روزهای خوب کودکان با شاعران و نویسندگان

به‌ مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری استان گیلان، روزهای خوب هم‌نشینی با شاعران و نویسندگان را تجربه‌می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، هم‌زمان با هفته‌ی کتاب ‌وکتاب‌خوانی، مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری میزبان شاعران و نویسندگان است و دراین میان کودکان و نوجوانان افزون‌بر هم‌نشینی با صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات، از دیدگاه‌های سازنده آنان بهره‌مند می‌شوند.

میزبانی کانون آستانه اشرفیه از شاعر و نویسنده حوزه دفاع مقدس

برهمین اساس مرکز فرهنگی هنری آستانه اشرفیه میزبان اسماعیل محمدپور، شاعر و نویسنده برجسته حوزه ادبیات دفاع مقدس بود. وی که پیشینه‌ی عضویت در کانون این شهرستان را در کارنامه دارد، از اهمیت مطالعه و نقش آن در آینده‌ی آینده‌سازان برای حاضران سخن گفت.

محمد پور درهمین حال نقش مربیان کانون را در ارتقای آگاهی‌های اعضا مهم برشمرد و با اشاره به افزایش منابع مطالعاتی و هم‌چنین فرصت‌های پیش‌روی کودکان و نوجوانان امروز گفت: «مطالعه، زمینه‌ی رسوب دانستنی‌های تازه را در ذهن فراهم‌می‌کند و با نگاهی به گذشته‌ی تمامی بزرگان درمی‌یابیم که مطالعه از دوران کودکی، نقطه‌ی مشترک تمامی آنان بوده است.»

اسماعیل محمد پور، شاعر و نویسنده حوزه دفاع مقدس

خالق مجموعه‌ی شعر«اجازه‌های بی جواب» در ادامه به ارایه تعریفی از شعر پرداخت و با بیان این‌ که سُرایش، همراهی جوشش و کوشش شاعر است، افزود: شعر، توجه به ظرافت‌ها و نگاه خلاقانه به واژه‌هاست و در این میان بسترهای مناسب ذهنی نیز در خلق اثر جایگاه مهمی دارد.

شاعر مجموعه «تمام سهم من» هم‌چنین، به اهمیت خلق آثار در حوزه دفاع مقدس پرداخت و  باتبیین این موضوع که تغییر نگرش جامعه، ورود نویسندگان و شاعران به حوزه‌ی کودک و نوجوان، مخاطب‌شناسی و نگاه ویژه به آینده‌سازانی که توان‌مندتر از نسل‌های گذشته‌اند، می‌تواند زمینه‌ی خلق آثار مناسب در حوزه‌ی دفاع مقدس را برای کودکان و نوجوانان فراهم‌کند. گفت:پرداختن به دفاع مقدس، تلاشی ارزش‌مند برای انتقال مفهوم دفاع و مقاومت است.

وی افزود: بایستی از این نگاه که پرداختن به دفاع مقدس، توجیه جنگ است، فاصله‌گرفته و ارزش‌های والای هشت سال دفاع مقدس که بخشی جدا نشدنی از تاریخ ماست را برای نسل‌های آینده به یادگاربگذاریم .  

برپایه این گزارش، فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این نشست که با همراهی مربیان و اعضای مراکز آستانه اشرفیه و لنگرود صورت‌گرفت، به اهمیت توسعه‌ی همه جانبه اشاره و با تبیین این موضوع این که کتاب و کتاب‌خوانی، سهم به‌سزایی در نیل به این هدف دارد، گفت: هفته کتاب، هفته‌ی مبارکی است و می‌تواند بسترهای مناسبی را برای توجه هرچه بیشتر به کتاب فراهم‌کند.

رحیم حیدری، فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه

رحیم حیدری در همین‌حال جایگاه مربیان کانون را در هدایت نسل کودک و نوجوان مهم ارزیابی‌کرد و از کودکان و نوجوانان خواست تا با حضور در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری، از راهنمایی‌های سازنده مربیان آن بهره مندشوند.

گفتنی است، اسماعیل محمدپور، متولد سال ۱۳۵۸ در لاهیجان استان گیلان و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات مقاومت) است. قطاری از جمهوری شهریور، حرف نو، سطرها و حاشیه های همیشه، سطرها و حاشیه های همیشه از جمله آثار این شاعر و نویسنده گیلانی به‌شمارمی‌رود.

کانون لشت‌نشاء، میزبان نویسنده عرصه ادبیات دینی

مرکز فرهنگی هنری لشت نشاء نیز نشست ادبی خود را با حضور محمد حسن زاهدی توچایی، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان برگزارکرد.

زاهدی در این نشست که با حضور امام جمعه، جمعی از مسوولان و اعضای کودک و نوجوان کانون لشت‌نشاء صورت‌گرفت، در ارتباط با همیت مطالعه و کتاب‌خوانی، مطالبی را به حاضران ارایه‌کرد.

محمد حسن زاهدی توچایی، نویسنده

 نویسنده کتاب قطره ای از دریا ( گامی در راه شناخت صحیفه سجادیه  (در ادامه سخنان خود به راه‌های ورود به عرصه‌ی نویسندگی پرداخت و ضمن ارایه‌ی راهکارهای مناسب به کودکان و نوجوانان، مطالعه و بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران را بلندترین گام در این مسیر عنوان‌کرد.

وی که متولد سال ۱۳۴۲ بخش لشت‌نشاء است وکارگاه‌های مختلفی را برای آشنایی کودکان و نوجوانان با دین مبین اسلام برگزارمی‌کند هم‌چنین به نقد آثار ادبی اعضای کانون پرورش فکری پرداخت و به پرسش‌های آنان در زمینه ادبیات پاسخ گفت.

حضور امام جمعه و مسوولان در کانون لشت نشاء

گفتنی است، امامان شیعه درگذر تاریخ،  پرتوی ازخورشید، اقتصاد در زبور آل رسول (ع) از جمله آثار این نویسنده گیلانی است.

خالق اثر«لبخند آبی»میهمان کانون صومعه‌سرا

مرکز فرهنگی هنری شهرستان صومعه سرا نیز هم‌زمان با بیست و ششمین دوره‌ی هفته کتاب جمهوری اسلامی نشست ادبی خود را با حضور شاهین رهنما، نویسنده و شاعر گیلانی برگزارکرد.

شاهین رهنما، شاعر و نویسنده

در این نشست صمیمانه که با همراهی بیش از ۴۰ عضو دانش‌آموز این کانون صورت گرفت، میهمان برنامه به خاطرات دوران کودکی و تلاش خود برای یافتن منابعی جهت مطالعه اشاره و این حرکت را بسترساز ارتقای آگاهی‌های خود عنوان‌کرد.

شاعر مجموعه‌ی «غم‌های قلابی» که متولد سال ۱۳۵۴ املش استان گیلان است، هم‌چنین اهمیت استمرار در مطالعه کتاب‌های متناسب با گروه سنی را گامی موثر در نیل به اهداف دانست بر ضرورت توجه به این مهم تاکیدکرد.

وی که عنوان برگزیده جشنواره شعر فجر در سال ۱۳۹۳ را در کارنامه خود دارد درپایان به پرسش‌های اعضا در ارتباط با چگونگی ورود به عرصه‌ی ادبیات پاسخ‌گفت و در این میان در پاسخ به سئوال یکی از حاضران که چگونه می توانیم حس نویسندگی و سُرایش را در خود احساس کنیم، اظهارداشت: «هنگامی که  توانستید صداها و منظرهای پیرامون خود را غیر از دریچه‌ای دیگر نگریسته و درک کنید، به یقین  حسی از نویسندگی و شاعری را در خود دارید.»

عنوان

خوانش شعر از سوی اعضا و نقد آثار کودکان و نوجوان توسط میهمان برنامه، پایان‌بخش این نشست در مرکز فرهنگی هنری صومعه‌سرا بود.

حال خوش اعضای کانون تالش از هم‌نشینی با نویسنده

مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری تالش هم به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، حال خوش هم‌نشینی با نویسنده را تجربه‌کردند و طی نشست با جعفر صمدی،  نویسنده  مطرح این شهرستان، بیش از پیش‌ با جایگاه کتاب و مطالعه‌ی منابع مفید آشناشدند.

جعفر صمدی، نویسنده

جعفر صمدی که متولد سال ۱۳۳۹ شهرستان تالش است و به عنوان معاون  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان نیز فعالیت‌می‌کند، در این دیدار پیرامون اهمیت کتاب‌ و کتاب‌خوانی، انتخاب کتاب و شیوه‌های هدف‌مندسازی«خواندن و نوشتن» برای اعضای مرکز فرهنگی هنری تالش سخن‌گفت.

نویسنده کتاب «تاریخ تئاتر تالش» هم‌چنین به ارایه‌ی تعریفی از کتاب پرداخت و این یار مهربان را مجموعه‌ای از داشته های یک فرد ونوشته‌های آن  را برای یک نویسنده، هم‌چون فرزند توصیف کرد.

وی که در عرصه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی نیز فعالیت‌دارد، هم‌چنین به اهمیت پشتکار در مطالعه و نوشتن، نگاه ویژه‌ای داشت و از حاضران دعوت‌کرد که کتاب را به عنوان یار و همراه همیشگی خود درنظرداشته‌باشند.

برپایه این گزارش، نقد و بررسی مجموعه‌ داستان«آنام منظر» این نویسنده و همچنین، خوانش آثار از سوی اعضا، دیگربخش این نشست با حضور جعفر صمدی بود که اثری چون «خاک خورده » را نیز در کارنامه‌ی نویسندگی خود ثبت‌کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =