ویژه برنامه  «دل نشان» با موضوع سعدی‌شناسی

واحد آفرینش‌های ادبی استان هرمزگان، با همکاری مراکز فرهنگی هنری بندرعباس ویژه برنامه‌ی « دل‌نشان، با موضوع سعدی شناسی را با حضور اساتید دانشگاه و اعضای ادبی مراکز بندرعباس برگزارکرد.

به دل نشاندن نامی از بزرگترین مرد فرهیخته ادب فارسی، مردی از دیار ادب و هنر که آوازه‌ی معرفتش در آثار منثور و منظومش ما را شهر به شهر و کوی به کوی می‌کشاند و به رسم دلدادگی شاعر با آیات قرآنی و احادیث نبوی،  شیرینی کلامش ما را نیز غزلخوان کرده‌اند.

در این هم‌گامی با شاعر بزرگ ایران ، جرعه جرعه بوستان را چشیدیم و با او گلستانی پر رنگ و بو فراهم آوردیم تا امروز با رایحه‌ی جان بخشش پرورش یابیم.

به پاس شناخت فرهنگ کهن فارسی ویژه برنامه‌ی دل‌نشان با موضوع سعدی شناسی را با حضور اعضای ادبی مراکز فرهنگی، اساتید دانشگاه، اولیای تربیتی و مربیان کانون برگزار کردیم تا این ناچیز برگی باشد در ورق تاریخ.

بوستان را که ورق زدیم ، نام بزرگ مرد تاریخ دل‌هایمان را نشانه گرفت و در ضیافتی که با نامش عجین شده بود قدم به قدم گلستانش را در دل‌هایمان قاب گرفتیم.

فاطمه غلامزاده نخلی کارشناس ادبی کانون هرمزگان گفت: این برنامه جز برنامه‌های پیش‌بینی شده واحد کارشناسی آفرینش‌های ادبی استان است که با هدف توجه به ادبیات کهن، ایجاد تنوع در فعالیت‌های ادبی ، بروز رسانی فعالیت‌های ادبی  با ایجاد زاویه‌های نو و توجه به پیشینه ادبی غنی برگزار می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال این برنامه با توجه به علاقمندی اعضای نوجوان ادبی در مراکز کانون پرورش فکری استان طراحی شد و نسبت به علاقه وتمایل نوجوانان هر مرکز فرهنگی هنری شخصیت‌های  برجسته‌ی ادبی مانند« حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا» انتخاب شدند.

کارشناس ادبی هرمزگان خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح بازنویسی، بازآفرینی، مشاعره ونقالی از برنامه‌های اجرایی در این طرح می‌باشد.

غلامزاده نخلی بیان کرد: بر اساس نیاز سنجی وعلاقه‌مندی اعضای نوجوان مراکز مجتمع،یک و 2 بندرعباس سعدی شناسی، مرکز فین، هرمز ، حاجی آباد ، سیریک و بستک حافظ شناسی و مرکز قشم فردوسی شناسی و مراکز 3و4 بندرعباس مولوی شناسی را برای اجرا، ویژه مخاطبین نوجوان برگزیدند.

گفتنی است این ویژه برنامه با مشارکت آفرینش‌های ادبی و فرهنگی و با حضور مربیان مراکز بندرعباس برگزارشد ، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین و فضاسازی پانل های مراکز در بخش فرهنگی و خوانش آثار بزرگان ادبیات،پیش رفتن مرحله به مرحله باز آفرینی و آماده کردن اعضا برای خوانش در بخش مربیان ادبی ساماندهی شد.در این ویژه برنامه فعالیت های جنبی مرتبط چون اجرای نمایش یک حکایت از آثار منثور سعدی توسط اعضا مراکز مجتمع آفرینش به کارگردانی راحله خادمی، اجرای سرود توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک به رهبری نجمه واحدی و اجرای قصه گویی توسط عفت تفضلی برگزار شد.

در این ویژه برنامه به اعضایی که در این طرح شرکت کرده و به خلق اثر پرداخته اند لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود اهداء شد.

این ویژه برنامه با حضور اساتید دانشگاه ، اولیا تربیتی، والدین اعضا، مربیان ، کارشناسان کانون استان هرمزگان و علاقمندان در سالن سینما مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =