بن مایه تربیتی و آموزه‌های اخلاقی ادبیات فارسی را دریابیم

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، به مناسبت دهه کرامت و با رویکرد گرامی داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، یک ویژه برنامه استانی با عنوان»مهمان کتاب»برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در تاریخ 27 تیر 97، با حضور«قدمعلی سرامی» (استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر، روزنامه نگار و پژوهشگر) به عنوان مهمان ویژه، برنامه «مهمان کتاب» در سالن نمایش کانون استان قزوین برگزار شد.

وی در آغاز با اشاره به قصه‌هایی که در کودکی از زبان مادر خود شنیده بود، بن مایه تربیتی و آموزه‌های اخلاقی نهفته قصه‌های کهن ایرانی را از شاخصه‌های اصلی آن‌ها دانست.

در ادامه با بیان جایگاه قدرت و توانایی در ادبیات ایران، دعوت به تلاش وهمت و دوری از سستی و ضعف را از موارد موردتاکید در داستان‌ها ،سروده‌ها و افسانه‌های ایرانی دانست.

سرامی در ادامه با اشاره به تاریخچه کتاب «مهمان ‌های ناخوانده» و معرفی نویسنده آن «فریده فرجام» به پاره ای از پیام‌های تربیتی این داستان اشاره کرد.

استفاده از نرمی رفتار و ظرافت زبانی برای بیان درخواست‌ها(بیان شاعرانه حیوانات در گفتگو با پیرزن صاحب‌خانه)، تاثیر مهربانی و همدلی افراد در تحمل ناملایمات و دشواری‌ها(محبت بین حیوانات خانه کوچک پیرزن را تحمل پذیر می‌کرد) و اهمیت تفاهم و هم‌زیستی با همه موجودات زنده، از جمله مواردی بود که سرامی به عنوان آموزه‌های تربیتی این کتاب به آن اشاره کرد.

قدرشناسی و شکرگذاری از موهبت‌های الهی و همبستگی و همدلی انسان‌ها برای رسیدن به اهداف متعالی حیات از دیگر مواردی بود که این استاد ادبیات با اشاره به آیات قرآن مجید و سروده های شاعران به آن تاکیدکرد.

گفتنی است، این برنامه با رویکرد گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و با نگاهی ویژه به کتاب«مهمان‌های ناخوانده»اجرا شد.

تلاوت قرآن مجید، اجرای سرود ملی، نمایش نماهنگ عملکرد کانون ،اجرای نمایش عروسکی-صحنه ای با الهام از کتاب «مهمان ‌های ناخوانده»،قصه گویی «فاطمه رضایی» مادربزرگ  برگزیده جشنواره‌های  قصه گویی کانون، سخنرانی نماینده مجلس و سخنرانی مهمان ویژه «قدمعلی سرامی«، اجرای سرود اعضای مرکز محمدیه»کودکان صلح» ، اهدای جایزه به اعضای برگزیده مسابقه طنز شکرآباد و اعضای گروه سرود با حضور مسوولان و بازدید مهمانان از نمایشگاه آثار شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از برنامه‌های این مراسم بود.

«داوود محمدی» نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، «سالار قاسمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان، «سرهنگ عبدالله طاهری»فرمانده بسیج ادارات حوزه شهید بهشتی، «سرگرد منصوری»فرمانده بسیج ادارات حوزه شهید بابایی از جمله مسوولان استان بودند که در این مراسم در کنار بیش از220 عضو کودک و نوجوان و شماری از خانواده‌ها حضور داشتند.

هم چنین در یک نشست صمیمانه عصر امروز ، قدمعلی سرامی درباره«اسطوره در ادبیات»با اعضای اهل قلم و مربیان کانون گفت و گو می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =