آشنایی اعضا با آداب و رسوم شب یلدا و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان

همزمان با شب یلدا بلندترین شب سال، جشنی در راستای معرفی آیین و فرهنگ کهن ایران زمین در مراکز کانون یرگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، همزمان با شب یلدا بلندترین شب سال، جشنی در راستای معرفی آیین و فرهنگ کهن ایران زمین در مراکز کانون برگزار شد.

برگزاری یلدای قصه با همکاری دبستان امام علی (ع) شهر بهار

مراسم یلدای قصه با حضور 32 نفر از دانش آموزان پایه سوم دبستان پسرانه امام علی (ع) شهر بهار در کانون پرورش فکری شهر ستان بهار برگزار گردید . سیده سمیه موسوی اطهر مسوول کانون بهار هدف از اجرای این مراسم را آشنایی هر چه بیشتر اعضا با آداب و رسوم شب یلدا و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان عنوان کردند.

 در ابتدای مراسم کلاههایی به شکل هندوانه که توسط مربیان درست شده بود توسط عبدالهی معاون مدرسه امام علی (ع) وموسوی اطهر مسوول مرکز  بر روی سر اعضا گذاشته شد . سپس مربیان فرهنگی به اجرای قصه گویی ( قصه ننه سرما ) و شعر خوانی ( شعر شب چله ) پرداختند .

 از دیگر برنامه های این روز برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع یلدا بود که در پایان به سه نفر برگزیده جوایزی به رسم یادگاری اهداد شد . در پایان با خوراکیهای ویژه شب یلدا ( هندوانه ، انار و آجیل ) از دانش آموزان پذیرایی شد.

کودکان  مرکز3 ملایر گرد هم آمدند تا قصه ی  پر رمز  یلدا را بشنوند و از ذرت‌های بوداده و کدوی داغ ننه سرما نوش جان کنند .

به گزارش مهیا فراهانی مربی مسئول مرکز3ملایر: همزمان با شب چلّه بلندترین شب سال، جشنی در راستای این آیین و فرهنگ کهن ایران زمین در این مرکز برگزار شد.امسال نیزاین مرکز میزبان بیش از 35 نفر از اعضا پسر خود برای مراسم شب یلدابود. از برنامه‌های اجرا شده، میتوان به قصه گویی ، معرفی وقایع ، مشاعره ، حافظ خوانی ، تعریف خاطراتی شیرین از شب یلدا،بازی و پذیرایی اشاره کرد. معرفی وقایع اجراشده توسط مهیا فراهانی مبنی براین بود که: در شب چله رسم بر این بود که ایرانیان گاه تا سپیده دم  ، به انتظار تولد خورشید به نیایش مشغول می‌شدند تا پیروزی مهر و شکست تاریکی را از خداوند طلب کنند و برای تولد روزی دیگر دعای شکرانه به جا آورندیلدا یعنی نیایش به درگاه خداوند و بهانه‌ای برای در کنار هم شاد بودن. قصه گویی توسط مربی مرکز خانم اکرم رسولی با عنوان دیو و دانه  از دیگر برنامه ها اجرا شده بود.و..

در پایان این جشن صمیمانه، میهمانان با خوراکی‌هایی که در سنت یلدا روی سفره چیده می‌شود پذیرایی شدند.

جشن یلدا با عنوان" یلدای زیبا" در اسدآباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اسدآباد با همکاری پیش دبستانی سروش به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا طولانی ترین شب سال برنامه ی " یلدای زیبا" با هدف آشنا نمودن کودکان با فرهنگ و آداب و رسوم شب یلدا در کشور ایران با حضور 120 نفر از کودکان و والدین برگزارنمود. در این مراسم ابتدا مربی مسئول مرکز درباره اهمیت و ریشه های شب یلدا و نیز تنقلات و خوراکی های مخصوص این شب و تاریخچه ی آنها برای اعضا صحبت کرد.

اجرای سرود کودکان ، قصه گویی و اجرای نمایش و شعر های زیبا و شاد  توسط گروه نمایشی عمو حمید از برنامه های این جشن بود که لحظه های شیرینی را برای کودکان به ارمغان آورد در ادامه کودکان با خوراکی و شیرینی ، انار و هندوانه پذیرایی شدند و هدایایی به رسم یادبود شب یلدا به آنها اهدا شد.

یلدای قصه ها در رزن

جشن شب یلدای مرکز رزن با حضور 182 دختر برگزار شد  این برنامه با همکاری مدرسه زینبیه در سالن نمایش مرکز رزن  برگزار شد .

تلاوت قرآن کریم و سرود ملی از برنامه های  آغازین جشن بود در ادامه  مسئول مرکز درباره پیشینه شب یلدا برای اعضا توضیح دادند.

سپس مادربزرگ یکی از اعضا خانم گلستان گلشنی قصه خروس را به زبان ترکی برای اعضا قصه گویی کردند و برای همه کودکان آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری نمودند.

در ادامه برنامه مسابقاتی برای اعضا ،مادران و معلمین شرکت کننده در برنامه توسط خانم خادمی مربی فرهنگی مرکز اجرا شد. شعرهای با مضمون شب یلدا به صورت جمع خوانی توسط اعضا خوانده شد.سپس یکی از مادران تفالی به دیوان حافظ زدند و برای اعضا خواندند.

اجرای نمایش توسط اعضا و کشیدن نقاشی با موضوع شب یلدا از برنامه های دیکر جشن بود.همچنین جشن یلدا برای اعضای پسر کودک و نوجوان نیز برگزار شد و اعضا برنامه ی نظیر نمایش خلاق از فلسفه خوردنیهای یلدا ،شعرخوانی و مسابقه اجرا نمودند.

گفتنی است مراکز فرهنگی، هنری یک همدان، دو همدان، پنج همدان، ازندریان، سیار روستایی تویسرکان و سرکان برنامه‌های متنوعی با حضور کودکان و نوجوانان برگزار کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =