برپایی جشنی برای تحکیم اتحاد و دوستی اعضا

ویژه برنامه‌ بزرگداشت دهه‌ی فجر در کتاب‌خانه‌های کانون غرب استان تهران در قالب جشنی برای آموزش اتحاد و دوستی میان انسان‌ها برگزار شد و اعضا و مربیان چهار مرکز کانون به اجرای برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری؛ صبح امروز، پنج‌شنبه ۱۸ بهمن 1397، ویژه برنامه‌ی دهه‌ی فجر با عنوان «چهل برگ انقلاب» در مرکز شماره‌ ۴۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور و همکاری اعضا و مربیان کتاب‌خانه‌های غرب تهران یعنی مراکز ۳۸، ۳۹، ۴۰ و ۴۱ برگزار شد.

اجرای سرود، اجرای موسیقی زنده، برگزاری مسابقه‌ پانتومیم و بازی، نمایش خلاق، برپایی سه کارگاه ادبی، کارگاه ساخت تمبر و کارگاه بازی و بریدن کیک انقلاب با حضور علیرضا بالش‌زر، مدیریت شهرداری ناحیه‌ی پنج منطقه‌ پنج تهران از بخش‌های مختلف این برنامه بودند.

فضای مرکز با عناصر و نمادهای دوران انقلاب تزیین شده بود و پیش از جمع شدن کامل بچه‌ها و شروع رسمی برنامه، علی و ماردین، دو نفر از اعضای مرکز شماره‌ ۳۹ که دو سال است عضو کانون هستند با دوچرخه‌ای به عنوان نماد پخش روزنامه و اعلامیه‌های دوران انقلاب به داخل پارک میعاد، محل کتاب‌خانه‌ی شماره ۴۰ رفتند و درباره‌ی این ویژه برنامه اطلاع‌رسانی کردند.

عناصری که برای این جشن در نظر گرفته شده بود شامل تفنگی با یک شاخه گل، عینک و ‍پرچم بود و همگی براساس رنگ‌های پرچم ایران از سوی مربیان مرکز شماره‌ ۳۸ تهیه شده بودند.

لیلا شعبانی، کارشناس فرهنگی کانون درباره‌ عناصر این برنامه گفت: سعی کرده‌ایم هر یک از این نماد یا عناصر به نوعی یادآور شخصیت‌ها یا موضوع‌های دوران انقلاب باشد. برای مثال تفنگ همراه با شاخه‌ی گل نماد ارتش آن دوران است که به مردم می‌پیوندد.

به گفته‌ی او دوچرخه‌ای که در پارک و محوطه‌ی کانون می‌چرخید نیز نماد توزیع اعلامیه و روزنامه‌های آن دوران بود و این‌که چگونه اطلاعات به دست مردم می‌رسید.

شعبانی درباره‌ی کارگاه‌های بخش جنبی این برنامه توضیح داد: در کارگاه ادبی با عنوان یادگار انقلاب از بچه‌ها می‌خواهیم درباره‌ی خاطره‌هایی که از برگزاری جشن‌های انقلاب در مدرسه یا کانون دارند، بنویسند. کارگاه ساخت تمبر به طراحی و ساخت تمبرهایی براساس نمادهای ۴۰ سالگی انقلاب اختصاص دارد.

او ادامه داد: همچنین کارگاه بازی براساس بازی مار و پله طراحی شده است و در این بازی سوال‌هایی درباره‌ی روزها و رویدادهای انقلاب از بچه‌ها پرسیده می‌شود.

میترا مهندس‌سامانی، مسئول مرکز شماره‌ی ۴۰ کانون نیز در حاشیه این برنامه گفت: هدف از برپایی این جشن با حضور اعضای چندین مرکز کانون، آموزش اتحاد، همدلی و دوستی و چگونگی انجام برنامه‌ی مشترک به بچه‌ها بود.

او همچنین درباره‌ی دعوت از مدیریت شهرداری ناحیه‌ی پنج برای حضور در این برنامه اظهار داشت: باتوجه به این‌که شهرداری منطقه‌ی پنج همیشه در برنامه‌های فرهنگی از ما حمایت کرده و پشتوانه‌ی خوبی برای کانون بوده است از مدیریت شهرداری ناحیه‌ پنج برای حضور در این برنامه و آشنایی با فعالیت‌های اعضای کانون دعوت کردیم.

در حاشیه‌ی جشن «چهل برگ انقلاب» ابتدا بچه‌ها براساس علاقه‌شان ساعتی را در کارگاه‌ها حضور داشتند و به بازی و سرگرمی ‍پرداختند. بعد از آن گروه سرود «ترنم» مرکز شماره‌ی ۳۹ سرود «ایران سربلند» را اجرا کردند و گروه موسیقی مرکز شماره‌ی ۴۰ در قالب سنتورنوازی تعدادی از قطعات موسیقی ایرانی را نواختند.

فهیمه بنای‌موحد، مربی فرهنگی مرکز شماره‌ی ۴۰ کانون و طراح کارگاه بازی برای این ویژه‌برنامه درباره‌ی بازی مار و پله‌ای که طراحی کرده بود، گفت: این بازی با نام مسابقه‌ی ۴۰ خانه‌ی انقلاب برای چند گروه چهار نفره طراحی شده است. هر گروه ابتدا در قالب مطالب مختصری درباره‌ی موضوع سوال‌هال انقلابی مسابقه با مباحثی چون روزشمار انقلاب، عوامل موثر در پیروزی انقلاب، شخصیت‌های برجسته‌ی انقلاب و شعارهای انقلابی آشنا می‌شوند.

به گفته‌ی او سوال‌های انقلابی در این بازی چهارتایی و انتخابی از سوی شرکت‌کنندگان است و همچنین سوال‌های حرکتی برای ایجاد فعالیت حرکتی بیشتر در نظر گرفته شده است.

به گفته‌ی اعظم اسدی، مربی نقاشی مرکز شماره‌ی ۴۰ کانون و مسوول کارگاه ساخت تمبر هدف از این کارگاه نیز شناخت بیشتر تمبر بود. به‌ویژه آن‌که به دلیل گسترش فضای مجازی ارتباط افراد با نامه و تمبر بسیار کم‌رنگ شده است.

در این کارگاه مواد و وسایل مورد نیاز بچه‌ها مانند کاغذرنگی، چسب، مدادرنگی و آبرنگ در اختیارشان گذاشته و از آن‌ها خواسته می‌شد با توجه به مفاهیم صلح، دوستی، آزادی یا انقلاب و براساس خلاقیت خودشان تمبری طراحی و تهیه کنند.

سلیمه‌سادات افتخاری، مربی فرهنگی مرکز شماره‌ی ۴۰، مسوول برگزاری کارگاه ادبی این برنامه بود. او ابتدا و با توجه به این‌که بچه‌ها مطالب زیادی درباره‌ی انقلاب نمی‌دانند برای آن‌ها قصه‌ای با عنوان «امام مهربان» و درباره‌ی مفاهیمی چون متحد بودن و انتخاب رهبر گفت و در ادامه از بچه‌ها خواست براساس جمله‌ی ناتمام «سلام امام مهربان...» نامه یا دل‌نوشته‌ای به دلخواه خود بنویسند.

همچنین در بخشی از سالن برگزاری این جشن کتابی با نام «چهل برگ انقلاب» طراحی شده بود. افتخاری درباره‌ی بخش‌های مختلف این کتاب و طراحی آن گفت: این کتاب درباره‌ی رویدادهای انقلاب و شامل بخش‌هایی چون انقلاب چیست؟، روزهای انقلاب، ارکان شکل‌گیری آن و عکس‌های آن دوران می‌شود.

او ادامه داد: همچنین در بخش «مردی که انقلاب کرد» به معرفی امام خمینی پرداخته‌ام. بخش دیگر به معرفی شهدای هسته‌ای که برای بچه‌ها آشناتر هستند، اختصاص دارد که علاوه بر عکس با بخشی از وصیت‌نامه‌ی آن‌ها همراه شده است.

دل‌نوشته‌هایی برای شهدای انقلاب و تهیه‌ی کارت‌پستال‌هایی برای جشن ۴۰ سالگی انقلاب از سوی بچه‌ها از دیگر بخش‌های این کتاب هستند.

بخش پایانی این برنامه به دعوت از مدیریت شهرداری ناحیه‌ی پنج و بریدن کیک انقلاب و تهیه‌ی عکس یادگاری اختصاص داشت.

بالش‌زر، مدیریت شهرداری ناحیه‌ی پنج منطقه‌ی پنج از حضور در این برنامه و جمع صمیمی اعضای کانون ابراز خرسندی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =