست بلکه آنان باید به گونه‌ای پرورش یابند تا با نگاهی دوباره به دنیای پیرامون خود در صدد کشف رویدادها و پدیده‌هایی باشند که اتفاق می‌افتد زیرا " نگاه دوباره " باعث می‌شود ما بیشتر فکر و ناشناخته‌ها را کشف کنیم.

وی در پایان برای همه‌ی کودکان و نوجوانان آرزوی موفقیت کرد.

گفتنی است در آیین تقدیر از پژوهشگران و فعالان هفته‌ی پژوهش، تعدادی از پژوهشگران نوجوان گزارشی از پژوهش‌های خود ارایه کردند و در پایان از مربیان و اعضای برتر در حوزه‌ی پژوهش تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =