تاثیر فعالیت‌های عاشورایی کانون بر اندیشه نسل آینده

آثار و فعالیت‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف می‌تواند با عاشورا پیوند بخورد، زایش ذهنی فراهم کند و در زیباسازی اندیشه نسل امروز نیز مؤثر باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا سنگری که به عنوان مهمان و سخنران چهاردهمین سوگواره عاشورایی در شیراز حضور داشت با اشاره به هنر و زیبایی در مبحث عاشورا گفت: هنر هنرمندان بزرگ این است که خاک را بهشت کنند و اگر انسان، درون و بیرون خود را زیبا کند این دو زیبایی با هم همراه خواهند شد.

وی با اشاره به وجود نقاط ضعف در همه انسان‌ها خاطرنشان کرد: باید هر آنچه داریم را پیش روی خود قرار دهیم و نسبت به داشته‌ها و نداشته‌ها شکرگذار باشیم.

این نویسنده و عاشورا پژوه گفت: یکی از آموزه‌های کانون پرورش فکری این است تا کمک کند افق‌های بالاتری در زندگی از سوی کودکان درک شود.

وی در خصوص برگزاری سوگواره‌های عاشورایی نیز گفت: معمولا این نشست‌ها و این برنامه‌ها چند جنبه دارد و آفاق جدیدی را در مجموعه کانون فراهم و چشم‌اندازهای تازه‌ای برای بچه‌های این نسل به‌وجود می‌آورد تا با این ارزش‌ها زندگی کنند و ارتباط بگیرند.

سنگری ادامه داد: وقتی هنرمندی می‌نشیند و یک اثر نقاشی برای عاشورا خلق می‌کند و یا تابلو یا اثری سفالی ارایه می‌دهد یا متنی می‌نویسد مدتی با اثر خود زندگی می‌کند و با آن یگانه می‌شود و این یگانگی باعث می‌شود که عاشورا در او حضور پیدا کند و با حسین(ع) همراه می‌شود و حسین(ع) و عاشورا جان هنرمند را زیبا می‌کند بنابراین سوگواره‌های عاشورایی می‌تواند برای زیباسازی اندیشه و جان نسل امروز مؤثر باشد.

محقق عرصه عاشورایی همچنین به برگزاری شب‌های شعر عاشورایی در شیراز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این شهر سی و سه سال است که این شب شعر برگزار می‌شود و هر سال یک موضوع را مطرح می‌کند و بخش‌های ناشناخته و گم گوشه‌های کربلا را استخراج می کند. خود این موضوع باعث می شود ابعادی از کربلا که ناشناخته مانده است فراروی بچه‌ها قرار بگیرد و این گسترش ذهن و دنیای آن‌ها و آشنا شدن با ابعاد دیگر عاشوراست که سرشار از درس زندگی است.

سنگری گفت: با شناخت این شخصیت‌ها، الگوها و اسوه‌ها، رفتار و روابط زیبا و ارتباط پنج گانه‌ای که انسان با خود و خدای خودش، جامعه، طبیعت و تاریخ دارد در کودکان تقویت می‌شود و خود به خود به بهبود و ارتقای زندگی و رسیدن به یک سبک زندگی متعالی در نسل امروز کمک می‌کند.

مدیر کل کانون استان فارس نیز در این همایش گفت: آموزه‌های ایرانی اسلامی ما با فرهنگ عاشورایی شکل می‌گیرد.

زهرا افتخاری افزود: قیام امام حسین(ع) با همه رمز و رازهایی که دارد شاهدی برای از جان گذشتگی، ایثار و فداکاری افلاکیانی است که بدون توجه به ظواهر دنیایی، ماندگارترین، خوش‌ترین و قشنگ‌ترین عاقبت‌ها را برای خود رقم زدند.

وی گفت: شهدای کربلا از کوچک تا بزرگ، پیر و کهنسال و جوان، همه از برترین انسان‌های تاریخ‌اند و با انبیا و اولیا در بهشت جاویدانند.

افتخاری با اشاره به اینکه شعار امسال کانون «زندگی خوب تمرین می‌خواهد» است، افزود: این شعار یعنی آموزش مهارت که با آموزه‌های دینی همراه است و خروجی ما هنرمندانی هستند که در جامعه تاثیر گذارند.

وی در پایان خطاب به اعضای کانون گفت: امیدوارم با تأسی به اهل بیت و آموزه‌های دینی، اخلاقی و تربیتی و با همراهی مربیان، سلامت اخلاق، فکر و عادت به اندیشه‌ورزی را در خود بیشتر پرورش داده و با سخت کوشی و جستجوگری در محیط کانون بتوانید هم زندگی خود را تغییر دهید و هم در تربیت همه جانبه اطرافیان مؤثر باشید.

چهاردهمین سوگواره عاشورایی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، به منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های دینی در بخش‌های معرفی شخصیت شهدای کربلا، نشریه‌نگاری،  قصه‌گویی، شعر، داستان، خاطره‌نویسی، نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و پویانمایی، روز پنج‌شنبه 26 مهر 1397 در شیراز برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =