اولین جلسه کارگاه تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی برگزار شد

اولین نشست کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» با حضور حمیدرضا حافظی روز یکشنبه ۱۲ اسفند در نخستین روز یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» به عنوان دومین دوره کلاس‌های فیلم‌نامه‌نویسی یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شود.

این کارگاه با نظر موافق محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره و به دلیل استقبال خوبی که در دوره قبلی این کارگاه‌ها با موضوع «از ایده تا طرح» و با حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور صورت گرفته بود، به شکل پیشرفته‌تر در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود.

حمیدرضا حافظی در ابتدای این جلسه عنوان کرد: کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» ضمن تکمیل مباحث دوره قبلی توام با تمرینات جدید و یک یادآوری از موارد قبلی به موضوع‌هایی از جمله فنون و شگردهای کمدی‌نویسی و فانتزی‌نویسی می‌پردازد که در دوره قبل به دلیل زمان اندک فرصت لازم برای پرداختن به آنها نبود.

وی افزود: در این دوره بیشتر به فیلم‌نامه‌نویسی شهودی و غریزی و به پرورش ایده‌ها از طریق تمرینات سفر به دنیای درون ذهن می‌پردازیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» تلاش می‌شود استعداد نویسندگی فراگیران با تمرین‌های کارگاهی پرورش و ارتقا داده شود و خلاقیت تجسم خلاق، خلاقیت آفرینش ایده، خلاقیت پرورش ایده و خلاقیت آفرینش شخصیت را با کمک تمرین‌های خاص سفر به ناخودآگاه پرورش دهیم تا حدی که شاهد شکوفایی استعدادهای خودتان باشید و همچنین استعدادهایی که پیش از این داشتید ارتقا یابد.

وی ادامه داد: دوره «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» به این منظور طراحی شده که فراگیران بتوانند در پایان دوره با اتکا به ناخودآگاه و دنیای ذهنی خلاق خودشان ایده‌هایی را از اقیانوس بی‌کران ضمیر پنهان‌شان صید کنند. این تمرین‌ها هر چقدر عمیق‌تر صورت گیرد، صید شما بکرتر و تازه‌تر است و امید داریم که در پایان دوره متد و روش فیلمنامه‌نویسی خلاق را برای خلق ایده، خلق شخصیت، خلق داستان، فانتزی‌نویسی و کمدی‌نویسی به کار گیرید.

عضو کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران گفت: این کارگاه‌ها در پنج جلسه برگزار می‌شود که اولین جلسه به مقدمات و تمرین‌های مربوط به مدیتیشن و استفاده از مدیتیشن یا مراقبه برای آزادسازی ذهن و تمرین‌های پرورش ذهن اختصاص دارد. از جلسات آینده این تمرین‌ها پیشرفته‌تر، پیچیده و هدفمند می‌شود، برای نوشتن و نه صرفا تمرین به عنوان سفر به ناخودآگاه.

در پایان اولین جلسه از کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» حافظی بیان کرد: در واقع همان‌طور که مشاهده کردید این جلسه برای این بود که احساس بسیار خوشایندی در پایان کارگاه داشته باشید و احساس کنید که با متدهای سفر به اعماق ذهن می‌توان چیزهایی را از اقیانوس ذهن صید کرد که شاید تا پیش از این به آن فکر هم  نمی‌کردید.

این کارگاه به صورت اختصاصی برای بیش از ۳۰ نفر از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود که از نظر تعداد بیشتر از دوره قبل هستند. در این دوره بیش از ۴ نفر نیز از مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران به این جمع اضافه شده‌اند.

حمیدرضا حافظی فارغ‌التحصیل کارگردانی انیمیشن از دانشکده صدا و سیما با ۳۰ سال سابقه فیلم‌نامه‌نویسی آثار رئال و انیمیشن است. او در سال ۶۵ اولین فیلم کوتاه داستانی ۱۶ میلیمتری خود را که تلفیق رئال و انیمیشن بود با رگه‌های فانتزی برای کودکان و نوجوانان ساخت و  در سال ۷۲ با نوشتن فیلم‌نامه «مهریه بی‌بی» عضو کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران شد و نوشتن فیلم‌نامه کمدی را به طور جدی دنبال کرد. در زمینه انیمیشن از سال ۶۵ فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را آغاز کرده و در همه قالب‌های کوتاه، بلند، مجموعه، سریال و سینمایی فیلم‌نامه انیمیشن نوشته و آخرین کارش فیلم‌نامه سینمایی «دزد رویاها» به کارگردانی روانبخش صادقی کار مشترک ایران و ایتالیا است با نگاهی به مضمون گفتگوی تمدن‌ها که در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید است. حافظی به عنوان مدرس نزدیک به سه دهه سابقه تدریس در دانشگاه دارد و بالغ بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی در زمینه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی و زیبایی‌شناسی تصویر در سراسر ایران برگزار کرده است. او همچنین سه دوره بین‌المللی زیبایی‌شناسی تصویر و کارگردانی را نیز در مرکز آموزش سازمان صدا و سیما برای فراگیران کشورهای دیگر برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =