تحقق حقوق کودکان نیازمند پایان فعالیت‌های جزیره‌ای است

شهین‌دخت مولاوردی ضمن تبریک هفته ملی کودک عملی شدن قوانین، معاهدات و میثاق‌های حقوق کودک را خواستار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دستیار ویژه‌ی رییس‌جمهور در امور شهروندی ضمن حضور در چهاردهمین همایش «حقوق شهروندی، حقوق کودکی» تربیت شهروندی را یکی از ضروریات تحقق حقوق کودکان خواند.

براساس این گزارش مولاوردی گفت: «از آنجا که روز جهانی کودک در ایران در قالب هفته‌ی ملی برگزار می‌شود، خوب است که اشاره‌ای دوباره به این موضوع داشته باشیم که در این زمینه تصویب قوانین، معاهدات و میثاق کافی نیست. باید این سوال را مطرح کرد که بعد از تصویب پیمان‌نامه 1989، آیا دنیای بهتری پیش روی کودکان قرار گرفته است یا خیر؟ اگرچه تدابیر در این زمینه لازم است، اما تنها عنوان و تصویب این تدابیر کافی نیست. آیا تنها تدابیری در حوزه‌ی کودک و غافل شدن از سایر سطوح به ما کمک می‌کند؟ باید گفت ما در واقع به تدابیری بازدارنده و پیشگیرانه، و همچنین راهکارهایی برای حذف خشونت علیه زنان نیازمندیم تا بتوانیم در حوزه‌ی حقوق کودک بهتر عمل کنیم.»

مولاوردی ادامه داد: «اما انتظاری که از مبحث امروز می‌رود آن است که بدانیم برداشت ما از حقوق شهروندی و حقوق کودک چیست؟ ما باید به این سوال پاسخ بدهیم که حقوق شهروندی و نسبت و رابطه‌ی این دو چیست؟ ما باید در تعاریف خود مشخص کنیم آیا کودکان نیز برای یک جامعه شهروند درجه یک و دو محسوب می‌شوند یا تعریف واحدی دارند؟ در این بین ما حقوقی به نام حقوق شهروندی داریم که برخی از مفاد آن مختص کودکان است. با این حال طی سال‌های اخیر حقوق جدیدی به حقوق کودکان اضافه شده است که پیش از آن معنا و مفهومی نداشتند. به طور مثال حق دسترسی به فضای مجازی یکی از آن‌هاست.

مولاوردی که در این همایش درباره موضوع‌های مختلف سخن می‌گفت، به تفکیک مباحث مطرح شده درباره حقوق کودک طی صد سال اخیر پرداخت. وی گفت: «قبل از جنگ جهانی دوم مباحث کودک تنها در قلمرو حقوق خصوصی طبقه‌بندی می‌شد و تنها والدین در آن دخیل بودند. اما بعد از آن ضلع سومی هم اضافه شد. در این زمان حقوق عمومی شکل گرفت و دولت‌ها مسوول فقر، معلولیت، سلامت، آموزش و... شدند. اما دربرابر این حقوق، تکالیفی وجود دارد. اما شهروند امروز چه‌طور با این حقوق و تکالیف آشنا می‌شود؟»

وی کودکی را دوره‌ی حساس آموزش خواند و تربیت شهروندی را ضرورت این سن دانست: «از دوره‌ای به بعد تغییر شخصیت ممکن نیست. دیگر قادر به جایگزینی مفاهیم و آموزه‌ها نیستیم و اهمیت کودکی درهمین نکته است که آموزش در همین سن شکل می‌گیرد. با تکیه بر شعار هفته‌ی ملی کودک یعنی «آینده را باید ساخت» می‌توان گفت نباید تکیه‌ی ما بر منابع زیرزمینی باشد. بایستی منابع روی زمین را پرورش داد. اگرچه حقوق شهروندی مبتنی بر حقوق بشر است اما یک شهروند بایستی مطالبه‌گر این حقوق باشد و بایستی تعامل شهروند و دولت را به وی متذکر شد.»

دکتر مولاوردی ضمن تقدیر از حرکت‌های خودجوش برخی نهادها در اجرایی کردن این آموزش‌ها خواستار قطع فعالیت‌های جزیره‌ای و حرکت یک پارچه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط شد: «دولت دوازدهم تلاش دارد تا در چندسال باقی مانده از فعالیت خود نهادینه‌سازی حقوق شهروندی را در دستور اجرایی خود قرار دهد.»

سخنران همایش «حقوق شهروندی، حقوق کودکی» در بخش پایانی سخنان خود نهادینه‌سازی را بر نهادسازی اولویت بخشید و گفت: «وقتی مبحثی نهادینه‌سازی شود و مطالبه‌ی اجتماعی باشد، پرسش گرانی تربیت می‌شوند که مسوولان را مجبور به پاسخگویی می‌کنند.»

همایش «حقوق شهروندی، حقوق کودکی» با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز 17 مهر و به مناسبت هفته ملی کودک در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =