ورود اسباب‌بازی به مساجد بررسی می‌شود

حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، از تغییر رویکرد افق ۱۴۱۴ مساجد و ورود احتمالی اسباب‌بازی به آنان خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و هیات همراه ضمن حضور در بین تولیدکنندگان اسباب‌بازی، به رایزنی درباره‌ی تولید اسباب‌بازی‌هایی برای اشاعه‌ی فرهنگ مساجد با تولیدکنندگان حاضر پرداختند.

بر اساس این گزارش، این مقام مسوول از امکان حمایت وزارت ارشاد برای اعلام اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی، خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت تغییر دیدگاه خانواده‌ها و مسوولان از تجربه‌ی خرید اسباب‌بازی در دیگر کشورها سخن گفت: «این امر که تغییر نگاه خانواده‌ها و جامعه به اسباب‌بازی ضروری بوده، مشخص است. من تجربه‌ای متفاوت را در این زمینه داشته‌ام. یک بار برای خرید اسباب‌بازی برای فرزندم در شهر سیدنی با سوال‌های متعدد فروشنده روبرو شدم. فروشنده از من پرسید سن فرزندم چقدر است؟ دختر است یا پسر؟ علاقه‌مندی‌های او چیست؟ آیا مشکلات رفتاری یا خلق و خوی خاصی دارد یا نه؟ من برای خرید یک هدیه به حدود ۱۵ سوال پاسخ دادم. در همین راستاست که تصور می‌کنم ما در تربیت فرزندان و نگاهمان به کودکی غفلت کرده‌ایم.»

این مقام مسوول با بیان حدیثی از حضرت محمد(ص) به سخنان خود ادامه داد: «پیامبر می‌فرماید: یادگیری در کودکی مثل حکاکی روی سنگ است. اما تمرکز ما بر روی دانشگاه بوده است. ما باید کارهای اساسی را قبل از دبستان انجام بدهیم و یکی از راه‌های تربیت کودکان اسباب‌بازی است. بنابراین در امر فرهنگ‌سازی تصور می‌کنم ابتدا باید مسوولان ما این امر را بپذیرند و مبانی رویکرد خود را تغییر بدهند. پس از آن ممکن است مهدهای کودک برای ورود اسباب‌بازی‌ها مجوز بگیرند و صدا و سیما روی‌کرد خود را تغییر دهد. در این زمینه شورای فرهنگ عمومی نیز می‌تواند مشارکت کند.»

ارزانی در بخش پایانی سخنان خود، از علت حضور خود در این رویداد خبر داد: «در افق ۱۴۱۴ به دنبال شبکه‌ای خانواده محور و مسجد پایه هستیم. تمرکز خود را بر روی کودکان و نوجوانان قرار داده‌ایم،‌ چرا که تنها بزرگ‌سالان مخاطبان مساجد نیستند. با این دیدگاه تغییرهای فیزیکی و ارتباطی در مسجد مهم است. با حضور در جشنواره ملی اسباب‌بازی تلاش داریم تا این تفکر را در زمینه‌ی اسباب‌بازی قوی‌تر کنیم و در بازدید کوتاه خود نیز با اسباب‌بازی‌هایی روبرو شدیم که با تغییرهایی اندک می‌توانند به آموزش ارتباط با خانواده، نماز و الگوهای رفتاری بپردازند. از همین روست که تلاش داریم با دعوت از این تولیدکنندگان و طرح موضوع و در نهایت حمایت از آن‌ها اسباب‌بازی‌هایی را در این زمینه تولید کنیم.»

جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز دوم آذر ۱۳۹۷ به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =