نظام آموزشی درس‌محور، کودکان را از مطالعه دور کرده است

نظام آموزشی کشور کودکان و نوجوانان را درس محور کرده و بیشترین تلاش‌ آنان قبولی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است و همین امر سبب شده که آنان از مطالعه کتاب‌های غیردرسی غفلت کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد حسن‌زاده در نشست ادبی «دوپنجره» در یاسوج با بیان این مطلب افزود: کودکان و نوجوانان این مرز و بوم در صورت فراهم شدن بستر، حمایت‌های لازم و گذراندن آموزش‌های کافی با حضور نویسندگان و منتقدان حرفه‌ای می‌توانند آثار فاخری را در سال‌های آینده ارایه دهند.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد دارای استعدادهای چشمگیر ادبی هستند که باید دیده و بها داده شوند.

وی ابراز داشت: نشست‌های ادبی «دوپنجره» از برنامه‌های مطلوب کانون پرورش فکری است که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان در این نشست‌ها از نزدیک با نویسندگان و شاعران ملی آشنا شده و برای انجام فعالیت‌های ادبی از آنها الگو می‌گیرند.

نویسنده کتاب «زیبا صدایم کن» گفت: پرسش‌های کودکان و نوجوانان در مورد آثار نویسندگان و شاعران ملی و همچنین شنیدن انتقادها و دغدغه‌های آنان در مورد آثار، از مزیت‌های این نشست‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کاهش هزینه‌های چاپ کتاب را مهم دانست و گفت: این امر، شایسته‌ی اقدام جدی‌تر دولت است. مشکلات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور در تمامی بخش‌ها از جمله کودک و نوجوان به طور زنجیروار به یک‌دیگر متصل هستند و دو پیامد منفی گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه‌های چاپ در کشور شامل کاهش شمارگان و افزایش قیمت کتاب‌هاست.

نویسنده مجموعه «قصه‌های کوتی، کوتی» گفت: کاهش میزان مطالعه در کشور منجر به پایین آمدن شمارگان کتاب‌ها و محدودشدن بازخورد تلاش نویسندگان برای تولید اثر می‌شود که هر دو موضوع، تأثیر منفی بر روی کیفیت آثار بعدی نویسندگان می‌گذارد.

حسن‌زاده با بیان اینکه خانواده‌ها چندان اهل کتاب و کتاب‌خوانی نیستند و توجه محدودی به مطالعه خود و فرزندانشان دارند، افزود: باید فرهنگ مطالعه به نحو مطلوب در کشور نهادینه شده و تنها جنبه تفنن و سرگرمی نداشته باشد بلکه به یک امر ضروری در زندگی هر فرد تبدیل شود.

نویسنده رمان «هستی» بیان کرد: انتظار می‌رود که یارانه دولتی بخش فرهنگ به طور عادلانه‌تری به سوی حوزه چاپ و نشر سوق داده شود تا ناشران با رغبت بیشتری آثار نویسندگان را چاپ کنند.

گفتنی است در این برنامه از دو مؤلف و شش مربی ادبی کانون پرورش فکری استان کهگیلویه و بویراحمد با اهدای لوح سپاس و جایزه تجلیل شد.

پس از این نشست و با حضور فرهاد حسن‌زاده، نخستین انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «سایه خیال» نیز افتتاح شد.

مدیرکل کانون کهگیلویه و بویراحمد در مورد این انجمن‌ها توضیح داد: چهره‌های برجسته‌ی ادبیات از انجمن‌های ادبی رشد کردند که همین امر، اهمیت و نقش مهم انجمن‌های ادبی در پرورش ذوق و استعداد ادبی اعضا و دانش‌آموزان را نشان می‌دهد.

کبری اخلاقی‌نیا با اذعان به کمبودهای حوزه ادبیات کودک و نوجوان در استان، گفت انجمن ادبی سایه خیال می‌تواند با گسترش دامنه‌ی فعالیت‌هایش و شناسایی بچه‌های مستعد، به رفع این کمبودها، شناسایی و جذب نوجوانان مستعد ساکن مناطق دور از مرکز به صورت مکاتبه‌ای کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =