آتش‌نشانی و آموزش ایمنی به کودکان در جشنواره اسباب‌بازی

درغرفه‌ی آتش‌نشانی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی آموزش‌های ایمنی به صورت خلاقانه را در قالب بازی، اسباب‌بازی و بازی‌های فکری به کودکان سه سال به بالا ارایه می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ مبحث ایمنی مبحثی سنگین برای کودکان است و به راحتی نمی‌توانند آن‌ را درک کنند. بر همین اساس کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به زبان ساده و در قالب شیوه‌های خلاقانه آموزش‌های لازم را در جشنواره‌ی اسباب‌بازی به کودکان ارایه می‌کنند.

درباره‌ی این‌که چرا وقتی جایی آتش می‌گیرد باید زود فرار کرد و در محیط آتش گرفته نماند، چه کار کنیم که جایی آتش نگیرد، چگونه حادثه پیش می‌آید و... توضیح‌هایی در قالب انواع بازی‌های فکری و اسباب‌بازی‌ها ارایه می‌شود.

به عبارت دیگر تمامی موارد و نکته‌های ایمنی، حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد و اطلاعاتی که کودکان نیاز دارند، با کمک چندین وسیله‌ی بازی و عروسک‌های آتش‌نشانی به نوعی به کودکان منتقل می‌شود که هم درکش برای آن‌ها راحت باشد و هم با آن ارتباط برقرار کنند.

برای مثال تعدادی پازل طراحی شده است که دربرگیرنده‌ی تصاویر مربوط به آتش‌نشانی بر روی تکه‌های چوب است که کارشناسان از بچه‌ها می‌خواهند آن‌ها ‌را مرتب کنند تا خودشان هم درکی از موضوع پیدا کنند. این پازل‌ها کمک می‌کند بچه‌ها یاد بگیرند ماشین آتش‌نشانی چیست، چه قسمت‌هایی دارد یا ابزارهای آتش‌نشانی چه چیزهایی هستند.

علاوه بر این، لباس‌های آتش‌نشانان به نمایش گذاشته شده است. هر گروه امدادی لباس مخصوص دارد. آتش‌نشان‌ها هم دو نوع لباس مختلف دارند. یکی لباسی که با آن بتوانند داخل آتش‌سوزی بشوند و لباسی که در حادثه بتوانند با آن کمک کنند. بچه‌ها این لباس‌ها را نمی‌شناسند. اما در این غرفه می‌توانند یاد بگیرند چرا رنگ لباس‌ها مختلف و هر لباس برای چه ماموریتی است.

همچنین یک‌سری تجهیزات مانند سنسورهای اعلام‌کننده یا جعبه‌ی شلنگ آتش‌نشانی در خانه‌ها یا اماکن عمومی وجود دارد که برای بچه‌ها نا آشنا است و اطلاعی درباره‌ی آن ندارند. این‌که برای مثال سنسورهای اعلام‌کننده به چه کاری می‌آید، چرا و چه زمانی صدا می‌دهد، وقتی صدا می‌دهد باید چه‌کار کنند اطلاعاتی است که بچه‌ها چیزی درباره‌ی آن نمی‌دانند و شاید حتی از شنیدن صدای این سنسورها بترسند.

در غرفه‌ی آتش‌نشانی هر روز برای گروه‌های مختلف بازدیدکننده از سه سال به بالا تمامی این توضیح‌های ایمنی ارایه می‌شود.

چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا جمعه دوم آذر 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ساعت 9 تا 19 برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =