نگاهی به زمینه‌های موجود برای ساخت انیمیشن

اولین رویداد رویازی «پیچینگ انیمیشن ایران» با اجرای امیر سحرخیز در دومین روز جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

حسین ربانی‌غریبی رییس جشنواره پویانمایی و معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، محمدجواد جُره رئیس گروه افکارسنجی و ارتباطات عمومی وزارت نیرو، امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و علی‌اصغر کهنسال معاون شورای ارتقاء آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضاییه از مهمانان و سخنرانان این رویداد بودند.

کانون از ساخت انیمیشن استقبال می‌کند

حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون با اشاره به این‌که کانون سابقه طولانی در تولید انیمیشن دارد، گفت: ما امسال مرکز تخصصی محصولات جانبی و استودیویی برای تولید استاپ‌موشن راه‌اندازی کردیم. بیشتر فعالیت‌های معاونت تولید صرف بخش انیمیشن شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید انیمیشن کلاسیک برنامه‌های بیشتری داریم، چون این بخش به حمایت بیشتری نیاز دارد. حداقل ۷ قرارداد برای ساخت کتاب انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای داریم که برای کودکان عرضه خواهد شد. ما انگیزه‌های لازم برای تولید انیمیشن را داریم، چون انیمیشن برای ما به معنای تولید کتاب و عروسک هم محسوب می‌شود، یعنی سبد کاملی از محصولات. در حال حاضر وارد مشارکت در ساخت یک انیمیشن سینمایی شده‌ایم که اگر بودجه آن از طریق گیشه بازگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که باز هم وارد پروسه تولید انیمیشن سینمایی خواهیم شد.

حمایت مرکز گسترش از ساخت پایان‌نامه‌های دانشجویی، انیمیشن کوتاه و سینمایی

امیرمحمد دهستانی با ارائه توضیح‌هایی درباره تاریخچه حضور این مرکز در حوزه انیمیشن گفت: مرکز قصد دارد در سال حداقل ۳۰ فیلم کوتاه انیمیشن و دو انیمیشن بلند سینمایی را تولید کند. حتی به دنبال این هستیم که تولید انیمیشن سینمایی را به سه عنوان برسانیم. به نظر می‌آید این ظرفیت در انیمیشن ایران وجود دارد اما در طی این سالی که گذشت و ما به دنبال کارهای سینمایی بودیم تنها دو کار سینمایی را توانستیم به شکل جدی شروع کنیم. هرچند که انتظار بیشتری داشتیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال طرح‌های جدی هستیم و نمی‌خواهیم آزمون و خطا کنیم. هدف ما ساخت انیمیشن برای کودک و خانواده است، برعکس آن چیزی که در حال حاضر در سینمای ما باب شده و برای نوجوانان انیمیشن می‌سازند، چون فروش گیشه در بخش کودک اتفاق می‌افتد؛ درعین‌حال دنبال بحث تولید مشترک هستیم.

دهستانی درباره شیوه ارائه کار کوتاه گفت: برای ارائه کار کوتاه می‌توانید فرم ثبت طرح را در سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پر کنید، اگر طرح شما پذیرفته شود با شما تماس می‌گیرند، اما در مورد طرح‌های بلند باید تهیه‌کننده یا کارگردان با بخش انیمیشن تماس بگیرد. مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید طرح‌ها بیش از ۳۵ درصد نیست، اما در مورد طرح‌های کوتاه ما تا ۹۰ درصد مشارکت خواهیم داشت. کارهای کوتاه نباید جنبه آماتوری داشته باشند و فیلمساز باید حداقل یک عنوان انیمیشن پیش از این ساخته باشد.

دهستانی درباره امکان فیلمسازی دیگری که در مرکز فراهم شده گفت: کسانی که عضو پیوسته صنف باشند هم می‌توانند برای ساخت انیمیشن درخواست دهند. از طرف دیگر، دانشجویان تمام دانشگاه‌های معتبر می‌توانند برای ساخت پایان‌نامه دانشجویی درخواست بدهند، اما شرط قبول شدن طرح این است که ۲۰ درصد از فیلم‌ باید تولید شده باشد.

از تولید مجموعه‌های ۱۰۰ قسمتی حمایت می‌کنیم

محمدرحیم لیوانی در این پیچینگ گفت: در حال حاضر برنامه ما حمایت از مجموعه‌ها و سریال‌های انیمیشنی برای ۸ شبکه تلویزیونی است که برنامه کودک دارند. در حال حاضر تمرکز ما روی سریال‌های ۱۰۰ قسمتی است. چون در گذشته مجموعه‌ها به شکل هفتگی پخش می‌شدند اما امروز پخش به شکل روزانه است. از طرف دیگر، ما می‌خواهیم وارد عرصه بین‌الملل بشویم و قاعدتا باید بیشتر از ۵۲ قسمت باشد تا بتوانیم آن را بفروشیم.

او ادامه داد: ما در نظر داریم هر سال رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشیم. در حال حاضر آنچه مدنظر ما از نظر محتواست از طرف معاونت سیما در اختیار ما قرار می‌گیرد. اولویت‌های ما سه موضوع سبک زندگی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و حمایت از تولید ملی هستند. در بخش آسیب‌های اجتماعی به مقوله اعتیاد و طلاق نگاه ویژه‌ای داریم، بعد از این دو مقوله، مفاسد اجتماعی و حاشیه‌نشینی از موضوع‌های مورد نظر هستند. از موضوع‌هایی که زیرمجموعه سبک زندگی قرار می‌گیرد، امیدآفرینی برای کودکان و نوجوانان و تشویق به کار و فعالیت آن‌هاست.

لیوانی تاکید کرد: در بحث فیلم کوتاه نمی‌خواستیم ورود کنیم اما برای این‌که استعدادهای جدید را شناسایی کنیم ۵ درصد از بودجه را به این افراد اختصاص دادیم. شرط حمایت از کارهای دانشجویی در این قسمت معرفی شدن آن‌ها از طرف استاد راهنمای دانشگاه است.

مرکز افکارسنجی و ارتباطات عمومی وزارت نیرو بودجه برای مشارکت ندارد

محمدجواد جُره جلسه کوتاهی داشت و طی این جلسه اعلام کرد: ما در وزارت نیرو بیشتر سیاست‌گذار هستیم و هیچ بودجه‌ای در بخش ارتباطات عمومی برای تولید نداریم. البته در زیرمجموعه ما ۳۰۰ شرکت وجود دارند که آن‌ها می‌توانند در بخش تولید مشارکت کنند.

به دنبال پیشگیری و ارتقاء آگاهی عمومی هستیم

علی‌اصغر کهنسال با اشاره به این‌که معاونت اجتماعی قوه قضاییه ماموریت دارد تا از وقوع جرایم پیشگیری کند، گفت: ما به رسانه و پویانمایی به عنوان ابزاری نگاه می‌کنیم که به ما در بحث پیش‌گیری کمک می‌کند. ما بسیار از طرح‌ها و ایده‌هایی که به بحث توانمندسازی و ارتقاء مهارت‌های اساسی کمک می‌کند، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هیچ‌ اصراری به تولید محتوا فقط برای رسانه ملی نداریم و حتی شبکه‌های اجتماعی را موثرتر می‌دانیم، بحث ارتقاء آگاهی‌ عمومی برایمان بسیار مهم است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =