یادروز مهدی آذریزدی و گرامی داشت روز ملی ادبیات کودک ونوجوان

اعضا و مربیان مرکز مجتمع کانون کرج با اجرای فعالیت‌های متنوع و با حضور طیبه شامانی و مریم کوچکی شاعر و نویسنده کودک ونوجوان مراسم گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک ونوجوان را با عنوان «هم نشینی با اهل قلم» برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز،کانون به عنوان یکی از متولیان ادبیات کودک و نوجوان وظیفه دارد تا به  بخشی از رسالت خود یعنی توسعه‌ ادبیات کودک و نوجوان کمک کند بنابراین کانون استان البرز نیز همه ساله با برگزاری فعالیت‌های متنوع در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، سعی دارد تا کودکان ونوجوانان را هرچه بیشتر و بهتر با کتاب ها و فرهنگ مطالعه آشنا کند.

دعوت از شاعران و نویسندگان و نقد و بررسی آثار آن‌ها در حضور خودشان، در قالب برنامه‌های مختلف از این ویژه برنامه‌ها است.

روز ملی ادبیات کودک ونوجوان هم فرصت مناسبی است تا مراکز مختلف کانون البرز، فرصت را غنیمت دانسته و همگام با سایر مراکز کانون کشور،  ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مهدی آذریزدی، با دعوت از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان، زمبنه آشنایی اعضا با کتاب و چگونگی پدید آمدن آن و از طرفی هم معرفی سلایق و علایق مخاطب به نویسندگان را انجام دهند.

مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز در شهر کرج روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ و در آستانه روز ملی ادبیات کودک، فعالیت­های متنوعی را در این حوزه  اجرا کرد.

 پخش کلیپ قرآن، سرود ملی و سرود کانون آغازگر این برنامه‌بود و در ادامه کلیپی از معرفی «مهدی آذریزدی با عنوان  «پدر قصه­ های خوب‌» و  با هدف معرفی این نویسنده نام‌آشنای ادبیات  کودک ایران برای حاضران پخش شد.

بخش دیگر این نشست ادبی، به خوانش اشعار کودکان ونوجوانان شاعر مرکز که عضو کارگاه های ادبی  هستند، اختصاص یافت و نگار نژاد نجف، محیا میلانی نژاد و نازنین بابایی اعضا کودک و مهر آسا آجرلو، عضو نوجوان مرکز اشعار خود با عنوان های باغ آسمان، ایران، مادر، دارم شعر می نویسم و زن را قرائت کردند.

آیدا و شیدا سقایی از اعضا کودک مرکز مجتمع، با استفاده از شعر «گربه خان» و دیگر اشعار طیبه شامانی و با راهنمایی الهام مظفری، مربی ادبی مرکز نمایش خلاقی را با عنوان «گربه و جوجه»اجرا کردند.

در بخش بعدی این نشست . و پس از پخش کلیپ معرفی شخصیت شاعر، «طیبه شامانی» میهمان این نشست پاسخ گوی سوالات اعضا مرکز بود ، شامانی که از دوران نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرده است، توجه به محیط اطراف و استفاده دقیق از حواس پنج گانه را دلیل موفقیت خودش در سرودن اشعار دانست.

این شاعر که عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و تا کنون موفقیت های بسیاری در این حوزه کسب نموده و تقدیر شده جشنواره قلم زرین در سال ۱۳۹۸ است از حضور در جمع کودکان ونوجوانان کرجی ابراز خرسندی کرد و از مربیان و اعضا برای تدارک برنامه های پر محتوا و جذاب تشکر کرد.

کودکان ونوجوانان در قسمتی از این نشست به نقد و بررسی آثار شامانی پرداخته و نکات مهمی را بیان کردند، استفاده از کلمات زیبا و مناسب زبان کودک و نوجوان امروز، اهمیت به انتخاب موضوع شعر، جدابیت اشعار، متناسب بودن تصاویر و خط کتاب با موضوع اشعار، بیان حس و تاثیرگذاری از جمله نکاتی بود که در نقد این اعضا مطرح شد.

در قسمت بعدی این محفل ادبی، کلیپی که به معرفی«مریم کوچکی» کارشناس ادبی استان البرز که نویسنده داستان های کودک ونوجوان اختصاص داشت، پخش شد و سوگل باقری، از اعضا نوجوان مرکز داستان «کیسه خرید خانم بزی» از این نویسنده را برای اعضا خواند.

بخش پایانی این  نشست نیز به تجلیل از این دو اهل قلم اختصاص یافت .

گفتنی است در این مراسم که از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن همایش های مرکز مجتمع ، برگزار شد و اجرای آن را الهام مظفری ، برعهده داشت، علاوه بر اعضا و مربیان این مرکز، معاون فرهنگی، اجرایی و جمعی از کارشناسان و والدین اعضا نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =