موزه عروسک‌ها و آسمان‌نما؛ طرح‌هایی که در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید

چهار طرح فرهنگی در جریان سفر مدیرعامل کانون پرورش فکری به استان کرمانشاه به‌ بهره‌برداری رسید تا در آغازین روزهای تابستان، امکانات جدیدی در اختیار کودکان و نوجوانان این استان قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، راه‌اندازی «خانه فن‌آوری و هنر»، «آسمان‌نمای سیار» و «موزه عروسک‌ها» همچنین تبدیل خانه تاریخی جلیلی به خانه موزه، چهار طرحی بود که روزهای 5 و 6 تیر 1397 به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خانه جلیلی موزه شد

خانه تاریخی جلیلی از سال‌ها پیش در اختیار کانون بود و مرکز شماره 10 کانون نیز در داخل آن قرار دارد، خانه‌ای که در سطحی محدودتر به معرفی آداب و رسوم فرهنگی مردم کرمانشاه می‌پرداخت اما اکنون با بازسازی، ایجاد تغییرات هنری و اضافه کردن نمادها و اشیا تاریخی، افزایش امکانات و آثار هنری و گسترش فعالیت‌ها و باز شدن درهای آن به روی عموم مردم، از این قابلیت برخوردار شده است که بازدیدکنندگان حتی گردشگران داخلی و خارجی نیز به داخل این مجموعه بیایند و از آن دیدن کنند.

در این خانه موزه، کودکان و نوجوانان کرمانشاهی با آداب و رسوم کهن مردم کرمانشاه آشنا می‌شوند و در حیاط آن نیز مشاغل قدیمی کرمانشاه، بازسازی شده و به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

خانه موزه جلیلی کرمانشاه

در طبقه دوم این بنا نیز بافت خانه‌های قدیمی کرمانشاه با وسایل قدیمی تزئین شده است.

مدیرعامل کانون و هیات همراه در این آیین از فضای درونی این خانه موزه که شامل تصاویر و ماکت بناها و مشاهیر کرمانشاه است، بازدید کردند.

اعضای این مرکز هم در طبقه دوم ساختمان در قالب کار نمایشی به بازسازی مراسم نامگذاری نوزاد پرداختند.

در این آیین مدیرکل میراث فرهنگی، رئیس حوزه هنری، مدیرکل آموزش و پرورش، ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرمانشاه، مشاور استاندار، مدیرکل نهاد کتابخانه‌ها، و تعدادی از همکاران شاغل و بازنشسته کانون کرمانشاه نیز حضور داشتند.

مهناز فتاحی مدیرکل کانون استان کرمانشاه پیشتر با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های ویژه اداره کل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه در سال 97 ، توجه ویژه به معرفی فرهنگ بومی و محلی به کودکان و نوجوانان است، راه‌اندازی دوباره مرکز جلیلی به عنوان یکی از پایگاه‌ های مهم ترویج و معرفی فرهنگ بومی استان کرمانشاه را در همین مسیر عنوان کرده بود.

عروسک‌ها صاحب موزه شدند

موزه عروسک‌های کانون نیز در طبقه زیرین مرکز شماره 4 کانون این شهر قرار دارد.

در این موزه چندین عروسک در اندازه و قابلیت‌های مختلف نمایشی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است تا علاقه‌مندان بتوانند با انواع عروسک‌ها و عروسک‌های بومی و محلی آشنا شوند.

همچنین در این موزه، عروسک‌های نمایشی گروه‌های مختلف مراکز کانون استان و عروسک‌هایی که در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری مورد استفاده قرار گرفته، به نمایش گذاشته شده است.

این عروسک‌های بومی از سوی مربیان کانون سراسر استان جمع‌آوری و بازآفرینی شده و با ارایه شناسنامه اثر، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

آسمان‌نمایی که سیار است

بالاترین طبقه یا پشت بام مرکز شماره 4 کانون کرمانشاه نیز در همین روز شاهد بهره‌برداری از آسمان‌نمای سیار کانون بود.

این آیین با حضور امیرحسین آزادی‌وفا معاون توسعه مدیریت و منابع کانون برگزار شد در حالی که این آسمان‌نما قرار است به کودکان و نوجوانان ساکن شهرها و روستاهای استان خدمات علمی ارایه دهد.

بهره‌برداری از آسمان‌نمای سیار کانون کرمانشاه با حضور امیرحسین آزادی‌وفا معاون توسعه مدیریت و منابع کانون

شبیه‌ساز آسمان یا آسمان‌نمای سیار، ابزار مناسبی برای آموزش نجوم است که با ایجاد فضایی شبیه به واقعیت، مخاطبان را در معرض اطلاعات گسترده‌ای در این حوزه قرار می‌دهد.

امروزه با توجه به وجود آلودگی‌های نوری در شهرهای بزرگ - که تنها  تعداد معدودی از ستارگان پر نور با چشم غیر مسلح دیده می‌شود - می‌توان با استفاده از این آسمان‌نما بدون خروج از شهر و در هر زمان و مکانی به بررسی اطلاعات نجومی پرداخت و محدودیت‌های رصد آسمان را کنار زد.

بر اساس این گزارش یکی از ویژگی‌های این آسمان‌نما قابلیت حمل و جابجایی به‌نسبت آسان آن است به نحوی که گنبد آن توسط یک دمنده، آماده و راه‌اندازی می‌شود و بسته به اندازه گنبد از ظرفیت مشخصی جهت استفاده مخاطبان برخوردار خواهد بود.

همچنین در داخل گنبد یک پروژکتور با لنز مخصوص برای نمایش زیر گنبد قرار داده می‌شود که به یک نرم‌افزار از طریق رایانه دستی متصل است تا اطلاعات مربوطه و فیلم‌های آموزشی در گنبد به نمایش گذاشته شود.

ابعاد این آسمان‌نما به گونه‌ای است که گنجایش ۱۵ نفر کودک را دارد که به مدت ۲۰ الی ۴۰ دقیقه در آن حضور یافته و از محیط داخلی آن استفاده کنند.

خانه‌ای برای آموزش فن‌آوری و هنر به کودکان و نوجوانان

«خانه فن‌آوری و هنر» بخش جدید مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش در شهر کرمانشاه است که درطبقه زیرین این مجتمع و در آیینی رسمی با حضور مدیرعامل کانون به بهره‌برداری رسید.

در این محل امکاناتی مانند آتلیه عکاسی ویژه کودکان، گیم‌ نت ایرانی، مرکز تخصصی آموزش رایانه، استودیو ضبط صدا و ... در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

فاضل نظری در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس با دو مرکز کانون استان نیز ارتباط گرفت و با اعضا و مربیان آن‌ها  گفت‌وگو کرد.

هدف از راه‌اندازی این مکان، جذب اعضا از طریق فعالیت‌های جذاب به‌ویژه، جذب اعضای نوجوان پسر برای شرکت در فعالیت‌های فرهنگی مراکز کانون عنوان شده است.

قرار است تا اعضای فعال مراکز، در قالب برنامه اردویی نیز از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

در سفر دو روزه مدیرعامل به کرمانشاه، امیرحسین آزادی‌وفا معاون توسعه و مدیریت منابع کانون و حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، وی را همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =