کد خبر: 283203
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۶
بازدید 815
قصه‌گویی روایت هنرمندانه قصه‌هاست

قصه‌گویی هنر است و مولفه‌های آن، به خوبی شاخصه‌های یک اثر هنری را به تصویرمی‌کشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل‌، علی خانجانی، این سخنان را در کارگاه تخصصی«بیان هنرمندانه قصه» و در جمع  قصه‌گویان رقابت‌کننده در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در منطقه‌ یک کشور اظهارداشت و بر لزوم بهره‌گیری مناسب از این ابزار تربیتی تاکیدکرد.

این مدرس قصه‌گویی، در ادامه به تبیین مولفه‌های قصه‌گویی و مقایسه آن با هنر پرداخت و با بیان این‌که انتقال غیرمستقیم آموزه‌ها،‌ بهره‌گیری از توان‌مندی، خلاقیت و انتقال حس به مخاطب، نقطه‌ی مشترک هنر و قصه‌گویی است، افزود: مانایی و ماندگاری، تعهد اجتماعی و هم‌چنین هدف‌مندی، از دیگر نقاط مشترکی است که قصه‌گویی را به عنوان یک هنر مطرح‌می‌کند.

وی درعین حال از قصه به‌عنوان یک اتفاق هنری نام‌برد و با تاکید براین موضوع که آغاز هنرمندانه و توجه به ساختارهای این ابزار تربیتی دارای اهمیت ویژه‌ای است، تصریح‌کرد: «شروع هنرمندانه قصه می‌تواند از مرحله ‌آغاز، میانی و حتی پایانی قصه صورت‌گیرد».

داور جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و قصه‌گویی در ادامه سخنان خود نقش و جایگاه «روایت»‌ در قصه‌ را مهم توصیف‌کرد و گفت: آن‌چه قصه را برجسته‌می‌کند، روایت‌گری است.

ضرورت بهره‌گیری از زبان بدن، ‌تغییر حالت صدا و لزوم نقش‌آفرینی قصه‌گو به عنوان دانای کل، از دیگر موضوع‌هایی بود که مدرس این نشست برآن تاکیدداشت و او با بیان این که جلوه‌گری هرچه بیش‌تر قصه‌گو، تصویری روشن‌تر از روایت‌گری وی را به نمایش‌ می‌گذارد، پررنگ‌شدن افزون‌تر نقش راوی را خواستارشد.

این نویسنده،‌ پژوهش‌گر در همین ارتباط استفاده قصه‌گویان از رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی را مهم قلمدادکرد و با اشاره به این موضوع که خودباوری، شاخصه‌ی یک قصه‌گوست، به حاضران توصیه‌کرد ضمن پرداخت و طراحی مناسب قصه، تعامل با کودکان و نوجوانان و درآمیختن قصه ‌با قابلیت‌ها فردی و هم‌چنین، آموزش و همراه‌سازی خانواده‌ها، درمسیر شکل‌دهی به سه ضلع قصه‌، قصه‌گو و مخاطب حرکت‌کنند.

یادآورشدن نقش جشنواره‌های قصه‌گویی کانون، بخش پایانی سخنان مسوول پیشین مرکز پژوهش‌ و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و وی این رویداد مهم ‌فرهنگی را بهانه‌ای برای قصه‌گفتن بهتر در کتاب‌خانه‌ها دانست.

گفتنی است مرحله‌ منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ با حضور قصه‌گویانی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان و گیلان به میزبانی استان اردبیل برگزارمی‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =