نگاه به فرهنگ و اوقات فراغت در نظام آموزشی باید دست اول باشد

نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که نگاه نظام آموزشی به حوزه تربیتی و پرورشی و اوقات فراغت نگاه دست‌دومی است و این باعث ایجاد ناهنجاری در محیط مدرسه و بین دانش‌آموزان می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی در نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد در این زمینه توضیح داد: در مدارس ما نگاه به درس‌هایی مانند ریاضی فیزیک و غیره نگاه دست اولی است و پس از آن احساس می‌کنند اگر فرصتی باقی ماند در ساعت فراغت به نقاشی و هنر، تئاتر، سرود و حتی ورزش بپردازند این، همان نگاه دست‌دومی و فرعی به حوزه تربیت است و نشان می‌دهد که ما در مدارس‌مان در این زمینه سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نمی‌دهیم.

او با بیان این که پایه فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری تفکر و اندیشه باید در مدرسه صورت بگیرد، تاکید کرد: پذیرش قانون و سبک زندگی درست، باید در مدرسه شکل بگیرد و خانواده‌ها در زمانی که مشغول کار هستند این مسئولیت را به مدارس می‌سپارند و این را باید در قالب‌های مناسب و با تولیدات فرهنگی به بچه‌ها عرضه کنیم تا حوزه مولفه‌های فرهنگی قوی‌تر شود.

قاضی‌زاده هاشمی با یادآوری خاطرات خوش دوران کودکی خود در یکی از مراکز کانون مشهد و  قدردانی از مربیان آن زمان، تصریح کرد: کانون دارای تولیدات بسیار خوب و فاخری است و می‌تواند در فرهنگ‌سازی بسیار موثر باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که با تغییر مدیریت‌ها تمرکز تولید در هر دوره‌ای به سمت یک مولفه مانند کتاب یا انیمیشن یا فیلم می‌رود در حالی که باید این تولیدات نسبت به هم هم‌پوشانی و با نیاز روز کودکان و نوجوانان مطابقت داشته باشند.

توجه بیشتر به تولید موسیقی شاد و ملی و حماسی برای کودکان از جمله مواردی بود که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به کانون توصیه کرد و گفت: وجود این همه موسیقی‌دان و نوازنده خوب و ارزشمند در کنار آثار و محتوای مناسب نشان‌می‌دهد که در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین بر اهمیت توجه به نیازهای روز کودکان و نوجوانان و پیگیری آخرین تحولات فرهنگی هنری ایران و جهان از سوی دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ تاکید کرد.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: خوشبختانه یکی از مزایای کانون حضور چهره‌های فرهنگی در مدیریت آن است و ما نیز در مجلس برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مالی و بودجه‌ای با کانون همکاری داشتیم و به این حمایت‌مان ادامه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش سخنران دیگر این نشست حیدر خوش‌نیت معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار مشهد بود.

او در سخنانش از کانون پرورش فکری به عنوان یک سرمایه اجتماعی بی‌بدیل و دارای سبقه درخشان در کشور یاد کرد که تجربه موفقی در حوزه پرورش فکری و استعدادیابی در  کشور داشته است که باید این سبک را در کشور اشاعه دهیم.

فرماندار مشهد با تاکید بر اهمیت توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های بی‌بدیل، هر نوع هزینه در این حوزه را بهترین نوع سرمایه‌گذاری دانست و یادآور شد که می‌توانیم از الگوهای داخلی در این زمینه مانند کانون به نحو بهتری استفاده کنیم.

خوش‌نیت در پایان سخنانش تقویت احساس تعلق به وطن و تعهد اجتماعی در کودکان را ضروری عنوان کرد و خواستار حمایت ملی از تولید محتوا و فعالیت‌های مناسب فرهنگی در کشور شد.

نشست فصلی مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در مشهد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =