عروسک‌های نمایش به روستاهای سمنان سفر کردند

سفر عروسک‌های بسته کوچک نمایش عروسکی همزمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در روستاهای استان سمنان آغاز شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، بسته کوچک نمایش عروسکی همزمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به‌همت مربیان کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری به روستاهای این استان سفر کرد.

بر اساس این گزارش، با مشارکت اعضا و مربیان کتابخانه سیار روستایی گرمسار، دامغان، شاهرود و بسطام به ترتیب نمایش «سفر مرغ باهوش»، «آدم کوچولوی گرسنه» و «گل اومد، بهار اومد» برای دانش‌آموزان مدارس روستایی تحت پوشش این سه کتابخانه سیار، اجرا و با استقبال مخاطبان کودک و نوجوان، مدیران و معلمان روبرو شد.

دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون استان سمنان اظهار داشت: بسته نمایش عروسکی که با استفاده از شخصیت‌های داستانی یک کتاب به‌صورت دستکشی، طراحی و تولید شده، قابلیت اجرا در فضاهای باز؛ حتی مینی‌بوس و خودروهای کوچک را دارد و مربیان کتابخانه سیار روستایی از آن برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها و به‌عنوان ابزاری مناسب برای اجرای تئاتر استفاده می‌کنند.

دانایی در ادامه افزود: مربی در این برنامه، نقش راهنما را برای کودکان دارد و به‌منظور شکوفایی ایده‌ها و فکرهای آنها با دادن فرصت و ایجاد بستری مناسب، کودکان را برای انجام بازی بدون‌وقفه یک صحنه از نمایش آماده می‌سازد.

وی هم‌چنین یادآور شد: مربی گروه نمایش مانند یک معلم یا کارگردان نیست که به بچه ها بگوید چه کاری را انجام دهند و یا به آنها نشان دهد چگونه عمل کنند؛ بلکه آنها را با استفاده از حرکات موزون، پانتومیم و... راهنمایی و درباره‌ی همه‌ی ابعاد داستانی که می‌خواهند به‌صورت نمایش درآورند، گفت‌وگو می‌کند.

دانایی در پایان با بیان این‌که کودکان با پرسش و پاسخ که خود محور آن قرار دارند با تمام شخصیت‌های داستان آشنا می‌شوند و اتفاق‌های نمایش را درک می‌کنند، تصریح کرد: بعد از این شناخت، مربی به اعضای کودک و نوجوان اجازه می‌دهد یک صحنه یا کل نمایش را بدون هیچ قطعی بازی کنند و با پرسیدن سؤال‌های هدف‌دار یا پیشنهادِ نظرهای متفاوت و قابل توجه می‌تواند گروهی را آماده کند تا آنچه را که می‌خواهند به انجام برسانند.

گفتنی است؛ ایده تئاتر کوچک در اداره‌کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسط فهیمه میرزاحسینی ارائه و بر همین اساس مجموعه اول با عنوان نمایش «آدم کوچولوی گرسنه»(بر اساس همین داستان)  توسط میرزاحسینی طراحی و ساخته شد.

مدیر کل امور سینمایی و تئاتر محمدرضا کریمی صارمی و مجری طرح این پروژه، آتسا شاملو است؛ در واقع این طرح برای کودکان و نوجوانان روستاهای دور افتاده استان‌ها که کمتر امکان دیدن تئاتر را دارند، طراحی و اجرا شد تا بدین‌ترتیب بچه‌های مناطق محروم و دور افتاده نیز از دیدن نمایش لذت ببرند و در کنار آن با داستان‌های انتشارات کانون پرورش فکری بیش از پیش آشنا شوند. هدف دیگر  از این طرح قرار گرفتن نمایش در سبد فرهنگی مربیان کتابخانه سیار روستایی به‌عنوان یک فعالیت هنری و از طرفی مشارکت اعضای کودک و نوجوان در اجرای یک نمایش ساده بود.

 با توجه به استقبال کودکان و نوجوانان به سفارش اداره‌کل سینمایی و تئاتر کانون، دو مجموعه دیگر از کتاب‌های کانون پرورش فکری اقتباس و با عنوان‌های نمایش «گل اومد، بهار اومد» با طراحی و ساخت مژده ذکریاپور و آهنگسازی امیرحسین انصافی و نمایش «سفر مرغ باهوش» با طراحی و ساخت الهام وفایی و آهنگسازی اردوان انزابی‌پور تهیه شد و به دست مربیان سیار روستایی رسید تا آنها با خلاقیت و ذوق خود به اجرای این نمایش‌ها در روستا بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =