ضرورت ایجاد انجمن توزیع‌کنندگان اسباب‌بازی

در نشست بررسی مسایل توزیع اسباب‌بازی در ایران که با حضور جمعی از دست‌اندرکاران حوزه‌ی توزیع برگزار شد کارشناسان بر ضرورت ایجاد انجمن توزیع‌کنندگان اسباب‌بازی تاکید و صحبت‌های ابتدایی برای برپایی نشست‌های برنامه‌ریزی و بررسی این موضوع در آینده‌ی نزدیک بعد از جشنواره را انجام دادند.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ نشست بررسی مسایل توزیع اسباب‌بازی در ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد انجمن توزیع‌کنندگان با حضور علیرضا لولاگر، یاسر مهری، رضا محمدی‌فرجاد، میثم علیرضایی، محمد جهانگیری و امیرمحمد پرهام‌فر و جمعی از توزیع‌کنندگان و دست‌اندرکاران صنف اسباب‌بازی در سالن کنفرانس شماره‌ی یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

بدون شناخت ویژگی‌های هر محصول کپی نکنیم!

لولاگر، مدیر ارشد تولید و بازرگانی نشر هوپا که به تازگی از نمایشگاه بازی اسن در کشور آلمان بازدید کرده بود به ارایه‌ توضیح‌هایی درباره‌ی این نمایشگاه پرداخت.

به گفته‌ی او نمایشگاه بازی اسن با ۳۶ سال سابقه، بهشتی برای بازی‌های رومیزی در فضای ۸۰هزار مترمربعی است که طی چهار روز هر سال برگزار می‌شود. در ۱۰ سال گذشته بازدیدکنندگان این نمایشگاه دو برابر شده و امسال ۱۹۰هزار نفر بازدیدکننده داشته است. در این نمایشگاه ۱هزار و ۱۵۰ غرفه، ۱هزار و ۴۰۰ بازی جدید عرضه کرده بودند. همچنین میزان فروش بازی‌های رومیزی یا board game در کشور آلمان ۱۶ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و ۵۰میلیون بازی به ارزش ۵۰۰میلیون یورو فروش رفته است.

نشر هوپا نیز امسال در این نمایشگاه حضور داشت. لولاگر با اشاره بر بازی سیتادل که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ سه نسخه‌ی آن منتشر شده و ۱۶ سال در بازار اسباب‌بازی باقی مانده است، اظهار داشت: در نشر هوپا روند این بازی را خریداری و با نام ایرانی «دژ» در ایران تولید کرده‌ایم که در نمایشگاه اسن عرضه شد.

او در ادامه با تاکید بر این‌که ما در صنعت اسباب‌بازی کپی بد می‌کنیم، توضیح داد: در این فرآیند صرفا همه‌ی اجزای محصول خارجی را بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های آن و شناخت بازار کپی و تولید می‌کنیم. فارغ از این‌که برای چه بازاری و با چه ویژگی‌هایی تولید شده است.

مدیر بازرگانی نشر هوپا ادامه داد: روند ما در ۴۰ سال گذشته به جایی رسیده که اکنون بسیاری از ما تولید کنندگان از فروش نرفتن و نداشتن بازار برای محصولات‌مان ناراحت هستیم. برای این‌که کپی خوب بکنیم باید بازار را بشناسیم. همچنین باید خودمان را بشناسیم و باور کنیم تا طراحان مورد نیاز را در مجموعه‌ها بیاوریم و به درستی از آن‌ها استفاده کنیم تا هم در ایران و هم در دنیا بازار داشته باشد.

او در پایان با تاکید بر این‌که بازی جزء لاینفک تمرین زندگی است، گفت: تا زمانی که با پول نفت عروسک بسازیم و حمایت‌ها و سیاست‌های کلان شکل نگیرد نمی‌توانیم محصولات بومی بسازیم و محصولات‌مان بیش‌تر فرمایشی می‌شود.

توزیع‌کنندگان جنس خوب توزیع کنند!

مهری، مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای باران، در بخش بعدی این نشست نکته‌هایی درباره‌ی حوزه‌ی توزیع در موسسه‌ی آوای باران ارایه کرد.

او با تاکید بر این‌که اگر به عنوان توزیع‌کننده، جنسی که کپی بد دارد عرضه کنیم کل صنعت اسباب‌بازی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، گفت: امسال در ابتدای سال به دلیل موضوع دلار و افزایش قیمت، سهم واردات در حوزه‌ی بازی و اسباب‌بازی افت جدی داشت اما توزیع نتوانست از این خلاء استفاده کند و نتوانستیم صادرات را آن‌گونه که باید انجام دهیم. در این‌جا روی صحبت فقط با تولید کننده نیست؛ بلکه حلقه‌ی دوم این زنجیره توزیع کالاهای بد است.

او با اشاره به این‌که موضوع اسباب‌بازی برای کودک جذاب است و تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ادامه داد: تجربه‌ی کار با محصول خوب برای کودک و امکان بروز قابلیت‌هایش جذاب است و کودک احساس ضعف نمی‌کند.

او ضمن اشاره به گروه بررسی محصول در موسسه‌ی آوای باران یادآور شد: صرف داشتن قابلیت فروش نباید محصولی را توزیع کرد. بهتر است توزیع کنندگان بتوانند این مفهوم را که فقط محصول خوب توزیع می‌کنند، جا بیاندازند.

مدیر موسسه‌ی آوای باران از توزیع‌کنندگان و فروشندگان به عنوان سنگر نهایی رصد ذائقه‌ی بازار یاد و بر ضرورت ایجاد انجمن توزیع‌کنندگان و فروشندگان اسباب‌بازی تاکید کرد تا مشخص کنند کپی بد یعنی چه؟

او سهم توزیع در خارج از ایران از قیمت خرده‌فروشی را بین چهار تا پنج‌ برابر برشمرد و این میزان را برای کالای ایرانی تقریبا دو برابر معرفی کرد.

ویژگی مخاطب را در نظر بگیرد

رضا فرجاد، مدیر پخش و فروش تدبیر و امید ماندگار دیگر سخنران این نشست بود.

«تدبیر و امید ماندگار» لاین تخصصی کودک و نوجوانان در مجموعه‌ی تصویر دنیای هنر است که از اردیبهشت ۹۴ با هدف راه‌اندازی لاین تخصصی برای بازار هدف کودک و نوجوان و پخش مویرگی در استان تهران و البرز شکل گرفته و ۲هزار و ۵۰۰ جایگاه دارد.

به گفته‌ی فرجاد ویژگی تدبیر و امید ماندگار این است ‌که تمامی ویژگی‌های مخاطب را در نظر می‌گیرد و می‌داند کودکان کجا هستند تا برای آن‌ها محصول مناسب ارایه شود.

به گفته‌ی او تدبیر و امید با فروشگاه‌های اسباب‌بازی فروشی کوچک و بزرگ، فروشگاه‌های ویژه محصولات فرهنگی، شهر کتاب، مراکز خاص مثل باغ کتاب، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر، سوپرمارکت‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی و ۸۵ نماینده‌ی منتخب در کشور در ارتباط است. همچنین موقعیت جغرافیایی نزدیک به کودکان را برای ارایه محصولات در نظر می‌گیرد و مدام مشتری‌ها رصد می‌شود.

همچنین در کنار محصولات شبکه‌ی خانگی، محصولات شانسی نیز ارایه می‌شود.

فرجاد در پایان به کمپین‌های اجتماعی اشاره و پیشنهاد استفاده از هشتگ جنس بد نفروشیم را مطرح کرد.

ایده‌های نو در بازار اسباب‌بازی

علی هاشمی، مدیر فروشگاه اینترنتی جامپی از سال ۸۱ وارد عرصه‌ی فروش شده و به گفته‌ی خودش برای نخستین‌بار ایده‌ی بردن کالای فرهنگی را به سوپر مارکت‌ها مطرح کرده و پس از آن تصمیم به کارآفرینی گرفته است.

او با تاکید بر این‌که بحث تولید و پخش دو موضوع مجزا است، گفت: امروز دیگر بازار سنتی اسباب‌بازی توجیه ندارد و باید دنبال ایده‌های نو بود. ما همچنان ۱۰ درصد این بازار هستیم. همچنین در سیستم توزیع اسباب‌بازی باید همه‌ی اتفاق‌ها را به روز کنیم. متاسفانه در حال حاضر همه چیز در این حوزه خیلی سنتی پیش می‌رود.

هاشمی ادامه داد: بحث توزیع مویرگی اتفاقی مهم است که ما در حوزه‌ی اسباب‌بازی خیلی کم داریم. تقاضا وجود دارد اما مشکل در دسترس نبودن پخش مویرگی باعث شده خیلی از برندهای ما در آن جای نگرفته باشد.

به گفته‌ی او یکی از معضلات اصلی ما دیده نشدن کالاهای بازی به ویژه بازی‌های فکری است؛ چراکه به خوبی در معرض دید مردم قرار ندارند.

هاشمی معتقد است این‌که کالاها در تمام فروشگاه‌ها نمی‌توانند بروند فقط به دلیل بی‌کیفیتی نیست؛ بلکه باید بررسی شود که چگونه و آن کالا در چه جاهایی و حتی چه سوپرمارکت‌هایی ارایه شود.

او در پایان با تاکید بر بحث به‌روز بودن در این حوزه اظهار داشت: متاسفانه هنوز بسیاری از تولید یا توزیع‌کنندگان سایتی برای نمایش کالا ندارند. قلب تپنده‌ی یک سازمان، بخش توزیع است. با کمک گرفتن از مراکز پخش کوچک و توزیع‌کنندگان همدیگر را حمایت کنیم.

توجه به تاریخ‌مصرف اسباب‌بازی!

محمد جهانگیری، مدیر مجموعه‌ی بازی‌دان نیز ضمن معرفی این مجموعه گفت: اسباب‌بازی تاریخ مصرف و گروه سنی دارد و بعد از مدت کوتاهی با رشد کودک تاریخ مصرف آن برای او می‌گذرد.

او در بخش دیگری از سخنانش به عناصر تشکیل دهنده‌ی بازار فروش اسباب‌بازی اشاره کرد. به گفته‌ی او سرمایه در گردش، ترویج، تبلیغات و بازاریابی، بنک‌داری و خرده‌فروشی، پله‌های نردبانی هستند که محصول باید طی کند تا به دست مصرف‌کننده برسد.

هاشمی معتقد است در حوزه‌ی سرمایه در گردش خیلی سرمایه‌گذاران بزرگی نداریم که برای توزیع گام بردارند.

بازاریابی قلب هر کسب و کاری است

میثم علیرضایی، مدرس دانشگاه خواجه نصیر دیگر سخنران این نشست درباره‌ی جریان‌های بازاریابی و بازارسازی صحبت کرد.

او چند نکته برای استفاده‌ی کاربردی از مارکتینگ ارایه کرد و گفت: همیشه زنجیر از ضعیف‌ترین حلقه‌اش پاره می‌شود. وقتی کسب و کاری متضرر می‌شود، ضعیف‌ترین حلقه‌ی آن مارکتینگ بوده است.

علیرضایی با اشاره بر این‌که بیشترین سرمایه‌گذاری همیشه بر روی خط تولید انجام می‌شود اما برای مارکتینگ سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، توضیح داد: بخش مارکتینگ قلب کسب و کاری است که جریان نقدینگی را به سازمان پمپاژ می‌کند. در کسب و کار به چهار مساله‌ی قیمت، شبکه توزیع، تبلیغات و محصول درست باید توجه کرد.

او در بخش دیگر از سخنانش درباره‌ی بحث ترویج گفت: تخفیف و جوایز و... که برای ترویج مجموعه صورت می‌گیرد با هدف افزایش فروش در کوتاه مدت است و البته باید محدود باشد تا به برند ضربه نزند. از سوی دیگر تبلیغات برای ساخت برند اثرگذار است.

او در پایان خبر داد که در دانشگاه خواجه نصیر آمادگی برای ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی – کارآفرینی و آکادمی اسباب‌بازی در وجود دارد.

اسباب‌بازی؛ نماد کالاهای فرهنگی

در بخش دیگر این نشست امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل پیش‌گیری از قاچاق کالا و ارز سخن گفت.

به گفته‌ی او حوزه‌ی اسباب‌بازی و کالاهای این خانواده از نظر اولویت جزو کالاهای هدف است؛ چراکه از نظر اهمیت فرهنگی و نماد فرهنگی، یک کالای فرهنگی محسوب می‌شود که در تربیت کودکان نقش دارد.

پرهام‌فر گفت: در حوزه‌ی اسباب‌بازی بخشی از نیاز کشور از طریق واردات قانونی و بخشی از طریق تولید فراهم می‌شود اما بخشی دیگر از قاچاق است.

او توضیح داد: از ابتدای امسال در بحث واردات در همه‌ی‌ گروه‌های کالایی از جمله اسباب‌بازی مشکل داریم. همچنین واردات برخی از کالاها به دلیل محدودیت منابع ارزی ممنوع شد.

پرهام‌فر در پایان با تاکید بر اجرایی شدن طرح شناسایی و رهگیری کالا یادآور شد: با این طرح، توزیع‌کننده هم می‌تواند از کالایی که خریداری می‌کند اطمینان پیدا کند. عرضه و توزیع از طریق واردکننده‌ی قانونی کد شناسایی و رهگیری کالا معیار مشخصی در اختیار توزیع‌کننده قرار می‌دهد.

اهمیت شکل‌گیری انجمن توزیع‌کنندگان

محسن حموله، دبیر چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی نیز در این نشست به یکی از دست‌آورهای جشنواره‌ی سوم که در این دوره از جشنواره نیز از آن استفاده شده است اشاره کرد و گفت: بحث راه‌اندازی انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب‌بازی در سطح کشور در دوره‌ی سوم جشنواره مطرح بود و این انجمن در نهایت شکل گرفت. امسال نیز اعضای آن انجمن در اتاق‌های فکر ما حضور دارند.

او ضمن ابراز امیدواری از ایجاد چند انجمن دیگر از جمله انجمن توزیع‌کنندگان و در نهایت شکل‌گیری کانون انجمن‌ها، قدرت چنین کانونی را بیشتر از اتحادیه دانست.

حموله در پایان تاکید کرد: نظارت بر عرضه‌ی اسباب‌بازی باید مستمر و نه دوره‌ای باشد.

فرآیند پیوسته ایده تا توزیع

دکتر غلامرضا محمودی مدیرعامل موسسه روان‌شناسی بین رشته‌ای مشیانه نیز در بخش پایانی این جلسه صحبت کرد و فرآیند طراحی ایده تا توزیع را فرآیندی پیوسته برشمرد و گفت: ما در همه‌ی مراحل، تجربه‌ی مشترکی داریم. تجربه‌ی مشترک به ویژه در حوزه‌های تخصصی و حرفه‌ای اتفاقی نیست.

او ادامه داد: در حوزه‌ی اسباب‌بازی از طراحی ایده تا توزیع، وحدت فرمان وجود ندارد. وحدت فرمان یعنی روش‌ها از زمان داده‌پردازی تا ارایه‌ی محصول مدل‌های خاص خودش را داشته باشد و در موردش توافق کرده باشند.

به گفته‌ی او شکل‌گیری انجمن توزیع‌کنندگان یا تولیدکنندگان یعنی وحدت فرمان شکل می‌گیرد، بعد از آن هویت شغلی ایجاد می‌شود و رفتارها بر اساس این هویت صورت می‌گیرند.

محمودی در ادامه به چند شیوه‌ی جدید آینده‌پژوهی در توزیع اشاره کرد و توضیح داد: یکی از این شیوه‌ها حوزه‌ی بین رشته‌ای در روان‌شناسی رایحه یا بو است. هر کالایی را می‌توان با یک رایحه شرطی کرد. بویایی تنها حسی است که مستقیم به مغز می‌رود. این موضوع ‌را در ارتباط با اسباب‌بازی باید جدی بگیریم.

او ادامه داد: مورد دیگر روان‌شناسی صوت است. کالاها و ابزارهای بازی را با موسیقی‌های تولید شده تست کرده و آن را شرطی کرده‌اند. نه فقط برای کودکان بلکه برای تمام سنین این شیوه جذاب است.

این کارشناس در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که سیستم توزیع ما ثابت است و سیستم توزیع سیار نداریم، اظهار داشت: سیستم توزیع سیار سیستم توزیع مبتنی بر سن، جنس و متناسب با فرهنگ یا سیستم توزیع تکمیلی است. کشورهای حوزه‌ی خلیح فارس و کشورهای همسایه چون افغانستان یا عراق برای سیستم توزیع متناسب با فرهنگ می‌توانند بازار هدف خوبی باشند.

نشست «بررسی مسایل توزیع اسباب‌بازی در ایران» دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن کنفرانس شماره‌ی یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =