کتاب‌خوانی راز موفقیت در نویسندگی است

هم‌زمان با آغاز هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی خالق رمان«لالو» در نشست دو پنجره کانون خراسان جنوبی، گفت: کتاب‌خوانی راز موفقیت در نویسندگی است، چرا که در هر کتابی دنیایی از تجربه‌های نویسنده وجود دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یوسف قوجق روز 24 آبان 1397در نخستین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور در نشست ادبی دو پنجره با جمعی از اعضای کارگاه‌های ادبی کانون استان دیدار کرد و شنونده نظرها و نقد یکی از آثارش به نام «لالو»  شد.

قوجق در ابتدای سخنانش گفت: یکی از افتخارها و آرزوهای هر نویسنده‌ای را رویارویی و گفت‌وگو با مخاطبان آثارش و شنیدن نظرات آن‌ها دانست.

قوجق با تاکید بر این‌که نویسنده نسبت به مسایل و اتفاق‌های پیرامون خود باید عمیق و ریزبین و دارای قوه‌ی تخیل قوی باشد، عنوان کرد: دقت در گفت‌وگوها و لحن بیان و اعمال افراد، تمرین نویسندگی است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای که نویسنده باید در داستان‌های خود انجام دهد درگیر کردن ذهن مخاطب است لذا باید در داستان، لذت کشف وجود داشته باشد.

نویسنده ترکمن کتاب« لالو» با اشاره به این‌که استفاده از ادبیات بومی در داستان‌ها جذاب است چرا که همه به دنبال تازه‌ها و چیزهای ناآشنا هستند، افزود: ایران، رنگین کمان اقوام مختلف است و در کتاب «لالو» برای مخاطبان دریچه‌ای به سوی آشنایی با فرهنگ  و اقوام گشوده می‌شود.

قوجق به کودکان و نوجوانان توصیه کرد؛ هرگز لذت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف را از خود نگیرند زیرا با کتاب‌خوانی می‌توانند به این لذت  و آشنایی با اقوام و فرهنگ‌ها برسند.

به گفته وی اسم قهرمان داستان باید هوشمندانه انتخاب شود و نویسنده باید در مخاطب برای تحقیق کردن و افزایش معلوماتش انگیزه ایجاد کند.

قوجق بر اهمیت و نقش تصویرگری در انتقال مفاهیم در ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: قلم و فکر نویسنده به واژه‌ها و کلمات در داستان جان می‌بخشد و توانایی نویسنده به این است که تخیل قوی داشته باشد.

وی پس از شنیدن آثار برخی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در قالب داستان، گفت: نویسندگان بالقوه بسیاری در این استان وجود دارد و باید از مربیان کانون برای شناسایی این استعدادها قدردانی کرد.

در ابتدای این نشست، طاهره حمیدی، مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی، ضمن قدردانی از یوسف قوجق برای حضور در برنامه «دو پنجره»، گفت:  دعوت از نویسندگان برای ترغیب بچه‌ها به مطالعه است و این مهم کودکان و نوجوانان را به نوشتن و خلق آثار بهتر تشویق می‌کند.

اجرای سرود و اهدای لوح گلی کتاب لالو از دیگر بخش های برنامه نشست دو پنجره در کانون خراسان جنوبی بود.

گفتنی است تاکنون آثار متعددی از ‌جمله «کجاوه»، «لالو»، «نبرد در قلعه گوک تپه»، «پرنده‌ها دوباره اوج می‌گیرند»،«اسب پرنده»، «نردبانی رو به آسمان» و «هدیه‌ام آشیانه پرنده است» از یوسف قوجق نویسنده حوزه کودک و نوجوان کشور منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =