اولین نشست «نمایشنامه‌نویسی» برگزار شد

اولین نشست نمایشنامه‌نویسی با عنوان «نمایشنامه‌نویسی مقدماتی» ویژه مربیان فرهنگی کانون به مدت ۸ ساعت آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، این نشست در ۲۲مهرماه۱۳۹۷ با هدف ارتقا سطح شناخت فراگیران از اصول و قواعد نمایشنامه‌نویسی در سطح مقدماتی برگزار شد.

غلامحسین طوسی محقق، فیلمنامه‌نویس و مدرس ادبیات داستانی و نمایشی، در این نشست به اختصار درباره جایگاه نمایش در فرهنگ، پیشینه نمایش- خاستگاه نمایش و عوامل موثر در پیدایش نمایش- سیر تحول فرهنگی و آیینی نمایش- پیدایش تئاتر صحبت و همچنین به رابطه میان تئاتر و فرهنگ اشاره کرد.

پس از آن، شرح مختصری درباره چیستی نمایش ارائه و سپس به مفهوم و چگونگی ایده‌یابی برای نمایشنامه اشاره شد و به این موضوع پرداخته شد که ایده مناسب که امکان نوشتن نمایشنامه را فراهم سازد دارای چه ویژگی‌هایی باید باشد. در این راستا ضمن تعریف و توضیح درباره ویژگی‌های یک ایده مناسب برای نمایشنامه‌نویسی، نمونه‌های کارگاهی هر کدام از شاخص‌ها ارائه شد.

 واحد هنری کانون استان در نظر دارد این سلسله نشست‌ها را در کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی مراکز و برای نوجوانان مشتاق متناسب با سطح و گروه سنی آنان توسط مربیان آموزش‌دیده ارائه دهد تا با آشنایی مخاطبان نوجوان با ایده‌یابی برای نمایشنامه‌نویسی موجب تعمیق شناخت آنان و گسترش فعالیت‌های نمایشی در مراکز شود.

آشنایی مقدماتی با برخی نمایشنامه‌نویسان ایرانی حوزه کودک به همراه نمونه‌های چاپ شده آثار ایشان یکی از دیگر مباحث این نشست بود.

 از جمله مباحث دیگر کارگاه، بررسی تفاوت بین نمایش وتئاتر بود چرا که درک این تفاوت‌ها نویسنده نمایشنامه را به سوی متنی با ساختار دراماتیک بهتر راهنمایی می‌کند.  

علاوه بر این طرح, مفاهیم دیگری از اصول نمایشنامه‌نویسی نیز بررسی شد؛ مانند شخصیت در نمایشنامه و اهمیت آن، سئوال در نمایشنامه چگونه باید مورد توجه قرار گیرد؟ همچنین جایگاه ایده‌پردازی و پرورش آن از موارد مورد توجه در نشست بود. مربیان با نوشتن متون کوتاه با توجه به موارد مطرح شده تلاش کردند تا به صورت عملی مباحث را تجربه کرده و در مورد آثار یکدیگر به بحث وتبادل نظر بپردازند.  

گفتنی است مدیرکل کانون به همراه معاون فرهنگی ساعتی در این نشست حاضر شدند و ضمن اشاره به داستان نوح و نمایش، درباره تئاتر و تأثیر تربیتی آن گفت‌وگو کردند و استمرار سلسله نشست‌های تخصصی در مرکز تئاتر کانون را برای اثربخشی بیشتر خواستار شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =