نحوه حضور کانون در نمایشگاه کتاب تهران نیازمند بازنگری است

کیفیت و نحوه حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ضعف‌ها و قوت‌های آن با حضور مدیرعامل و دست‌اندرکاران غرفه کانون در این رویداد فرهنگی به بحث گذاشته شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مربیان و دست‌اندرکاران بخش فروش و بازرگانی کانون در این نشست به بیان دیدگاه‌های‌شان پرداختند و نقاط قوت و ضعف این فعالیت 10 روزه و پیشنهادهای‌شان را برای کیفیت بخشی به حضور کانون در دوره‌های بعدی نمایشگاه بازگو کردند.

در همین حال بهبود فضاسازی و طراحی جذاب و کودکانه، چاپ آثار کانون در شمارگان بیشتر و جبران کسری‌های موجود در غرفه در زمانی مناسب، افزایش شمار نیروهای حاضر در غرفه‌ها، توجه به انتشار بیشتر کتاب‌های بریل، صوتی و سرگرمی‌های مناسب و فیلم‌های کانون، ارایه تخفیف‌های مناسب به بازدیدکنندگان، برپایی برنامه‌های جنبی و دعوت برنامه‌ریزی‌شده از نویسندگان و هنرمندان عرصه کتاب کودک در غرفه، ورود به عرصه نشر کتاب در گونه‌هایی مانند فانتزی، علمی، تخیلی و وحشت متناسب با نیاز کودکان و نوجوانان و درج موفقیت‌های کتاب‌های برگزیده بر روی جلد آن‌ها از جمله مهم‌ترین نظرهایی بود که در این جلسه با مدیرعامل کانون در میان گذاشته شد.

همچنین لزوم راه‌اندازی شبکه ‌اینترنتی فروش محصولات کانون، توجه بیشتر به کیفیت‌بخشی تصویرگری کتاب‌ها و لزوم بهره‌گیری از مربیان با تجربه و آموزش آن‌ها برای معرفی کتاب‌ها به خانواده‌ها از دیگر نظرهایی بود که کارکنان کانون به آن اشاره کردند.

در ابتدای این نشست حامد میرزاحسینی مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون گزارشی از حضور کانون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه کرد و توضیح داد که کانون با 870 عنوان از کتاب‌ها و 55 عنوان لوح فشرده و 23 عنوان سرگرمی و عروسکش که در میان آن 30 عنوان کتاب بریل و 74 عنوان کتاب چاپ اول نیز وجود داشت در این رویداد فرهنگی حضور داشت.

او توضیح داد 75 درصد فروش کانون به کتاب، 13 درصد سرگرمی، 6 درصد نوشت‌افزار، 5 درصد عروسک و 1 درصد لوح فشرده اختصاص یافت.

این مدیر کانون از کتاب‌های «انرژی خورشید»، «هستی» و «حقیقت و مرد دانا» به عنوان پرفروش‌ترین‌های کانون در این نمایشگاه نام برد.

حسین ربانی‌غریبی سرپرست معاونت تولید کانون هم در سخنان کوتاهی یادآورشد: کانون باید در نمایشگاه کتاب جایگاه خود را از یک فروشنده به یک ارایه دهنده خدمات فرهنگی تغییر دهد و مربیان کانون می‌توانند در این زمینه و در قالب فعالیت‌های کتاب‌خانه‌ای، فرآیند کتاب‌خوانی را در بین مردم ترویج کنند و ما می‌توانیم یک الگوی تجاری ناموفق را به یک الگوی فرهنگی موفق در نمایشگاه تبدیل کنیم.

در ادامه این نشست مدیرعامل کانون در سخنانی با جمع‌بندی دیدگاه‌ها و نظرهای حاضران در جلسه خواستار برنامه‌ریزی سریع و دقیق برای حضور موفق کانون در نمایشگاه سال آینده شد.

فاضل نظری برگزاری این نشست را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: کار در نمایشگاه کتاب نمونه‌ای از یک کار گروهی است و نقش‌های هریک از اعضا در این گروه با هم متفاوت است پس باید همه ما کار خود را به خوبی انجام دهیم.

وی ارتباط مستقیم با مخاطب را مهم‌ترین دلیل حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی کانون عنوان کرد و افزود: در چنین رویدادی می‌توانیم ببینیم طبقه‌های مختلف اجتماعی به چه کتاب‌هایی علاقه‌مند هستند و ملاک آن‌ها برای انتخاب  کتاب‌های جذاب چیست؟

مدیرعامل کانون در همین زمینه اضافه کرد: انتشارات کانون وظیفه دارد این بازخوردها را دریافت و در تولید کتاب‌ها مورد توجه قرار دهد به نظر می‌رسد کانون باید با رعایت همه ملاحظات و دقت نظر به سمت انتشار کتاب‌های بیشتری در حوزه علمی، تخیلی، فانتزی و وحشت نیز برود.

نظری توجه به نیازهای کودکان در برنامه‌ریزی‌های کانون را ضروری دانست و به‌عنوان مثال طراحی قفسه‌های کتاب نمایشگاه را مناسب بچه‌ها ندانست و گفت: با گفت‌وگو و بررسی‌های بیشتر شاید به این نتیجه برسیم که با بازنگری در شیوه حضور کانون در نمایشگاه، طراحی و چینش غرفه‌ها، حتی شیوه فروش محصولات را دست‌خوش تغییر کنیم.

دور شدن از شیوه انتشار کتاب‌ به سبک 40 سال پیش و تولید پیوست‌های دیجیتال، صوتی و انیمیشن، راه‌اندازی بخش فروش آنلاین کتاب و افزایش تعداد عنوان‌ها و شمارگان کتاب‌های بریل برای مخاطبان دارای نیازهای ویژه از موضوع‌های مورد تاکید مدیرعامل کانون بود و وی در پایان تصریح کرد: برپایی فعالیت‌های گروهی مانند حضور در نمایشگاه کتاب، اعتبار همه ماست و اگر مرغک کانون در چنین رویدادهایی بدرخشد همه ما در کانون احساس سربلندی می‌کنیم.

نشست هم‌فکری با دست‌اندرکاران برپایی غرفه‌های کانون در سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز 20 خرداد 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =