جلسه پرشور نقد و بررسی «آقای بی‌تفاوت»، «سیم ششم» و «آلفابت»

جلسه نقد و بررسی فیلم‌های «آقای بی‌تفاوت»، «سیم ششم» و «آلفابت» در نخستین روز از یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور کارگردان‌های این فیلم‌ها، شبنم میر زین‌العابدین به عنوان منتقد و شیوا مقانلو به عنوان مجری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این نشست و پس از پخش فیلم «آقای بی‌تفاوت» به‌عنوان اولین فیلم، آریاسب فیض کارگردان این اثر ضمن تشکر و معرفی عوامل فیلمش گفت: این فیلم به سفارش یک بانک اماراتی تولید شده است. در ابتدا قرار بود فیلم شهر نیویورک را روایت کند، اما در ادامه نظرات سرمایه‌گذاران تغییر کرد و مجبور شدیم روایت را در یک شهر که شبیه به یکی از شهرهای امارات باشد، بسازیم.

شبنم میرزین‌العابدین منتقد این جلسه بیان کرد: وجه فرهنگی این فیلم بسیار مهم بود، این فیلم به بی‌تفاوتی‌هایی پرداخته بود که امروزه جامعه ما با آن درگیر است، بی‌تفاوتی افراد نسبت به یکدیگر.

در ادامه آریاسب فیض در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت فیلم انیمیشن با موضوع‌های انسانی و عاطفی را ادامه خواهد داد یا خیر گفت: کاراکتر اصلی این فیلم یک تاجر و اهل کسب‌وکار است است که می‌خواهد فقط به کار خودش برسد و به همین دلیل به اطرافش بی‌تفاوت است. من خیلی علاقه به تبلیغ صرف کالا ندارم و دوست دارم در حاشیه داستان فیلم به تبلیغ بپردازم. در کشور ما متاسفانه وقتی می‌خواهند پولی برای فرهنگ‌سازی اختصاص دهند، بسیار ناچیز است و به همین دلیل هیچگاه فیلم‌های خوبی با رویکرد فرهنگ‌سازی در ایران ساخته نمی‌شود.

وی افزود: پس از ساخت فیلم «آقای بی‌تفاوت» بازدید از سایت این بانک اماراتی حدود ۱۰ هزار برابر شده است. من به عنوان کارگردان دوست دارم که فیلمم قصه‌گو باشد و در حاشیه آن تبلیغات نیز داشته باشیم.

فیلم دوم «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی بود، عظیمی درباره ساخت فیلمش گفت: ساخت این فیلم حدود ۲ سال به طول انجامید. من نمی‌دانستم اولین کشته تصادفات رانندگی چه کسی بوده است و وقتی فهمیدم که اولین کشته تصادفات رانندگی درویش‌خان بوده و به دلیل معروفیت او قوانین راهنمایی و رانندگی وضع شده، بسیار علاقه‌مند شدم که فیلمی درباره او بسازم.

در ادامه فاطمه عادلی نویسنده فیلم‌نامه «سیم ششم» گفت: نوشتن فیلم‌نامه برای افراد حقیقی خیلی سخت است. ما اطلاعات کافی درباره زندگی درویش‌خان نداشتیم اما سعی کردیم به شخصیت درویش‌خان وفادار بمانیم. برای ساخت فیلم‌های این چنینی به هر شخصیت تاریخی که بخواهیم بپردازیم برخی افراد ایراد خواهند گرفت که چرا از این زاویه به زندگی این مشاهیر نگاه شده است. فیلم ما یک فیلم کوتاه است و پرداخت درست و کامل به زندگی درویش‌خان یک سریال چند قسمتی را طلب می‌کند.

میرزین‌العابدین منتقد جلسه ضمن انتقاد از نحوه پرداختن به زندگی‌نامه درویش‌خان در این فیلم گفت: شما به زندگی کسی پرداخته‌اید که درباره او منابع زیادی وجود دارد، تاریخی که ما داریم تاریخ شفاهی است و بر این اساس نمی‌توان به آن اعتماد کرد. لازم بود که برای ساخت چنین فیلمی تحقیقات کامل‌تری انجام می‌شد تا مخاطب با زندگی واقعی این نوازنده مشهور به درستی آشنا شود.

بهرام عظیمی کارگردان «سیم ششم» در پاسخ به میر زین‌العابدین که به تحقیق کم این فیلم‌ساز درباره درویش‌خان انتقاد داشت، اظهار کرد: اینکه ما بدانیم درویش‌خان اهل تهران، قزوین یا طالقان بوده در یک فیلم انیمیشن صامت چه تاثیری خواهد داشت. ما فقط سعی کردیم یک فیلم بسازیم.

وی ادامه داد: درویش‌خان انیمیشن من در زمان خودش پیشرو بوده است. تا قبل از دیدن این فیلم شاید کمتر کسی در این سالن درویش‌خان را می‌شناخت اما اکنون تمامی حضار درویش‌خان را می‌شناسند. رسالت این فیلم شناساندن درویش‌خان و نحوه فوت او بوده است که جزو اولین نفراتی بوده که بر اثر سوانح رانندگی فوت کرده است.

سومین فیلمی که نمایش داده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت، «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی بود، این کارگردان درباره فیلمش گفت: تولید این انیمیشن حدود یک‌سال و نیم به طول انجامید. بیشتر فیلم‌های من سمبلیک است و هر کسی می‌تواند برداشت خودش را از فیلم داشته باشد.

میر زین‌العابدین ضمن تبریک به کارگردان فیلم «آلفابت» از او بابت فیلم معناگرایش تشکر کرد و گفت: من به شخصه آدم معناگرایی هستم و این نوع فیلم‌ها را دوست دارم. شما از حروف برای بیان حرف‌هایتان در فیلم به درستی استفاده کردید.

کارگردان فیلم «آلفابت» گفت: تمام مخاطبان حتی در کشورهای غربی با این فیلم ارتباط برقرار کردند که برای من بسیار جالب بود. ساخت این نوع فیلم‌ها ریسک زیادی دارد و ممکن است هیچ‌کس از فیلم چیزی نفهمد و یا اینکه مخاطب بتواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند که خوشبختانه این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =